Nu denken een hoop mensen waarschijnlijk daar is al een topic over "Vreemde geluiden ( Diesel-, Tractor-, Ratel-, geluiden)" maar ik heb toch een wezenlijk ander probleem met een ratelende distributie.
Bij de bekende "death rattle"is er sprake van een rammel bij een koude start en rammelt de distributie bij de start en al bij stationair draaien.
Bij mijn R55 is het probleem dat de distributie (bij koud weer < 7*) pas gaat ratelen na ongeveer 1 minuut rijden en tussen de 1800 en 2200 toeren. (ik heb dus géén ratelgeluid bij de start en ook niet bij stationair draaien van de motor)
Ter info: Auto heeft een complete distributie vervanging in 2009 gehad en heeft in 2010 nog een verlengde spanner gekregen.
Met dit probleem bij de dealer geweest en volgens zijn eerste diagnose betrof het een storing aan de VANOS.
Mijn auto had namelijk al de meest recente distributieketting en al een verlengde spanner en de ratel was niet gelijk bij de koude start en ook niet bij het stationar draaien.
Nu dacht ik dat alleen het nieuwe N18 blok een VANOS had, maar het schijnt dat het N14 blok ook een VANOS heeft op de inlaat van 20 graden. (weet iemand trouwens of dit klopt ?)
De dealer heeft zodoende mijn auto "geflushed" m.a.w. een motorreiniger gebruikt om ook de eventuele vervuiling van de VaNOS op te lossen, met als resultaat dat de rammel één dag verdwenen was. De dag erop was hij echter weer net zo hard terug.
(de motorreiniging is trouwens iets anders als de Fotron behandeling zoals bij Wilco gedaan is, deze is namelijk voor de cilinderkop)
Nu is mijn vraag; heeft iemand een soortgelijk probleem ooit eerder gehad, of weet iemand die dit gehad heeft en wat de eventuele oplossing ervan geweest is.
Graag een reactie of een idee wat het kan zijn.
Afloop klacht Ratelende distributie, VANOS storing of niet ?
- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
Bericht
Afloop klacht Ratelende distributie, VANOS storing of niet ?
Laatst gewijzigd door Cooperdriver op 16 mar 2013, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- mushrop
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik hoor dit ook voor het eerst. Wat is er mis met het vanossysteem dan volgens de dealer?
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
Bericht
@ Berthil:
Thnkx voor de reactie, wordt er een beetje moe van (die ratel)
en ben inderdaad nog steeds liefhebber, de Clubman is (zonder ratel) voor mij nog steeds een fijne en ideale auto.
BTW: nog steeds respect voor je projekt met de "blauwe" R53
@ Rop
:
Ik had er ook nog nooit van gehoord, vandaar mijn topic.
Dealer denkt dat de VANOS niet goed werkt c.q. op druk komt als de auto koud is. Olie is niet te dik (0W30)
Thnkx voor de reactie, wordt er een beetje moe van (die ratel)

