het valt mij op dat mijn mini 1.6 automaat uit 2004 rond de 100 km/u moeite heeft om lager in toerental te komen (dus over te schakelen van 5 naar 6). het toerental ligt dan rond 3200 tpm of zakt naar 2700 tpm.
het vreemde is als ik bv. 110 km/u rij in de automatische stand en het toerental dan rond 2800 ligt (dus in 6e versnelling neem ik aan), ik vervolgens naar handmatig schakelen overschakel, het toerental naar 3300 gaat terwijl ik dan ook in de 6e versnelling rij (dat zie ik dan op de meter op dashboard). ik zou verwachten dat als ik zo hard rij in automatische en handmatige stand (ik ga er vanuit dat in beide gevallen ik in de 6e versnelling rij), het toerental gelijk blijft.
wie helpt me dit te verklaren?
Toerental automaat
- ajede
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Gelderland
Bericht
Re: toerental automaat
Ik vind het een beetje onsamenhangend allemaal.
Weet wel dat als je normaliter naar handmatig overgaat de bak automatisch een versnelling teruggaat.
Een zesde versnelling is een zesde versnelling, handmatig of automatisch, zou hetzelfde in toeren en snelheid moeten zijn.
Weet wel dat als je normaliter naar handmatig overgaat de bak automatisch een versnelling teruggaat.
Een zesde versnelling is een zesde versnelling, handmatig of automatisch, zou hetzelfde in toeren en snelheid moeten zijn.

- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
Re: Toerental automaat
Heeft de automaat van de 1e generatie 6 verzetten?
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- ajede
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Gelderland
Bericht
Re: Toerental automaat
Ik heb een x proef gereden in een R53 S van 2006 en daar zat ook een 6 traps steptronic in, dus het kan wel. Maar ik dacht dat de eerste pas in voorjaar 2005 geleverd waren met deze bak....

- JosCountrymanCooper
- Bijna verslaafd
Bericht
Re: Toerental automaat
Iets klopt er niet aan je verhaal, tsmit.
Bij mij is het altijd duidelijk in welke versnelling hij staat. Zelfs in de Drive kan je met de flippers op en terugschakelen en zie je een paar seconden de versnelling staan.
In de handmatige (sport)-stand schakelt íe altijd een versnelling lager.
In een R50 uit 2004 zou een CVT moeten zitten, maar hoe je dan ziet dat íe in 5 of 6 staat , snap ik niet.
Bij mij is het altijd duidelijk in welke versnelling hij staat. Zelfs in de Drive kan je met de flippers op en terugschakelen en zie je een paar seconden de versnelling staan.
In de handmatige (sport)-stand schakelt íe altijd een versnelling lager.
In een R50 uit 2004 zou een CVT moeten zitten, maar hoe je dan ziet dat íe in 5 of 6 staat , snap ik niet.
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Toerental automaat
Op het moment dat je handmatig gaat schakelen, met de pook of met de paddles, schakel je naar sport-mode. En daar liggen de schakelpunten en bak-/poelie-verhoudingen anders. Een R50-series heeft een CVT-bak, nog geen steptronic. Men heeft een aantal "vaste" punten (lees: virtuele schakelpunten) gedefinieerd om zo de versnelling aan te duiden. Vandaar dat je ook verschillende toerentallen ziet bij inschakelen van de sportmodus.
- tsmit
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Toerental automaat
automaat bij de dealer laten resetten en opnieuw 'ingeleerd'.
kostte 120 euro, schakelt nu weer prima!
kostte 120 euro, schakelt nu weer prima!
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”