Toerental automaat

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
tsmit
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2013, 11:30

Toerental automaat

22 dec 2013, 21:11

het valt mij op dat mijn mini 1.6 automaat uit 2004 rond de 100 km/u moeite heeft om lager in toerental te komen (dus over te schakelen van 5 naar 6). het toerental ligt dan rond 3200 tpm of zakt naar 2700 tpm.

het vreemde is als ik bv. 110 km/u rij in de automatische stand en het toerental dan rond 2800 ligt (dus in 6e versnelling neem ik aan), ik vervolgens naar handmatig schakelen overschakel, het toerental naar 3300 gaat terwijl ik dan ook in de 6e versnelling rij (dat zie ik dan op de meter op dashboard). ik zou verwachten dat als ik zo hard rij in automatische en handmatige stand (ik ga er vanuit dat in beide gevallen ik in de 6e versnelling rij), het toerental gelijk blijft.

wie helpt me dit te verklaren?
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: toerental automaat

22 dec 2013, 23:26

Ik vind het een beetje onsamenhangend allemaal.

Weet wel dat als je normaliter naar handmatig overgaat de bak automatisch een versnelling teruggaat.

Een zesde versnelling is een zesde versnelling, handmatig of automatisch, zou hetzelfde in toeren en snelheid moeten zijn.
Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Toerental automaat

23 dec 2013, 10:56

Heeft de automaat van de 1e generatie 6 verzetten?
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: Toerental automaat

23 dec 2013, 11:10

Ik heb een x proef gereden in een R53 S van 2006 en daar zat ook een 6 traps steptronic in, dus het kan wel. Maar ik dacht dat de eerste pas in voorjaar 2005 geleverd waren met deze bak....
Afbeelding
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 969
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:55

Re: Toerental automaat

23 dec 2013, 20:11

Iets klopt er niet aan je verhaal, tsmit.
Bij mij is het altijd duidelijk in welke versnelling hij staat. Zelfs in de Drive kan je met de flippers op en terugschakelen en zie je een paar seconden de versnelling staan.
In de handmatige (sport)-stand schakelt íe altijd een versnelling lager.
In een R50 uit 2004 zou een CVT moeten zitten, maar hoe je dan ziet dat íe in 5 of 6 staat , snap ik niet.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3305
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Toerental automaat

23 dec 2013, 20:59

Op het moment dat je handmatig gaat schakelen, met de pook of met de paddles, schakel je naar sport-mode. En daar liggen de schakelpunten en bak-/poelie-verhoudingen anders. Een R50-series heeft een CVT-bak, nog geen steptronic. Men heeft een aantal "vaste" punten (lees: virtuele schakelpunten) gedefinieerd om zo de versnelling aan te duiden. Vandaar dat je ook verschillende toerentallen ziet bij inschakelen van de sportmodus.
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 969
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:55

Re: Toerental automaat

24 dec 2013, 10:09

Weer wat geleerd. :wink:
tsmit
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2013, 11:30

Re: Toerental automaat

09 mar 2014, 19:55

automaat bij de dealer laten resetten en opnieuw 'ingeleerd'.
kostte 120 euro, schakelt nu weer prima!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”