Aankoop tips/advies

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
OneTwo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2019, 21:53

Aankoop tips/advies

25 nov 2019, 22:45

Goedenavond allen,

Ik ben nieuw hier op het forum en kwam toevallig mini's tegen toen ik op marktplaats op zoek ging naar een nieuwe auto.
Ik kwam een hele leuke tegen uit 2002 die snel verkocht was en heb besloten dat ik een mini wil als de kwalen maar meevallen.
Met meevallen doel ik op de kleine beurtjes, (olie wissel remblokken/schijven bougie's etc) dus dingen die ik nog wel zelf kan.
Bij kapotte bakken, koppelingen en pompen die resulteren in kosten bijna net zo hoog als de aanschaf prijs dan blijf ik wel lekker door tuffen in de Nissan Micra.

Ik heb mij goed op jullie forum ingelezen en ben redelijk bekend met de bekende gebreken. Ik vind ze tijdloos mooi en kan er ook jaren in rondrijden als de auto mij maar niet failliet maakt.

Budget is niet hoog en ik hoef ook niet het beste van het beste of de meest luxe uitvoering als ik de 1e 7 á 8 maanden maar geen rib uit mn lijf word als een ratel/geluidje opeens dikke bonnen worden.

Een beetje uitdaging voor de leden om de beste meningen/ideeën mee te nemen in mn keuze.

Ik kan maar max €2000 uitgeven en heb dan nog €500 voor reparaties mocht het snel of nodig zijn.


Ik heb er nu 2 gevonden en wil graag jullie mening hebben optie 1;

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mini- ... ?cldtidx=6

OPtie 2;

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mini- ... 50040ade4a


Kennen jullie toevallig 1 van deze auto's of eigenaren en kunnen jullie adviseren wat jullie ervoor zouden geven in de staat en welke beter lijkt etc..
Ik vind de uiterlijk van de One (zwarte) mooier en die heeft voorkeur maar de Mint groene
(cooper) heeft 115pk en lijkt ook wel redelijk strak met de soortvan bbs velgen op de laatste foto's.
Is panorama dak lek gevoelig of is het beter om een vast(dicht) dak mini aan te schaffen?

Ohja deze hoewel rood vond ik oom wel aardig qua specs en bouwjaar;

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/min ... b9c5b7a618



Rij elke dag 10 km heenen terug naar mn werk en ben geen racer alleen af en toe invoegen op de Brieennoord brug (Rotterdam zuid)
mis ik wat pk's en vooral stijl dus moet het een mini worden tenzij ik voor deze bedragen alleen maar andermans problemen opkoop en dan pak ik wel de trein of de auto (ls het regent)

Alvast bedankt voor het meedenken!!

:yeah :zwaai
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Aankoop tips/advies

26 nov 2019, 07:24

Een aankoopadvies met zo'n strak en klein budget is wel heel lastig.
De pre-facelift (vóór 2004) auto's (One en Cooper) hebben een Midland versnellingsbak. Dit zijn geen goede bakken. Er word van gezegd dat die sowieso kapot gaan. Je weet alleen niet of dit na 1000km is of na 200.000km. Kapot gaat die … Let dus goed op lager geluiden tijdens het rijden. Probeer alle versnellingen. Hopen dat je geluk hebt en wees lief voor t ding!

Altijd goede tip: als je een auto gaan testrijden, zorg dat de motor helemaal koud is als jij m start en meeneemt. Ketting geluiden komen dan het meeste voor. Nu hebben deze motoren daar niet heel veel last van, maar toch..

De pano-daken zijn goed. Hebben in de zomer weleens problemen om dicht te gaan, maar meestal na stukje open rijden lukt het weer. Heeft te maken met uitzetten in hitte
Lekken komt niet heel veel voor

3e remlicht kan wel lekken. Dan heb je water in je kofferbak als gevolg.

Roestvorming rond achterklepgreep en achterlichten zijn bekend.
Trek ook even de deurrubbers los bij de instap, bij je voeten. Iets wat roest kan wel, maar het moet niet rot zijn uiteraard..

Verder blijft het toch altijd een gok...
Succes!
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Aankoop tips/advies

26 nov 2019, 08:05

Het beste zou je voor een facelift kunnen gaan ivm de versnellingsbak maar op den duur gaan de kilometers ook mee spelen.
Als een auto al zoveel "ervaring" heeft is het natuurlijk maar de vraag of de vorige eigenaar/eigenaren en ook netjes mee om zijn gegaan. En bijvoorbeeld olie verbruik (wat nog wel eens voorkomt bij mini's kom je nagenoeg niet achter tijdens een proefrit.
zoals hierboven ook al gezegd wordt het blijft een gok als je een 2e hands auto koopt.
Moet wel heel eerlijk zeggen dat je met het budget wel een beetje aan de onderkant van de markt zit wat niet hoeft te betekenen dat een auto minder goed is maar de kans is wel aanwezig.
Wat misschien ook een goede tip is, hier op het forum zijn een aantal bedrijven "sponsoren" je kunt de autobedrijven daarvan contacteren en vragen of zij eventueel een aankoopkeuring willen doen. Geeft natuurlijk geen garanties dat er niks is met een auto maar wel meer inzicht in de staat en de mogelijke kosten die eraan zitten te komen.
OneTwo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2019, 21:53

Re: Aankoop tips/advies

26 nov 2019, 16:20

Ten eerste Hartelijk dank voor jullie input/meedenken.. Zoals ik al aangaf heb ik een krap budget en maar ben wel een liefhebber en wil 1 van deze 3 modellen graag mijne maken.
Een beetje cosmetische mankementen heb ik op zich niet echt moeite mee alleen motorisch moet hij wel "Japans" zijn dus betrouwbaar voor de komende maanden.
Ik heb liever de cooper omdat die 25 pk meer heeft maar tuf nu rond in een 54 pk wagen dus de zwarte One zal voldoende zijn, dit is puur omdat de prijzen bij mekaar in de buurt liggen. Ook wil ik mij liever niet verplaatsen in een mint groene.

In ieder geval bedankt gasten!
Gebruikersavatar
YannickM
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Mortsel
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2019, 11:42

Re: Aankoop tips/advies

26 nov 2019, 21:06

Goedendag

Plezant dat je ook voor de Mini wilt gaan zoals vele van ons hier.
Ik kan alleen maar achter de tips staan die al gegeven zijn.
Als ik zou moeten kiezen tussen de opties die je hebt aangegeven, zou ik voor de rode gaan.
Ziet er in mijn ogen beter uit en is de facelift versie.. Alledrie de auto's zitten in de gevarenzone voor de versnellingsbak dusja dat is een lotterij..
Ik moet wel zeggen dat ik voor de rode ga omdat ik er een zwak voor heb (kijk maar naar de mijne.)
Als je kan zou ik voor de cooper gaan. Maar door je budget heb je die keuze niet altijd (of je moet voor muntgroen zijn.)
In deze Km standen gaat het allemaal om het onderhoud. En de rode lijkt me daar ook weer te winnen.

Zowiezo veel plezier met je aankoop in de toekomst.
768
OneTwo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2019, 21:53

Re: Aankoop tips/advies

27 nov 2019, 11:48

Goedendag,

Moet toch bekennen dat ik wel versteld sta dat een auto (probleembak!) als deze toch nog steeds zo gewild, duur en waarde vast kan zijn.
Ik vraag mij echt af is het echt zo'n horror of valt het wel mee want ik kan er niet bij dat zo'n merk/auto al die problemen kan hebben.
Tellerstanden van boven 200k en nog die prijzen terwijl je bij voorhand al weet dat de toekomstige reparaties in het komende jaar bijna net zo duur zijn als de aanschafprijs.

Nog ff; is het verschil tussen de cooper en de One puur de pk's of heeft de cooper ook meer luxe of betere kwaliteit onderdelen onder de auto zoals ophanging,veren etc.

Als door het werk van een goede tuner de One word geüpgrade naar ook 116 pk en ze daarna identiek zijn heb ik liever de zwarte dan de mintgroene of de rode.
Denk toch ergens dat de meest doorverkoopbare kleur zwart of antraciet is.
Zie bij advertenties ook niemand reppen over dat de bak gereviseerd is of de ketting vernieuwd, zoals bij de D-riemen waar ze bij andere ad's mee pronken bij andere auto's.

De rode is van 2005 maar heeft wel 300k gelopen die andere zitten er ruim onder dus ja blijft een gok.
Trouwens als hij verlaag is 3/4 cm en 17" schoentjes heeft is dat niet heel erg schadelijk voor de auto?
Ik weet dat velen het afraden om een auto te kopen als hij gewijzigd is van de fabrieksopgave, maar als ik een auto koop wil ik dat hij
af is en niet nieuwe kosten maak om te verlagen en wat grotere wielen.

