Hoi,
Gisteren heb ik mijn airco laten controleren en het bedrijf gaf aan dat de lage snelheid van de koel ventilator niet werkt. Als de airco druk oploopt naar 18bar koelt hij keurig terug naar 12 bar maar alleen via de hoge ventilator snelheid. Volgens hun zou er ook een lage ventilator op moeten zitten die al eerder start om de airco te koelen. Klopt dit, en zou de ventilator inderdaad meerdere snelheden moeten hebben?
Men gaf aan dat er waarschijnlijk een weerstand defect is, wat vroeger makkelijk te repareren zou zijn, maar tegenwoordig moet de ventilator vervangen worden.
Mocht iemand hier wat meer van weten, hoor ik het graag.
gr. Patrick
Heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
- slokkie
- One wheel wonder
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
Bericht
Re: heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
Ze hebben helemaal gelijk. Lage snelheid stopt idd als de weerstand kapot is, en die is niet los te vervangen. Er zijn reparatiesetjes te krijgen in de VS (Detroit Tuned), maar dat kost na importheffing etc al een flink deel van een compleet nieuwe ventilator...
- Gp0029
- Mod virus alert!
Bericht
Re: heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
Is dit zo bij alle 1e generatie mini's ?
- Ronsworld
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Oldeberkoop
Bericht
Re: heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
Hier een oplossing om het zelf te "repareren".
Je plaatst een losse weerstand tussen de bedrading, zo één bijvoorbeeld.
Zo heb ik het opgelost.
Wel ervoor zorgen dat de weerstand zijn warmte goed kwijt kan, ze worden best wel heet... Eventueel een groter vermogen weerstand kan geen kwaad denk ik.
Ik heb hem aan de radiatorkant van de stekker er tussen gezet, mocht je nou toch ooit de radiator willen vervangen dan is het voor de stekker niet in de bedrading geknipt.
Ron.
Je plaatst een losse weerstand tussen de bedrading, zo één bijvoorbeeld.
Zo heb ik het opgelost.
Wel ervoor zorgen dat de weerstand zijn warmte goed kwijt kan, ze worden best wel heet... Eventueel een groter vermogen weerstand kan geen kwaad denk ik.
Ik heb hem aan de radiatorkant van de stekker er tussen gezet, mocht je nou toch ooit de radiator willen vervangen dan is het voor de stekker niet in de bedrading geknipt.
Ron.
- slokkie
- One wheel wonder
Bericht
Re: heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
@Ronsworld bedankt voor je informatie, dit kan een hoop geld schelen.
Aan de radiatorkant is inderdaad de beste plek denk ik. Weet je ook nog tussen welke draad je hem hebt gezet (ik heb nog niet gekeken of er kleurcodering op de draden zit)?
Patrick
Aan de radiatorkant is inderdaad de beste plek denk ik. Weet je ook nog tussen welke draad je hem hebt gezet (ik heb nog niet gekeken of er kleurcodering op de draden zit)?
Patrick
2009 Mini Cooper S Cabriolet R57
- Ronsworld
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Oldeberkoop
Bericht
Re: heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
Er zit wel een kleurcodering op, maar ik kan zo niet meer even kijken welke het zijn.
Zit verstopt en dicht getaped e.d.
Het handigste is de stekker loshalen, de massa bepalen en dan meten waar de "eerste" spanning (die voor de lage snelheid) binnenkomt.
Spannender is het niet.
Suc6,
Ron.
Zit verstopt en dicht getaped e.d.
Het handigste is de stekker loshalen, de massa bepalen en dan meten waar de "eerste" spanning (die voor de lage snelheid) binnenkomt.
Spannender is het niet.
Suc6,
Ron.
- slokkie
- One wheel wonder
Bericht
Re: heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
Nogmaals bedankt voor je input. Helemaal top
Patrick
Patrick
2009 Mini Cooper S Cabriolet R57
- Manick
- Sponsor
Bericht
wat ik zo ver kan zien zou hij dan tussen de ROOD/BLAUWE draad moeten
maar op het schema zie ik maar 1 weerstand zitten dus volgens mij is het dan vrij simpel om die ene te vervangen
Hoge snelheid van de fan krijgt zijn stroom gelijk van uit het relais
Re: heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
slokkie schreef:@Ronsworld bedankt voor je informatie, dit kan een hoop geld schelen.
Aan de radiatorkant is inderdaad de beste plek denk ik. Weet je ook nog tussen welke draad je hem hebt gezet (ik heb nog niet gekeken of er kleurcodering op de draden zit)?
Patrick
wat ik zo ver kan zien zou hij dan tussen de ROOD/BLAUWE draad moeten
maar op het schema zie ik maar 1 weerstand zitten dus volgens mij is het dan vrij simpel om die ene te vervangen
Hoge snelheid van de fan krijgt zijn stroom gelijk van uit het relais
- slokkie
- One wheel wonder
Bericht
Re: heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
@Manick. Bedankt voor je info
Patrick
Patrick
2009 Mini Cooper S Cabriolet R57
- slokkie
- One wheel wonder
Bericht
Re: heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
Even een update over de lage koelventilator snelheid. Ik heb de oplossing uitgevoerd die ronsworld had aangedragen. Er zitten op het kabelboompje van de stekker naar de radiator een dikke en een dunne rode draad. De dunne rode draad is de lage snelheid kabel. Hier de vermogens weerstand tussen gezet en verbonden aan de dikke rode draad en het werkt prima. De grote weerstand heb ik gemonteerd op de aluminium motorsteun met wat koelpasta er tussen voor betere koeling.
Laatst gewijzigd door slokkie op 14 sep 2015, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
2009 Mini Cooper S Cabriolet R57
- Ronsworld
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Oldeberkoop
- restless
- 4 op een rij!
Bericht
Re: Heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
slokkie/ronsworld
wat zijn de gegevens van die weerstand die ertussen gezet is? Vrij simpele oplossing idd.
wat zijn de gegevens van die weerstand die ertussen gezet is? Vrij simpele oplossing idd.
- Ronsworld
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Oldeberkoop
Bericht
Re: Heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
FF 8 postings naar boven scrollen, daar staat de link.
(Vermogensweerstand 0.33 Ω Axiaal bedraad 100 W)
Ron.
(Vermogensweerstand 0.33 Ω Axiaal bedraad 100 W)
Ron.
- Maverik
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
Hallo,
Wij hebben na een temperatuur probleem opgelopen in een file de ECU uit laten lezen met de uitkomst dat de weerstand van de eerste trap van de ventilator sturing kapot zou zijn,
Misschien begrijp ik de beschrijving verkeerd maar volgens mij kan dit zo niet werken als je de verbindingen van de weerstand vlak achter de connector doet. Dit is zoals ik de beschrijving interpreteer:
Maar volgens mij wil je het volgende bereiken en moet je de andere kant van de weerstand verbinden met de draad die naar de ventilator motor gaat, achter de originele weerstand/relais unit die achter de radiateur zit.
Ik vraag me nu af hoe je hier bij bent gekomen want het is nog al krap tussen de motor en ventilator unit.
Groet Rolof
Wij hebben na een temperatuur probleem opgelopen in een file de ECU uit laten lezen met de uitkomst dat de weerstand van de eerste trap van de ventilator sturing kapot zou zijn,
Misschien begrijp ik de beschrijving verkeerd maar volgens mij kan dit zo niet werken als je de verbindingen van de weerstand vlak achter de connector doet. Dit is zoals ik de beschrijving interpreteer:
Maar volgens mij wil je het volgende bereiken en moet je de andere kant van de weerstand verbinden met de draad die naar de ventilator motor gaat, achter de originele weerstand/relais unit die achter de radiateur zit.
Ik vraag me nu af hoe je hier bij bent gekomen want het is nog al krap tussen de motor en ventilator unit.
Groet Rolof
- Bart-d
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Heeft de radiator ventilator meerdere snelheden?
Ik heb vandaag eens mijn mini uitgelezen. Ik zag dat de temp van de koelvloeistof 112 graden was.
Nu kan het systeem dit wel aan zolang de motor wat toeren maakt. Wanneer de auto uit staat is er geen circulatie meer en gaat het systeem meer druk opbouwen. Dan loopt het bij mij over in de dop waar je het bijvult.
Ik heb het zelfde probleem dat de ventilator niet op halve kracht draait.
Nu kan het systeem dit wel aan zolang de motor wat toeren maakt. Wanneer de auto uit staat is er geen circulatie meer en gaat het systeem meer druk opbouwen. Dan loopt het bij mij over in de dop waar je het bijvult.
Ik heb het zelfde probleem dat de ventilator niet op halve kracht draait.
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors