Maximum snelheid

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Maximum snelheid

08 nov 2006, 18:17

Autoblog.nl schreef:Terwijl we in Nederland met kleuren op de weg, veel borden, nog meer flitsers en trajectcontroles het autoverkeer vooral veel langzamer willen laten rijden, slaat Oostenrijk een andere route in. Een snelheidslimiet van 160 is tenslotte veel fijner. De afgelopen periode heeft Oostenrijk daarmee geëxperimenteerd en de uitkomsten zijn opmerkelijk. De proef vond plaats op een deel van de A10 door Karinthië, één van de drukkere snelwegen in Oostenrijk. Er werd gekozen voor flexibele limieten, waarbij factoren als de hoeveelheid vrachtwagens, regenval, vochtigheid van het wegdek werden gebruikt om de snelheidslimiet aan te passen.

De doorstroming is verbeterd en had Johan Cruijff dus toch gelijk. Daardoor verminderde ook de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals jullie weten na ons experiment is filerijden helemaal niet zo gezond voor boompjes in de berm.

Om meteen de critici helemaal monddood te maken: het is ook veiliger! Dat een verhoging van 110 naar 130 km/u veiliger is wisten we al, in Denemarken is gebleken dat dat zelfs 25% scheelt. Een verhoging naar 160 blijkt ook niet onveiliger te zijn, mits er wel rekening wordt gehouden met de omstandigheden.

Het idee werd destijds gelanceerd door minister Hubert Gorbach, waarbij aantekende dat sinds het vaststellen van de huidige limiet van 130 in 1975 nogal veel is veranderd. Alle reden dus om met een frisse blik naar snelheidsbeperkingen te kijken.
Gingen de ogen hier in ons Den Haag ook maar eens open!!!
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 nov 2006, 18:28

helemaal mee eens :D
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

08 nov 2006, 18:49

Ja, buiten het feit dat er dan geragd kan worden.
Soms is er in velden of wegen niks, nada niets te bekennen en dan mag je niet harder dan 100 km/h. Dan ook nog die matrixborden waarop men adviseert 70 km/h te gaan rijden: altijd die gasten voorin de file die begonnen zijn 65 km/h te rijden.

Tja, dan nog die 80 km/h zones... op een SNELweg. :?
Wat dat betreft ben ik blij dat ik in zuid/oost Nederland woon. Echt frustrerend om op een stuk asfalt stil te staan dat wordt aangeduid met snelweg.

Ik kan nog wel meer schrijven maar heeft toch geen zin, alleen het volgende: kan iemand die bejaarden van de snelweg halen die denken daar met 80 km/h de weg te trotseren. Bij een vrachtwagen, bus en/of voertuig met aanhangwagen dan verwacht je zo'n snelheid en anticipeer je daarop, maar bij een normale personenauto verwacht je dat niet en moet je op het allerlaatste moment op reageren. >:(

Zo ik ga nu denk ik maar Transport Tycoon spelen. :wink:
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend

08 nov 2006, 18:56

Transport Tycoon de oude of de nieuwe? :P :P Vraagt Rick. :wink:
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 nov 2006, 19:04

Helemaal goed daar in Oostenrijk! Ik wist gewoon dat het en het milieu en de veiligheid ten goede zou komen.

Hier met die 80 km/h zondes krijg je zo'n mooi accordeon-effect, lekker gezellig cozy op elkaar rijden.....
Afbeelding
JCW_Werk
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

08 nov 2006, 19:34

Als Nederland dit nou ook is ging doen, maar ik zie het niet gebeuren :oops:
iDarkDesign
Transformer

08 nov 2006, 19:44

Oostenrijk for president!

iDD......... gisternacht ook, lege A1, lekker 180 rijden (het was mistig)
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

08 nov 2006, 19:59

Staan toch een paar op zijn minst "twijfelachtige" beweringen in de originele post me dunkt:
- dat de doorstroming zal verbeteren door de max. snelheid te verhogen? File is file, en verzadigd is verzadigd. Mocht iedereen na het inhalen terug rechts invoegen zouden er inderdaad minder files ontstaan.
- sneller = veiliger: geloof je dat echt? Denk eens goed na :{

Voor de rest vind ik wel dat de maximum snelheid moet aangepast worden aan de verkeersdrukte: 130 km/u op een nachtelijke of lege snelweg moet kunnen, en 80 km/u bij wegenwerken en mogelijke file dus ook. Wie het niet voor opa 's op de weg heeft: laat ons over 40 jaar nog eens praten ... .
Maar beste vrienden, wees niet te verontwaardigd in jullie reacties hè: ik wordt dagelijks door tientallen noorderburen aan 140 à 150 km/u ingehaald, die blijkbaar geen "officiële" snelheidsverhoging nodig hebben op Belgische wegen. :mrgreen:

Sorry mocht ik wat scherp uit de hoek komen, maar ik heb jet echt niet voor wegpiraten. No offence, but just my 2 cents :wink:
Afbeelding
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 nov 2006, 21:16

Ben allang blij dat ze in Brabant gaan beginnen met het weghalen van de flitskasten. Werd te duur om ze iedere keer weer te moeten vervangen :mrgreen:
Afbeelding

R56 Still fun but easier to live with
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 nov 2006, 21:24

Blont-007 schreef:Transport Tycoon de oude of de nieuwe? :P :P Vraagt Rick. :wink:
OT, ik ben voorlopig weer helemaal hooked aan Rollercoaster Tycoon 2 :wink:
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

08 nov 2006, 21:42

MINIJCW schreef:Ben allang blij dat ze in Brabant gaan beginnen met het weghalen van de flitskasten. Werd te duur om ze iedere keer weer te moeten vervangen :mrgreen:
Ja, die flitskasten zijn wel een pest bij jullie. Daarom dat de meesten in België komen racen (eat)
Afbeelding
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 nov 2006, 22:22

LUV2XLR8 schreef: OT, ik ben voorlopig weer helemaal hooked aan Rollercoaster Tycoon 2 :wink:
ik ook! :mrgreen:
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

08 nov 2006, 22:39

Blont-007 schreef:Transport Tycoon de oude of de nieuwe? :P :P Vraagt Rick. :wink:
Ik heb 'm niet, maar vond het wel toepasselijk. :mrgreen:
Ben eigenlijk wel op zoek naar, maar dan naar de PDA versie.
grand_cru schreef:Wie het niet voor opa 's op de weg heeft: laat ons over 40 jaar nog eens praten ...
Ik heb niks tegen opa's en oma's op de weg, tegendeel. Ze moeten alleen niet met 80 km/h over de snelweg rijden. Als ze het te eng vinden moeten ze op de provinciaalse wegen hun weg vervolgen. Het kan ook anders: de opa van een vriend van me (eind 70) heeft vorig jaar een Volvo V70 T5 AWD gekocht; 'er moet wel pit in zitten'.

En als ik over 40 jaar niet met +100 km/h over de snelweg durf: dan ontwijk ik de snelweg. :wink:
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

08 nov 2006, 23:30

Mini Poeper schreef:En als ik over 40 jaar niet met +100 km/h over de snelweg durf: dan ontwijk ik de snelweg. :wink:
Zeg je nu :()

Ach ja, we zien wel of we dat nog mogen meemaken :roll:
Afbeelding
Gebo
Mod virus alert!
Mod virus alert!

02 dec 2006, 23:27

Nieuwe manier van controleren, grap of... :shock:

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/91011

Terug naar “Kletshoek”