Ik weet veel vragen/gezeik maar heb voorheen veel rommel gekocht en wil dat niet nog een keer, dat zegt niet dat ik
goudzoeker ben en best reparaties wil verrichten maar het moet niet gelijk dik boven de €400 zijn voor omdat de koppeling na 200km al stuk is of de kettingspanner stuk is gegaan bij een koude start etc...
Je kent het wel
JCWmini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 apr 2018, 17:15

Re: Aankoop tips/advies

27 nov 2019, 11:57

Tip: Als je op zoek bent voor dit budget naar een Mini en vertrouwt op Japanse degelijkheid, niet doen. Scheelt je een hoop gezeur, blijf lekker in je Micra rijden zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
YannickM
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Mortsel
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2019, 11:42

Re: Aankoop tips/advies

03 dec 2019, 23:40

Al een keuze kunnen maken? Heb net een Mini cooper uit 2005 te koop zien staan op een fb groep waar ik in zit. Hij vraagt er 2500 euro voor maar heeft wel net een beurt gehad.
Ik weet dat het al de tweede keer is dat ie te koop komt te staan. Dus misschien krijg je er wel wat af.
768
OneTwo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2019, 21:53

Re: Aankoop tips/advies

04 dec 2019, 12:22

Nee het is mij niet gelukt om 1 van deze mini's te kopen, de 'rode'(2005 met 300k op teller) was al snel verkocht en de 'zwarte' (2002 met pano-dak) had lekkage bij de stuurpomp wat mij deed twijfelen ondanks dat ik die graag wilde maar die is eergisteren ook verkocht.
De mintgroene heeft bumperschade en klein onderhoud en wil niet zakken met de prijs dus die word het sowieso niet.
Waar staat die auto van FB te koop, of heb je een link ervan? Geen FB want ik heb geen facebook dus liever een auto verkoop site.

Bedankt voor je meedenken/input en fijne dag! :D
Gebruikersavatar
YannickM
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Mortsel
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2019, 11:42

Re: Aankoop tips/advies

04 dec 2019, 13:03

Goedendag

Ik heb een link naar de post op facebook en kreeg hem open op mijn werk PC waar ik niet ingelogd ben op facebook.
Dus in principe zou je het moeten kunnen zien. Als dat niet zo is, dan vraag ik hem wel zijn gegevens en kan je met hem bespreken
hier is de link:
768
Gebruikersavatar
YannickM
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Mortsel
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2019, 11:42

Re: Aankoop tips/advies

07 dec 2019, 13:21

Hij heeft zijn prijs verlaagd naar 1900 euro.
Tijd om je kans te wagen?
768
OneTwo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2019, 21:53

Re: Aankoop tips/advies

08 dec 2019, 14:53

Hij staat zelfs voor €1850, alleen ben ik niet zo weg van een paarse mini en de spanner die vervangen moet worden.
Ik wacht het nog even af op een kleur die ik meer zie zitten.
Gr.
Gebruikersavatar
YannickM
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Mortsel
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2019, 11:42

Re: Aankoop tips/advies

09 dec 2019, 22:24

Heb terug wat op facebook zien verschijnen. Klein beetje over budget wel..

link:
768
OneTwo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2019, 21:53

Re: Aankoop tips/advies

11 dec 2019, 11:11

Goededag Yannick,

Bedankt voor je reactie en voorstel, maar voor dat bedrag vind ik vast wel iets dat aan de zelfde criteria als deze voldoen met bekende onderhouds historie en lagere vraagprijs.!
Merk wel dat net als bij cabrio's de decembermaand wel echt de maand is om een nieuwe auto aan te schaffen omdat de vraagprijs lager ligt in deze dure maand.
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Aankoop tips/advies

11 dec 2019, 12:42

Met jouw budget zou ik naar een ander merk auto kijken. Je komt alleen in aanmerking voor een prefacelift. En denk aan alle bekende kwalen waar je mee te maken kunt krijgen, versnellingsbak (ook een gereviseerde gaat na 100.000 weer kapot), olieverbruik enz enz.
Alle modellen MINI’s hebben wel problemen, geen geld voor onderhoud dan wegblijven bij het merk MINI.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”