Alarm retrofit kit

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

Alarm retrofit kit

20 feb 2006, 20:15

Ik heb maar even deze post gestart om alles over het alarm als retrofit centraal te houden i.p.v. in deze post.
De kit om achteraf het alarm in te bouwen heb ik binnen gekregen, nu nog wachten op beter weer. Er zit wel bekabeling bij terwijl ik in de veronderstelling was dat er geen kabels getrokken hoeven te worden in mijn 2003 MCS, dat zien we dus wel tijdens het monteren. Het losse kapje voor de cockpitsensor had er ook niet apart bij besteld hoeven worden, die zat er namelijk al bij. Mijn dealer heeft er ook netjes een handleiding bij gedaan, volgens mij zit die er niet standaard bij dus bij het bestellen even om vragen.

Als je een facelift MINI hebt moet je ook nog het linkse hendeltje bestellen want het knipperende alarmlichtje aan het uiteinde is van rechts naar links verhuist i.v.m. met het lampje van het ruitenwisservloeistofniveau in de rechtse hendel.

Prijs inc. BTW was 344 euro. Als je het Klasse 3 certficiaat wilt zul je het moeten laten monteren bij de dealer die er 4 uur werk voor rekent, wat neerkomt op zo'n 300 euro ex BTW. BMW is treng in het uitgeven van certificaten, misschien dat een ander bedrijf na controle van je installatie je het certificaat wel wil geven, je kan het tenslotte ook achteraf onklaar maken als je kwade bedoelingen hebt dus zo streng zijn is wat overdreven. Als je het zelf hebt ingebouwd moet je nog wel naar de dealer rijden om het te laten activeren in de boardcomputer

Nog wat links naar handleidingen:
Officiële gids op Motoringfile
Eigengemaakt DIY op Motoringfile (met voorgemonteerde kabels)

In de kit bekabeling, sirene, tiltsensor, bewegingssensor met afdekkapje (ook in zwart te krijgen), nieuwe hendel en bevestigingsmaterialen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Berthil op 11 mar 2006, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

20 feb 2006, 20:45

Hoop dat de montage een beetje makkelijk is. Ik wacht even af op je resultaat. Maak ook wat fotos zodat het voor mij makkelijker monteren is :)
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

20 feb 2006, 20:57

Waar zit dit eigenlijk? In de beschrijving staat "cargo area"

Afbeelding
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

20 feb 2006, 21:04

Dat zit achter het linkerschot in de kofferbak, daar wordt de tilt sensor gemonteerd. Dat plastic bekleding moet er af. Vandaar dat ik het ga combineren met het bekleden van de kofferbak met Dynamat als ik nog eens een winkel kan vinden die het heeft en redelijk dichtbij zit.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

20 feb 2006, 22:06

Zal morgen eens kijken of je dat plastic bekleding makkelijk af kan halen.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

11 mar 2006, 17:02

Intussen heb ik de bewegingssensor en tiltsensor gemonteerd. De hele zijbekleding achterin links moet er af, anders krijg je de vastgeklikte C-stijl er niet af (of heel erg moeilijk met kans op afbreken).

Snijden met de meegeleverde mal in de dakbekleding om de bewegingssensor is makkelijk en het zit er mooi steving op. Wel even op de aangegeven rijrichting letten. Het grondplaatje wat achter de dakbekleding zit (linksboven op de foto) kun je net schuin door het gat zelf aanbrengen ondanks het feit dat het groter is dan het gat.

Bij de kit zit de hele kabelboom. Ik zag geen aanwezige kabels in mijn 2003 MCS dus de bijgeleverde kabelboom moet gebruikt worden. Als je alle bekleding er af hebt gehaald is het gemakkelijk om de kabel langs de hoofdkabelboom te leggen en met de meegeleverde trekstrips vast te maken.