BTW: nog steeds respect voor je projekt met de "blauwe" R53

@ Rop

Ik had er ook nog nooit van gehoord, vandaar mijn topic.
Dealer denkt dat de VANOS niet goed werkt c.q. op druk komt als de auto koud is. Olie is niet te dik (0W30)
- ClubmanCooperS
- Enthousiast
Bericht
Ik heb een Z3 coupe 2.8 gehad en deze motoren stonden erom bekend dat de VANOS problemen gaf: op koude dagen bleven de zuigertjes van de VANOS hangen waardoor de ontsteking niet werd aangepast voor het koude weer. Resultaat was dat de auto op koude dagen onregelmatig stationair liep of zelfs afsloeg. Reden voor dit probleem: verkeerd materiaal voor de pakkingen toegepast door BMW. Er is een set beschikbaar in de US om de "VANOS-ringen" te vervangen. Maar goed, dit alles geldt alleen voor de 2.8. Moraal van het verhaal: zover ik weet stuurt de VANOS alleen de ontsteking en zorgt deze niet voor ratelen.
Wellicht helpt het.
Wellicht helpt het.
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Mooi balen dus!
De kettingspanner kan het nog gewoon zijn, ook al heb je de verlengde nieuwe. Het blijft techniek, dus het kan stuk gaan. Als de timing een tandje verspringt, dan heb je echt een ratelmachine of nog erger kromme kleppen, deuken in je zuiger, etc..
Het N14-blok heeft VANOS, en inderdaad alleen op de inlaat. Op een US-forum maken een aantal mensen melding dat het magneetventiel van de VANOS is vervangen. Dat is dat ronde blokje schuin boven de kettingspanner. En dat daarmee de MINI een stuk prettiger liep.
De kettingspanner kan het nog gewoon zijn, ook al heb je de verlengde nieuwe. Het blijft techniek, dus het kan stuk gaan. Als de timing een tandje verspringt, dan heb je echt een ratelmachine of nog erger kromme kleppen, deuken in je zuiger, etc..
Het N14-blok heeft VANOS, en inderdaad alleen op de inlaat. Op een US-forum maken een aantal mensen melding dat het magneetventiel van de VANOS is vervangen. Dat is dat ronde blokje schuin boven de kettingspanner. En dat daarmee de MINI een stuk prettiger liep.
- griendar
- 4 op een rij!
Bericht
bij welk type Mini komt dit nu voor en vaf welk jaar?
Berthil schreef:Jammer om te lezen dat je nog steeds problemen hebt.
En dat terwijl je een echte liefhebber van MINI bent vanaf het eerste uur, ook nu weer met zo'n mooie Clubman!
Helaas kan ik je niet helpen anders had ik het zeker gedaan.
- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
Bericht
Hey Guys,
Allereerst dank voor jullie reactie en medeleven.
@ Speedy:
Het is inderdaad klote, na de ketting en de spanner nu waarschijnlijk de VANOS
De spanner is volgens mij en de dealer in orde maar wordt volgende week opnieuw getest.
@ClubmanCooperS:
Auto loopt stationair goed (niet onregelmatig en ook niet ratelend) en de VANOS stuurt bij MINI niet de de ontsteking aan maar wordt door oliedruk en een mechaniek de kleptiming vervroegd/langer open gezet.
anyway wel dank voor je reactie, alle info is welkom en kan helpen.
@ Robert:
Kettingspanner kan het haast niet zijn (wordt wel nog gecontroleerd) want hij loopt stationair goed en het probleem gaat zich pas voordoen boven de 1800 toeren.
Dat de dealer het zoekt in de VANOS is dus zo gek nog niet zal hun ook even wijzen op het magneetventiel.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.
P.S. Weet iemand trouwens vanaf welk toerental de VANOS gaat werken ? kan misschien het e.e.a. verklaren.
@ Speedy:

De spanner is volgens mij en de dealer in orde maar wordt volgende week opnieuw getest.
@ClubmanCooperS:
Auto loopt stationair goed (niet onregelmatig en ook niet ratelend) en de VANOS stuurt bij MINI niet de de ontsteking aan maar wordt door oliedruk en een mechaniek de kleptiming vervroegd/langer open gezet.
@ Robert:
Kettingspanner kan het haast niet zijn (wordt wel nog gecontroleerd) want hij loopt stationair goed en het probleem gaat zich pas voordoen boven de 1800 toeren.
Dat de dealer het zoekt in de VANOS is dus zo gek nog niet zal hun ook even wijzen op het magneetventiel.
P.S. Weet iemand trouwens vanaf welk toerental de VANOS gaat werken ? kan misschien het e.e.a. verklaren.
- frankie
- Volledig MINI minded!
Bericht
Heb je het probleem continu of alleen na een koude start?Cooperdriver schreef:Hey Guys,
@ Speedy:
@ClubmanCooperS:
@ Robert:
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors