Bougie spontaan eruit gesprongen?!

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
boeda
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jul 2010, 11:42

Bougie spontaan eruit gesprongen?!

02 sep 2011, 14:56

Hhm, baal als een stekker......

Gisteren op weg naar huis.
Plotseling ineens een plof en een soort ratelen.

In eerste instantie dacht ik een lekke band, maar nee ik hoorde het zodra ik uitstapte, dit was toch echt de motor :(
Snel uitgezet en gekeken. Een vd bougiekabels lag eruit.
Natuurlijk niet verder gekeken, zoveel verstand heb ik er ook niet van en mijn zwager gebeld.
Hij zou me naar de garage brengen.

Nadat hij had gekeken bleek dat de complete bougie eruit was geploft. :shock:

Nu even afwachten. Morgen wordt er naar gekeken. Hopelijk valt het mee en alleen een nieuwe bougie erin.
In een erger geval is het schroefdraad eruit en dan kassa vrees ik.
Eigelijk pas over 12 d. kilomer een beurd maar heb even geen vertrouwen meer.
Ik heb de mini nu net vier maanden........

Maar hoe kan dit?
Hebben meer mini rijders hier ervaring mee?
Als deze eerder los had gezeten moet ik het toch hebben gemerkt?

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6591
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

02 sep 2011, 16:05

Het is al eens eerder bij iemand gebeurd. Naar mijn bescheiden mening het het helemaal niets met de MINI te maken maar alles met degene die de bougies erin heeft gedraaid.
Cor
Be Mini
Be Mini
Berichten: 481
Lid geworden op: 01 jul 2011, 16:02

02 sep 2011, 16:19

waarschijnlijk is de bougie er een beetje scheef ingedraaid.
dan verlies je de sterkte van het schroefdraad in de kop,
door beschadigd schroefdraad.
en ploft hij er op een gegeven moment uit,door de compressie van de motor..
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

02 sep 2011, 17:23

Dit heb ik ook gehad nadat mijn motor voorzien was van een nieuwe pulley. Toen knalde bij mij er ook de bougiedop er af.

Nadat er geconstateerd was wat het probleem was bleek ook nog dat de schroefdraad voor de helft naar de mallemoeren was. Dit is op te lossen door een er een nieuwe tap in te draaien als ze de kop er af hebben. Dit is zonder meer geen goedkoop klusje.

En ik ben het met peter eens dat het dat het gewoon te maken heeft met het goed terug draaien van de bougies als ze er uit geweest zijn.
zmorf
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 849
Lid geworden op: 04 apr 2016, 13:16

02 sep 2011, 21:41

boeda
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jul 2010, 11:42

02 sep 2011, 21:54

Bedankt voor de reacties.

Altijd lastig natuurlijk als je niet weet of het bedrijf waar de auto zijn onderhoud heeft gehad ook betrouwbaar is.
Maar ja, foutje maken kan altijd.

Ik wacht af en hou jullie op de hoogte!

Fijn weekend.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

03 sep 2011, 11:11

Komt vaker voor als ik Mike van Thumper performance moet geloven...
boeda
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jul 2010, 11:42

03 sep 2011, 22:24

Vandaag de kop eraf gehaald.

De bougie is er niet uit getrild maar helaas onder druk eruit geklapt.
Schroefdraad is dus weg :?

Volgens de monteur zeer waarschijnlijk omdat (zoals jullie al zeiden) te strak of scheef is aangedraaid.
Door warmte en kouden moet het metaal kunnen werken wat nu niet kon waardoor deze er op een gegeven moment uitklapt.

Nu kijken wat de verdere schade verder in het blok is.
Valt dit mee dan inderdaad de Helicoil.

Maandag weer verder kijken omdat twee hulsen donker gekleurd zijn.
Al met al flink balen.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

03 sep 2011, 22:55

De bougie moet maar met 28 Nm aangedraaid worden, de meeste draaien hem veel te strak er in waardoor bij opwarmen van de kop de bougie er uit knalt.
Marijn
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Rotterdam
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2009, 13:38

05 sep 2011, 21:26

Ik heb dit een paar maanden geleden ook gehad helaas.
Bij mij hebben ze het inderdaad met zo'n helicoil op kunnen lossen.
Kost je wat arbeidsloon, maar gelukkig geen nieuwe kop of zoiets geks.

Succes!
boeda
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jul 2010, 11:42

11 sep 2011, 22:45

Auto staat klaar om morgen naar een revisiebedrijf te worden gebracht.
Hier wordt geprobeerd nieuw schroefdraad te plaatsen door een helicion.
Ze gaan eerst kijken of dit lukt anders wordt het toch de complete kop die eraf moet.
Inmiddels ben ik de auto al weken kwijt en dit begint aardig te irriteren.

Toch ben ik aan het twijfelen geslagen ogf het niet verstandiger is om een nieuwe kop te plaatsen.
Dit kost een paar honderd meer maar dan weet ik zeker dat het goed is.
Er zijn namelijk mensen die twijfelen over deze oplossing.
Ik heb geen zin om over een half jaar opnieuw stil te staan en wat is de invloed als ik de auto motorisch wil gaan tunen en hierdoor zwaarder wordt belast.....

Al met al erg lastig maar ik wil morgen een beslissing nemen.
Er staan namelijk twee gloednieuwe cilinderkoppen te koop op Marktplaats voor een redelijke prijs.

Lastig hoor.
:(
Iemand een idee?
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Dilsen-Stokkem
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2011, 16:14

11 sep 2011, 22:56

Helicoils zijn goed materiaal en is meestal sterker als de standaard draad van de kop.
boeda
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jul 2010, 11:42

12 sep 2011, 00:18

Draaien ze deze erin (mbv een veer) of zetten ze deze vast met een bepaald soort vloeistof?


Heb er niet zoveel verstand van dus ik ga op het advies van de garage af.
Cor
Be Mini
Be Mini
Berichten: 481
Lid geworden op: 01 jul 2011, 16:02

12 sep 2011, 00:56

boeda
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jul 2010, 11:42

12 sep 2011, 21:50

Bedankt, dus toch geen probleem lijkt me, eerder sterker.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”