RDS/TMC ontvanger onder je Mini voorruit!

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

RDS/TMC ontvanger onder je Mini voorruit!

28 feb 2007, 14:48

De afgelopen dagen wat aan het testen geweest met de RDS/TMC ontvanger van TomTom. Ik heb hem op diverse manieren bevestigd voor mijn voorruit:

1. Achter het dashboard en net voor het raam
2. In de stijl tussen de A- en B-stijl
3. In verticale richting aan de linkerkant van mijn raam
Afbeelding
RDS/TMC ontvanger van TomTom voor de GO 510/710/910
Ik kwam erachter dat ik een raam met daarin van die kleine ijzerdraadjes heb. Eerste gedachte: Precies een warmtewerende voorruit, nou ja warmtewerend. Er zit in ieder geval verwarming in het raam! Warmtewerend had ik niet besteld, maar zit er wel op blijkbaar op dan. :s Ben ik er blij mee => niet bepaald, want tijdens het testen en verplaatsen van de ontvanger was mijn RDS/TMC ontvangst ronduit dramatisch. Ik heb met TomTom overlegd over het al dan niet plaatsen van de antenne en hoe dit op te lossen. In overleg met wat oud-collega's erachter gekomen dat er toch iets niet goed moest zijn.
Afbeelding
Mijn raam!
Het vreemde eraan is dat de ontvangst van de GO 910 zelf - dus de GPS-ontvangst - best goed is. Daar heb ik geen opmerkingen over. Het is dus vooral de FM-ontvangst van de RDS/TMC antenne die niet zo best is. Maar is het dan wel warmtewerende voorruit? Na dit onderzoek zou je denken van niet, want de GO zelf heeft geen last. Moet ik het niet ergens anders zoeken dan? Het lijkt wel een kooi van faraday die Mini.

Als ik de antenne buiten de auto hang dan krijg ik wel ontvangst, maar zo gaan rijden is ook niet alles. De ontvanger ligt nu weer onder het raam op de eerste plek. De kleine stukjes raam die geen draadjesstructuur hebben totaal links en rechts van de voorruit zijn niet voldoende om ontvangst te krijgen. Dat was dus optie 3.
Afbeelding
Niet de meest ultieme oplossing :roll:
Uiteindelijk lijkt de warmtevoorruit geen rol te spelen dus niet aanwezig te zijn. Het feit dat ie aanwezig is hangt af van de mate van ontvangst van de GPS ontvanger in de GO 910. De slechte ontvangst van de RDS/TMC ontvanger lijkt ergens anders te liggen. De vraag is nu waar.......

Dus heb je een dergelijk raam, wacht nog even met kopen van een dergelijke ontvanger. Het is mooi gratis file informatie, maar je ontvangt het niet en dan is een dergelijke ontvanger toch ineens wat prijzig. Zodra er nieuwe hardware/antenne voor in de GO-serie komt dan laat ik dat weten. Mochten er mensen zijn zonder die raamstructuur en met een andere oplossing of bijvoorbeeld een ervaring met een dergelijke antenne. De zoektocht gaat door totdat de nieuwe antenne binnen is.

Heb je toch een antenne gehaald leg hem dan even onder het raam en achter het dashboard dan heb je soms nog wel eens wat dekking! Mocht iemand een tip hebben waar de antenne te leggen dan houd ik me aanbevolen? Bij Renova wisten ze geen oplossing.

MR
Laatst gewijzigd door MR op 28 feb 2007, 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 feb 2007, 14:56

Dit probleem heb ik met mijn becker navigatie ook. Een ritje van 20 km duurt erg lang om te laden, zolang dat ik er ongeveer er al ben als hij geladen is. Gister voor me pa in de volvo een TT 910 gekocht en deze werkt redelijk tot goed met navigatie. Deze heb ik ook in de mini geprobeerd en laadt snel. De TMC ontvanger moeten we nog krijgen maar goed om dit te lezen.
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 feb 2007, 15:18

Ik dacht dat er een patch beschikbaar was waarbij de route van de satelieten tot 5 dagen vooruit ingelezen werd in je TT-navigatie zodat je daardoor sneller verbinding zou krijgen tussen je TT en de satelieten.

Onze GPS-muis lag ook onder zo'n mooi raampje (helaas met de nieuwe S weer handmatig moeten krabben) maar daarbij was de ontvangst prima, mits de muis maar in het uiterste hoekje van het dashboard lag (de bedrading had Sleefje heel netjes weggewerkt)
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 feb 2007, 15:24

Arjan,

dat is de QuickGPSfix patch die je via TomTom Home in je GO 910 kan laden. Zodoende heb je nog sneller een fix. Het bestand bevat de positie van de satellieten waar de GPS ontvanger ze zou moeten verwachten.

Handige optie en voor mensen die een GO hebben installeer even TThome op je PC dan kan je het zo downloaden.

MR
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 feb 2007, 15:48

Ik heb daarnaast nog een kleine test gedaan met de plaatsing van je GO voor het raam. Aan de linker en rechterkant van het raam is geen verwarming in de ruit aanwezig. Naar verwachting zou je dus daar je GO moeten plaatsen om meer ontvangst te krijgen. Een andere optie is een externe antenne nemen, maar dan heb je weer meer kabels.

De test liet het volgende zien:

Afbeelding
Aan de linkerkant in de houder en dan zonder verwarming in de ruit

Afbeelding
In het midden van het raam en dan met verwarming in de ruit.

Het verschil is niet groot, maar je ziet wel dat het iets verschilt. Een warmtewerende vooruit zou de ontvangst de helft reduceren onderhand. Dus als je navigatiesysteem ergens plaatst dan zou ik dat links doen naast het stuur. Heb je in ieder geval de beste dekking!

MR

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”