Peilstok Motorolie Mini Cooper S

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Vicious
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Peilstok Motorolie Mini Cooper S

14 aug 2011, 17:36

Beste Mini rijders,

Poetsen doe ik mijn Cooper S regelmatig, maar recent heb ik ook de motorkap maar eens opengemaakt. Als ik de manual en alle display lampjes moet geloven in de auto, hoef ik nergens specifiek naar te kijken. Echter ben ik toch enigszins argwanend. Laatste grote beurt bij Keram is alweer van april dit jaar, waarbij wel alle vloeistoffen zijn gecheckt en daar waar nodig bijgevuld.

Ik wil b.v. handmatig het oliepeil eens opmeten, maar stuitte daarbij op het volgende: de peilstok krijg ik niet los :s In de manual staat ook niet aangegeven of ie eruit getrokken of gedraaid moet worden... ik ben bang dat ik met enig geweld iets kapot trek. De motoroliedruk meter geeft een stabiel peil aan.. Iemand advies (behalve bij de garage langsrijden uiteraard :wink: )

Afbeelding

Verder de vraag wat jullie ervaringen zijn met:

-Bandenspanning (mocht de druk op banden zakken, dan zou de Mini dit moeten aangeven...ook al een langere periode niet gehad. Heeft de Mini zo'n strak mechanisme t.o.v. andere auto's?)
-Sproeivloeistof
-Koelvloeistof
-Remvloeistof
ImtiBlue
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

14 aug 2011, 17:46

- Peilstok: Je motorolie peilstok kan inderdaad behoorlijk stevig vast zitten. Anders zou deze er door de warmte en druk zomaar uit kunnen springen. Maar je moet het met wat kracht met 1 hand eruit kunnen trekken. Lukt dit niet dan zou ik niet te hard trekken, bij afbreken heb je namelijk helemaal een probleem! Dan maar liever even naar de garage.

-Bandenspanning: dit systeem zal geen verlies van .3/.5 bar aangeven. Pas bij een aanzienlijk verlies, dus echt bijna een volledig lege band.

- Sproeivloeistof: makkelijk te controleren/bijvullen, te veel kan geen kwaad dus ga maar los

- Koelvloeistof: R53 heeft echt een k*t vaatje bijna niet te zien, niveau moet op de lasnaad zitten. Anders even met een zaklamp in de vulopening schijnen. Door het contrast is het dan goed te zien.

- Remvloeistof/ stuurbekrachting: is long life, wordt standaard gedaan bij je beurten. hier heb je geen omkijken naar tenzij je iets vermoedt.
Vicious
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

14 aug 2011, 17:51

Thnx. Ik ga komende week nog eens een poging wagen met die peilstok.
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 aug 2011, 10:34

ik vond het in het begin ook een creapy peilstok.. kan inderdaad muurvast zitten. Bij mij bleek ook nog eens dat ie gebroken was, gelukkig hing het gebroken deel er nog aan. Toch met wat kracht eruit trekken. Als het goed is, althans bij mij, draait ie vanzelf naarmate je hem eruit schuift... go with the flow, dan kan er weinig fout gaan. Erin duwen is ook akelig, moet altijd erdoorheen douwen.. zeg het niet graag maar dit heeft VW toch beter voor elkaar :lol:
sammax
Mod virus alert!
Mod virus alert!

15 aug 2011, 12:45

heeft alleen de s zon enge peilstok dan?
bij onze cooper ruk ik em er gewoon makkelijk uit en hoef je ook geen moeite te doen om em terug te drukken
Afbeelding
Cor
Be Mini
Be Mini

15 aug 2011, 12:49

sammax schreef:heeft alleen de s zon enge peilstok dan?
bij onze cooper ruk ik em er gewoon makkelijk uit en hoef je ook geen moeite te doen om em terug te drukken
hier precies hetzelfde ,hij gaat er makkelijk uit en zonder veel moeite ook weer erin bij mijn Cooper.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

15 aug 2011, 13:43

een S bouwt hogere druk op, dus daarom kan die iets vaster zitten..

Mijn S moet ik de peilstok met gepast geweld eruit halen en dan draaien.. soms linksom, soms rechtsom.. niet tegenwerken en gewoon meewerken..

de stok erin is vaak lastiger!
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Cor
Be Mini
Be Mini

15 aug 2011, 13:47

BMX schreef:een S bouwt hogere druk op, dus daarom kan die iets vaster zitten..
hoge druk in je carter????
kan volgens mij niet echt goed zijn. :wink:
Black_Devil
Mod virus alert!
Mod virus alert!

15 aug 2011, 13:49

Bij mij is de stok ook al een keertje gebroken, gewoon heel voorzichtig evt. met een halve slag draaien erin doen..

Volgens mij heeft een cooper S een andere peilstok dan Mini's

Groetjes
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

15 aug 2011, 14:22

Cor schreef:
BMX schreef:een S bouwt hogere druk op, dus daarom kan die iets vaster zitten..
hoge druk in je carter????
kan volgens mij niet echt goed zijn. :wink:
De S is dan niet helemaal gemaakt voor opt circuit maar als je olie heet wordt, wordt die vloeibaar(der). de lucht eromheen niet (die zet uit).. ga je een keer flink door de bocht dan kan er druk wordt opgebouwd (niet veel!!!).. en dan ook nog eens alle trillingen door constant met het gas te spelen..
al-met-al is de kans klein.. maar ze hebben het zekere voor het onzekere genomen ;)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”