Lange tijd heb ik met OV en de fiets gereisd, maar sinds dit jaar begon het toch steeds meer te kriebelen mezelf te kunnen verplaatsen op een manier zoals ik het wil. Dus maar weer eens gaan kijken, mooie MINI's die voldoen aan mijn eisen waren gewoon erg duur. Maar er is natuurlijk meer dan MINI en waar kom je dan uit als je een auto wilt die niet iedereen al heeft, lekker rap is, luxe uitgevoerd en er in mijn ogen goed uit ziet?
Juist ja, een SAAB 9-3 AERO. even wat facts:
2.0 liter benzine, met turbo (1.4 bar als ik het goed heb gelezen)
goed voor 280nm en 205 pk op de voorwielen
0-100 volgens t boekje in 7.3 seconden
topsnelheid volgens t boekje 235km/u (nog niet gecontroleerd

Geproduceerd in juli 2001, op kenteken gezet in januari 2003
inmiddels 278XXX km ervaring
5 deurs uitvoering
Cosmic Bleu metallic van buiten
Zwart lederen AERO stoelen van binnen
Elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie
Elektrische ramen en spiegels
Cruise control
Automatische airco
Uitgebreide boordcomputer
etc etc.
Een forumlid van het Saabforum heeft de auto gekocht en er al het een en ander aan gedaan: http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f ... t#p1569582
Zoals al gezegd staat de auto hier nu voor de deur, ik rijd er elke dag mee heen en weer naar mn stage, totaal zo'n 50km per dag dus. Even voor het idee wat foto's




Tijdens de eerste rit toen ik de auto net gehaald had in het noordelijke Noord-Holland (woon zelf in Hoofddorp) op de snelweg iets onder de auto vandaan gewaaid, dit bleek naderhand een plastic afdekking te zijn die voor de voorwielen aan de bumper vast hoorde te zitten, nu slechts nog wat restjes over


Volgens mij is dit losgelaten omdat de voorbumper ooit eens uitgescheurd is geweest, en door een kunstige reparatie niet helemaal goed meer vast heeft kunnen zitten.

Het ziet er in mijn ogen allemaal niet heel spannend uit, dus laat het voorlopig maar zo zitten.
Vervolgens de volgende ochtend bij het starten meteen het check engine lampje gaan branden

Ik begin langzamerhand de auto steeds leuker te vinden, we moeten elkaar nog echt leren kennen en een betrouwbare relatie opbouwen, maar dat komt vanzelf wel

Laatst ook de enorme stapel boekjes en papieren en rekeningen bij de auto uit zitten pluizen, en wat ik heel tof vond is dat er nog een fabrieksinspectie kaart bij zat, en nog een afleverinspectie




Tot nu toe bevalt de auto erg goed, lekker luxe en comfortabel, lekker rap en ziet er in mijn ogen (van een afstandje) gewoon erg goed uit

De auto bevalt me dus echt onwijs goed, de enorme power die aan boord is, in combinatie met de geweldig zittende stoelen en andere luxe aan boord blijven elke keer weer enorm genieten. En met een brandstof verbruik van 1 op 10 a 9 ook nog best oke voor deze 1355kg wegende zweed

Wat er al wel op mijn lijstje staat om te gaan doen:
-ophanging / stuurinrichting nalopen, zit rond het rechtuit punt wat veel speling in het stuurwiel, en het trilt wat rond de 105-125 km/u. Aangezien de auto ook wat kraakt en piept denk ik meteen aan de draagarmrubbers enzo rondom de hele auto. Een beetje rondzoeken op het forum heeft mij wijs gemaakt dat het ook de homokineten kunnen zijn of versleten fuseekogels... Iemand een andere ingeving wat het zou kunnen zijn, en vooral wat er dan tegen gedaan zou kunnen worden?

- besturing verder 'aanscherpen', had iets gelezen over een steering brace?
- dubbele stabilisator achter
- spiegelverstellingknop reviseren. Helaas zal dat lastig worden, want zag bij mn poging van t weekeind dat de stekker aan de schakelaar vastgelijmd zit met wat heavy duty 2 componenten spul....
- Ooit een aux-aansluiting netjes maken in de auto.
- stevigere schokdempers (billstein B6 lees ik veel goeds over) misschien in combinatie met 1 a 2 cm verlaging. Wil niet te veel verlagen, want moet hier in de straat al dwars over een paar drempels heen

- 6-punts onderstrut
- nieuwe haaienvin antenne op het dak, rubber randje volledig verteerd. Nut van dat ding is mij niet helemaal duidelijk, de elektrische antenne voor de radio zit namelijk netjes werkend op zn plek in het achterscherm.

Tot zo ver het verhaal tot nu toe

De droom van een MINI is zeker nog niet van de baan, maar meer even voor wat langere termijn nu

Gelukkig is de MINI cabrio er ook nog, die bevalt nog steeds super goed en daar blijf ook ik nog lekker in rijden zo af en toe