Ik heb de originele Nederlandstalige inbouwhandleiding erbij gekregen. Dat werkt met codes om duidelijk te maken waar je b.v. twee massapunten moet aansluiten. Dat zou dan in de zijskirt moeten zitten maar erg duidelijk is de handleiding op dat punt niet. Misschien wordt het vanzelf duidelijk als ik de binnenbekleding boven de linker zijskirt losmaak. Volgend weekend ga ik aansluiten op de zekeringsdoos en computer, en de sirene monteren.
new mini
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 mar 2006, 17:41

je bent weer druk bezig geweest Berthil dat lees ik wel weer :wink:

Ben blij dat ik hem in heb laten bouwen want anders over 10 jaar nog geen alarm den ik :oops:

Sterkte veder met inbouwen
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

12 mar 2006, 14:27

Toch meer werk dan ik gedacht had.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

21 mar 2006, 01:12

Tweede fase inbouwen alarm is afgerond. Ik ben er de hele dag mee bezig geweest. Vandaag de kabel naar de zekeringskast linksvoor doorgetrokken en aangesloten. Daarna de kabel over het dashboard naar de rechterkant om allerlei kleine pinnetjes in verschillende grote stekkers te drukken. Daarna de nieuwe ruitenwisserschakelaar met het rode lampje op het stuur gemonteerd.

Daarvoor moet dus de accu afgekoppeld worden, de linker en rechter zijskirts binnenin, de zekeringskast, dashboard top en stuurkolom bekleding helemaal los losgehaalt worden. Daarna dus de kabels doorvoeren en hele kleine pinnetjes in bestaande stekkers drukken. En dat gaat niet makkelijk. Ze gaan er erg moeilijk in en verkeerd drukken en ze klappen dubbel en breken af, wat dus ook bij eentje gebeurd is. Na een gelijksoortig pinnetje uit een oude computer gesloopt te hebben en na wat soldeerwerk heb ik het toch voor elkaar gekregen. Leuk detail was dat de kleurcode-afkoringen voor de kabels in de originele Nederlandstalige handleiding in het Duits zijn. Daar kwam ik pas achter nadat ik de Engelstalige handleiding op internet had doorgelezen want daar staan de volledige kleurbenamingen in. Dus SW/RT/WS is Schwartz, Rot, Weiss :)
Alles weer in elkaar gezet en gelukkig starte de auto daarna nog :)
Meteen ook een half uur lekker rond gereden met de kachel op 25 om weer wat op te warmen :)

Morgen de dealer bellen om alvast een afspraak te maken om het alarm te activeren en morgen de sirene nog monteren. Daaarvoor moet alleen een kabel via een rubber naar de motorruimte getrokken worden, de sirene gemonteerd worden en de kabel via een stekker aangesloten worden. Als het allemaal gaat werken ben ik natuurlijk apetrots dat het me gelukt is, als het niet werkt baal ik natuurlijk als een stekker :)

Kortom, een enerverend dagje vandaag. Als je geen ervaring hebt met zoiets en weinig tijd hebt zou ik er niet aan beginnen en 300 euro aan de dealer geven om het te laten monteren. Had ik misschien achteraf ook moeten doen want ik ging er bij de start van uit dat de kabelboom er al in zat (wat bij nieuwere modellen misschien ook zo is). De kabelboom is namelijk het meeste werk.
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 mar 2006, 20:49

Als ik nou handig was zou ik je prestatie willen evenaren... helaas moet ik het dus zonder alarm doen
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

24 mar 2006, 21:44

YES! De dealer heeft vanmiddag het alarm geactiveerd en hij doet het! (shakeit)

Afbeelding

Iedere keer als ik hem nu achterlaat en naar het knipperende lampje kijk ben ik extra trots :)

Alleen het rode knipperlichtje niet na activeren. Bij thuiskomst even de boel nagekeken en gelukkig snel gevonden dat ik zelf een draadje in de verkeerde positie in een grote stekker had gestoken. Gelukkig :)
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

24 mar 2006, 22:21

Proficiat Berthil, blij dat hij werkt.

Hoeveel dagen ben je er nu mee zoet geweest? Ben toch blij dat ie er hier standaard op zit hoor, ik zou er geen beginnen aan zien :?
Afbeelding
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

24 mar 2006, 23:25

Ik weet ook niet of het nog een keer zou doen als ik geweten had dat het zoveel werk was. Al denk ik dat ik nu een tweede keer veel sneller klaar zou zijn. Ik dacht dat de kabel er al in zat toen ik de alarmkit kocht. Maar nu het doet vind ik het natuurlijk prachtig dat ik het zelf gedaan heb.

Ik denk dat ik er in totaal zo'n 15 uur mee bezig ben geweest :)
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 mar 2006, 01:17

Netjes hoor, heb er wel respect voor. Gefeliciteerd met je overwinning.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

25 mar 2006, 02:04

Zeker netjes. Je mag trots op jezelf zijn. Ik heb besloten om er zelf niet aan te beginnen ;)

Terug naar “Interieur en audio”