Hybride Clubman van Getrag en Bosch

Berthil
Site Admin
Site Admin
Berichten: 13428
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Locatie: Sittard
Contacteer:

10 jul 2010, 12:05

Bosch en Getrag hebben de handen ineen geslagen en een Hybride Clubman ontwikkeld met elektrische aandrijving op de achterwielen. Hiermee wordt het dus meteen een vierwielaangedreven auto. Het is een demo auto dus deze zal vast niet binnen afzienbare tijd te koop zijn. Leuk detail is dat de Clubman een Getrag Powershift 6-versnellingsbak met droge dubbele koppeling heeft. Iets wat we misschien allemaal graag in een serie Mini zouden zien. De bak zorgt ook 20% minder CO2 uitstoot t.o.v. een conventionele automaat en draagt dus ook bij aan het lagere verbruik van de Hybride

Het systeem heeft twee typen aandrijvingen in zich, een Torque Split en een Axle-split. De Torque split zorgt ervoor dat de auto geheel elektrisch wordt aangedreven in de even of oneven versnellingen. Bij de Axle split wordt de achteras volledig elektrisch aangedreven. Het systeem is zo gemaakt dat het in de Axle-Split variant zonder al te veel aan de auto te moeten veranderen ingebouwd kan worden. Ook de kofferbak ruimte blijft intact.

Meer details op Biggblog Motoring (Duits)

In eerste instantie werd gedacht dat het om een conceptauto van MINI zelf ging maar dat is dus niet zo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 11:12
Locatie: In die Heimat
Contacteer:

10 jul 2010, 13:53

Waar zijn spruitstuk en uitlaatlijn gebleven...?
Hybride... conventionele motor blijft óók gehandhaafd.
Gebruikersavatar
Robert
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2395
Lid geworden op: 28 okt 2016, 06:46

10 jul 2010, 15:35

coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

10 jul 2010, 17:09

lijkt wel een gp skirt :lol:
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 11224
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:00
Locatie: In the middle of niks van Reeuwijk
Contacteer:

10 jul 2010, 23:30

Gaaf!!

als die er werkelijk komt, heb ik daar echt interesse in!

hybrides mag ik namelijk wel rijden! 8)
Cooper S Hybrid zie ik wel zitten hoor >)
The Transporter - "Always on a mission.."

The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)

The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
griendar
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jul 2008, 15:29

11 jul 2010, 12:24

een 4 wheel drive mini is sowieso noodzakelijk om in de race te blijven
zo kan de superieure wegligging nog geperfectioneerd worden en eventueel
hogere vermogens veilig overgebracht worden dus een Mini Cooper S GP 4 wheel drive
die zou wel eens onverslaanbaar kunnen zijn wat denk jij Berthil?
Berthil
Site Admin
Site Admin
Berichten: 13428
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Locatie: Sittard
Contacteer:

12 jul 2010, 16:42

Qua circuitgebruik (dus niet in de Alpen) alleen interessant als hij dan echt meer vermogen heeft, 300+ pk. Anders vind ik het meergewicht niet gerechtvaardigd.

Op een circuit is alleen bij uitacceleren een 4-wheel drive gunstiger, bij remmen en de bocht zelf t/m indrukken van het gaspedaal werkt het extra gewicht alleen maar tegen.

Dus op een Gallardo zeg ik ja maar een Mini onder 275 pk nee.
griendar
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jul 2008, 15:29

15 jul 2010, 21:59

ja ok ik wist niet dat dit zoveel in gewicht scheelt,maar je noemt nu wel een auto,ik kijk meer naar een Golf
GTI of een Seat Leon met mn Works heb ik daar toch moeite mee, pak jij die op de Ring? waarschijlijk wel
Berthil schreef:Qua circuitgebruik (dus niet in de Alpen) alleen interessant als hij dan echt meer vermogen heeft, 300+ pk. Anders vind ik het meergewicht niet gerechtvaardigd.

Op een circuit is alleen bij uitacceleren een 4-wheel drive gunstiger, bij remmen en de bocht zelf t/m indrukken van jhet gaspedaal werkt het extra gewicht alleen maar tegen.

Dus op een Gallardo zeg ik ja maar een Mini onder 275 pk nee.
griendar
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jul 2008, 15:29

15 jul 2010, 22:05

ik bedoel eigenlijk een 4 wheel drive zonder dat elektrisch gedoe zoals een EVO of een Imprezza dat zijn de te kloppen auto"s
griendar schreef:ja ok ik wist niet dat dit zoveel in gewicht scheelt,maar je noemt nu wel een auto,ik kijk meer naar een Golf
GTI of een Seat Leon met mn Works heb ik daar toch moeite mee, pak jij die op de Ring? waarschijlijk wel
Berthil schreef:Qua circuitgebruik (dus niet in de Alpen) alleen interessant als hij dan echt meer vermogen heeft, 300+ pk. Anders vind ik het meergewicht niet gerechtvaardigd.

Op een circuit is alleen bij uitacceleren een 4-wheel drive gunstiger, bij remmen en de bocht zelf t/m indrukken van jhet gaspedaal werkt het extra gewicht alleen maar tegen.

Dus op een Gallardo zeg ik ja maar een Mini onder 275 pk nee.
MaVaEe
Koeien-teller
Berichten: 6521
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49
Locatie: Doorn

15 jul 2010, 22:06

Dat ding stond ook op de IAA 2009. Toen zaten er wel eindstukjes op de sidepipes! :P

Afbeelding
Afbeelding
griendar
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jul 2008, 15:29

22 jul 2010, 15:11

een van de belangrijkste kenmerken van een (classic) Mini is een vette uitlaat in het MIDDEN van de auto met een of 2 pijpen
dus sides pipes vind ik not done
MaVaEe schreef:Dat ding stond ook op de IAA 2009. Toen zaten er wel eindstukjes op de sidepipes! :P

Afbeelding
Afbeelding
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5843
Lid geworden op: 30 aug 2008, 11:23
Locatie: Mortsel, Antwerpen

22 jul 2010, 15:34

De sidepipes zijn uit noodzaak. Waarschijnlijk kan de uitlaat niet meer verder door de gehele achterste aandrijving.

4WD is leuk voor de grip, maar anders is RWD the way to go..

Of je moet een systeem hebben à la Ford Focus RS..
Afbeelding
MaVaEe
Koeien-teller
Berichten: 6521
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49
Locatie: Doorn

22 jul 2010, 16:03

Ik vind het in ieder geval een mooie ontwikkeling. ;)
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 14169
Lid geworden op: 12 apr 2006, 21:20
Locatie: Ingelmunster
Contacteer:

22 jul 2010, 16:18

Afbeelding

RW mcs, dàt zou een mooie ontwikkeling zijn...

maar ok, go go hybrid... :)
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 11:12
Locatie: In die Heimat
Contacteer:

23 jul 2010, 08:35

Als die afschuwelijke bumper maar in de rekken blijft!
Plaats reactie

Terug naar “MINI-talk”