Na met m'n vriendin de knoop doorgehakt te hebben eindelijk maar eens een auto aan te schaffen is ons oog gevallen op een Mini Clubman, gezien ons budget dan waarschijnlijk de R55. Hoe meer ik over het model lees hoe moeilijker ik een afweging kan maken. Er zitten toch best wat aandachtspunten aan dit model en potentiële kostenposten. Een betrouwbare auto vindt zeker m'n vriendin wel belangrijk (ik natuurlijk ook, wie niet), dan lijkt een Mini niet de meest rationele keuze. Tegelijk willen we ook iets leuks, dat maakt een Clubman weer zeer geschikt

Veel jaarkilometers zullen het niet worden (<10k) en we willen max €10.000 neerleggen. Daar zijn genoeg Clubmans voor te vinden, met allerlei combinaties van uitvoering, kilometerstand, opties, bouwjaar, etc. Een oudere, meer gebruikte JCW trekt stiekem wel, maar een recentere One met minder kilometers is misschien verstandiger (en meer 'vriendin-proof').
Vandaar wat van mijn kopzorgen:
- Is een N14 blok echt een afrader ten opzichte van een N18 blok, of valt het eigenlijk ook wel weer mee? De distributieketting komt geregeld langs, evenals kosten van grofweg €600. Onverwachte kosten zijn altijd een tegenvaller, maar de hoogte is behapbaar.
- Is het hoge olieverbruik iets waar beide blokken mee worstelen of meer iets van de N14? En heeft dat los van goed in de gaten houden en af en toe bijvullen nog andere nadelen?
- Bij wat voor kilometerstanden kun je een occasion beter laten staan? Is natuurlijk niet direct te zeggen en grotendeels afhankelijk van onderhoud, maar ik kan me goed voorstellen dat te dicht op de 200k wel steeds meer kans op grote issues geeft. Of trekken deze blokken bij goed onderhoud makkelijk meer?
- Een Cooper S of JCW is natuurlijk leuk speelgoed, maar daarmee misschien doorgaans ook wat hardhandiger behandeld?
Voorbeeld van mijn afweging is bijvoorbeeld deze JCW, waarbij ik wat bedachtzaam ben over de hoge km-stand en het feit dat de distributieriem nog niet vervangen is. Maar ja, een JCW is wel gaaf natuurlijk, en hij is mooi aangekleed.
Ik laat me graag adviseren door jullie! Veel van bovenstaande punten heb ik wel in andere topics kunnen lezen, maar vaak zorgt het alleen maar voor meer vragen en twijfels.