Mini kopen in het buitenland

peter260
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Bennekom
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2008, 12:27

02 aug 2008, 20:24

Ik heb onze R56 zelf uit DLD gehaald.

Het werkt alsvolgt. Je zoekt de Mini die je zoekt via bijvoorbeeld mobile.de
Als je een jonge auto zoekt kun je ook contact opnemen met de Mini dealer.
Deze hebben toegang tot de jahreswagen. Dit zijn auto's van de fabriek zelf.
Elke kleur, optie of kilometers is zo'n beetje leverbaar.

Onze auto was precies een jaar oud. Had 6000 km gereden en was echt in perfecte staat.
De dealer hier nam de garantie volledig over. De extra garantie mini-next wordt deels overgenomen.
Je moet de reparatie eerst zelf betalen en krijgt het dan terug uit DLD, let op dit is dus pas na afloop van de 2 jaar.

De kosten zijn simpel uit te rekenen.
Pak de prijslijst van je auto (met dus de datum van je beoogde auto).
Reken de BPM van de basis en alle opties uit.

Nu gaat daar voor elke maand dat de auto oud is een percentage af.
Na 1 jaar ongeveer 30%, na 4 jaar zo'n 70% Zie voor details douane site (wil nog wel eens wijzigen dus daarom hier geen staffel).

Vervolgens vraag je de dealer in DLD om een 14 dagen kenteken voor je te regelen. Kost euro 130.
Dat betekent dat je dus duitse platen krijgt waarmee je naar NL kan rijden.
Regel zelf in NL aanvullende verzekering (all risk deel) want dit is wettelijk alleen WA gedeelte.

Haal de auto op en parkeer hem ergens veilig binnen.
Ga vervolgens na een RDW keuringstation met alle papieren (zie afspraak of vrije keuringstijden)

De keuring duurt 5 minuten (met 1 a 2 uur wachten) waarna je een stapeltje documenten krijgt.
Hiermee ga je naar het belastingkantoor (meestal zelfde gebouw).

Daar wordt de nieuw waarde inclusief opties en dus het oorspronkelijke BPM bedrag vastgesteld.
Daar wordt de kortingstaffel op los gelaten waarna je dus nog een aantal duizenden euro's mag afrekenen.

Verschillen zijn beperkt. er zitten duitse stickers in de auto (bijv voor noodhulp) en ook de boekjes zijn duits.

Wij hebben het niet gedaan omdat het goedkoper was maar omdat we snel een R56 wilde hebben (onze vorige auto was gestolen) die Rood was en een schuifdak had (en waarvan de BTW verrekenbaar was).
De dealer in NL heeft echt enorm haar best gedaan maar ze konden gewoon nieuw niet snel leveren (3 maanden) en gebruikt konden we geen R56 vinden in de gezochte combi (let wel begin dit jaar).

Uiteindelijk was het wel goedkoper. Maar we hadden geen inruil wat het anders lastiger maakt.
De RDW procedure is een fluitje van een cent. Zou geen honderden of zelfs duizend euro aan een bedrijf uitgeven tenzij je zelf geen tijd hebt. De auto's voldoen aan Europese normen dus het enige wat ze bij de RDW doen is kijken of het chassisnummer klopt.

Verdere kosten zijn iets van 150 euro voor RDW en paar tientjes voor kentekenplaten.

Wil je dus eens rekenen in hoeverre het de moeite waard is. Zoek een paar leuke auto's.
Reken oorspronkelijke BPM uit en trek percentage eraf. Tel 500 euro erbij op voor halen, benzine, tijdelijk kenteken en je weet hoeveel je bespaard.

Tot slot. Alles wat niet op de auto zit valt ook niet onder de BPM. Handelaren verwijderen dus veelal kostbare opties om de prijs te drukken. Verwacht niet dat de man van de belasting de opties niet kent. Hij wilde mijn lijstje niet eens zien en kroop zo ongeveer op handen en voeten door de Mini. Zelfs de PDC was hem niet ontgaan.

Advies tot slot. Ik denk dat vooral riant uitgevoerde Mini's de moeite waard zijn. Duitsers bestellen veel opties en in de jongere auto's zie je dat niet altijd in de prijs terug. (wij konden een auto met Xenon, Climat, Checker dak en spiegels en matten, idem dashboard en nog wat spul kopen voor 1000 meer dan de onze (zelfde km en leeftijd).

Overigens is het wel handig om duits te spreken.

Terug naar “MINI-talk”