Vrieskou=performance

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
wall-e
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Castricum
Berichten: 2758
Lid geworden op: 13 feb 2009, 14:17

02 dec 2010, 17:00

je merkt het idd wel, ff los van non grip in de sneeuw, met mijn 175 brede winterbandjes is het toch al dweilen in de bochten. Al moet ik zeggen dat dit wel scheelt met de -3 verlagingsveren.
Afbeelding
R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13496
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

02 dec 2010, 18:40

jean schreef:Misschien is het dan nu de moment om op de testbank te gaan!

Kan ik gelijk een top vermogen halen :mrgreen:
Mag je doen maar Beek corrigeert de uitdraai rekening houdend met de luchttemperatuur tijdens de meting :)
Maar het is wel zo dat de motor beter boven de 6000/6500 toeren presteert omdat de inlaatluchttemperatuurgrens van 55 graden niet bereikt wordt.
jean
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Turnhout
Berichten: 312
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:17

03 dec 2010, 12:04

Berthil schreef:
jean schreef:Misschien is het dan nu de moment om op de testbank te gaan!

Kan ik gelijk een top vermogen halen :mrgreen:
Mag je doen maar Beek corrigeert de uitdraai rekening houdend met de luchttemperatuur tijdens de meting :)
Maar het is wel zo dat de motor beter boven de 6000/6500 toeren presteert omdat de inlaatluchttemperatuurgrens van 55 graden niet bereikt wordt.

Verdorie da's minder! :(


Een duurdere manier zoeken om meer vermogen te krijgen dan......
bullie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Melissant
Berichten: 226
Lid geworden op: 16 apr 2009, 12:13

07 dec 2010, 20:38

Marcel Always Open schreef:Ik wil altijd alles weten :lol:
Dus hier komt die


Volgens het "Wetenschapsforum" is het zuurstofgehalte per liter buitenlucht hetzelfde, onafhankelijk van temperatuur, maar de dichtheid van lucht neemt toe naarmate het kouder wordt.

Er is een vaste formule
De dichtheid van lucht is: 1,293 kg/m³ *(273.15/(273.15+T)*(p/76)
waarmee T de temperatuur is en p de luchtdruk.
Met deze formule zie je dat de dichtheid evenredig toeneemt naarmate de temp daalt.
Er is dus geen optimale temperatuur van X graden, het is dus gewoon hoe kouder hoe beter de performance. En dat loopt gewoon door tot -50 gr en verder. (ga uit van een gelijkblijvende luchtdruk).
Echter op gegeven moment wordt er genoeg lucht (zuurstof) aangevoerd en wordt de brandstoftoevoer weer de beperkende factor... Zo blijf je bezig...

Tis maar dat je het weet :mrgreen:
Ik ga het makkelijker proberen te verwoorden:
Stel, er zit in 1L=1 kubieke dm= lucht 21% zuurstof. Maar om het makkelijk te houden zeggen we: 1L lucht is 10%zuurstof, dus 1L lucht is 1dl zuurstof. Als lucht kouder wordt, gaan de moleculen minder snel bewegen, en hebben dus minder ruimte nodig. In diezelfde 1 kubieke dm kan dus eigenlijk meer lucht, dus stel er kan nu 1,1L lucht in 1 kubieke dm. Er zit dus ook in diezelfde 1 kubieke dm nu 1,1dl zuurstof... Dus wel meer zuurstof per volume, dus in kubieke dm of cm, maar het percentage veranderd idd niet...
Ik hoop dat ik het goed uitleg zo! ;)

cheers!
to do list:
16mm spacers
korte alta antenne
grotere scoop
korte veren
beek software
forge intercooler[/s}
veerpootbruggen voor
Turbo Upgrade ;)
actieve subwoofer
betere remmen
Adriaan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Berichten: 2787
Lid geworden op: 18 mei 2009, 14:50

08 dec 2010, 11:06

Ik merkte vanmorgen ook dat mn JCW erg rap was.

Toch raar dat die Mini's zo gevoelig zijn voor temp. wisselingen.

Naar mijn weten hebben andere auto, waar ik regelmatig in rij, hier geen last van :s
Afbeelding
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

15 dec 2010, 21:36

Scheelt inderdaad een hoop met deze temperaturen. Er is wel wielspin, maar tussensprintjes van 120-200 km/h zijn natuurlijk goed mogelijk ;).

Heb nu echt zin in een verlaging en benieuwd of het veel scheelt in topsnelheid (hoogte auto icm buitentemp.)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”