Na lang twijfelen heb ik ondertussen al een catcam nokkenas besteld .die zal ik zelf monteren. ik hou jullie dan op de hoogte wat mijn bevindingen zijn kwa stationair draaien enzo .
groetjes jens
Nokkenas R53
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Hebben de mensen die hier rijden met een andere nokkenas ook een upgrade van de injectoren gedaan? Op MiniTorque kiest men bij het steken van een andere nokkenas ook vaak voor andere injectoren (JCW 380cc's, of liever nog Bosch 550cc's) omdat de motor hoog in toeren behoorlijk arm schijnt te gaan lopen. Wat is jullie ervaring hierin? Volstaan de standaard 330cc's of loop je hiermee de nodige risico's?
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Zoals je zelf zegt.. Hoog in de toeren lopen ze arm.
Wat ik toevallig gisteren in mn nachtdienst heb gelezen:
Tijdens AFR metingen valt het allemaal best mee, lopen ze niet echt erg arm, maar draaien de injectoren wel op meer dan 100% van hun capaciteit waardoor ze teveel benzine inspuiten. Bij het plaatsen van grotere injectoren kun je dit veel beter afregelen waardoor het geheel zich beter laat afstemmen op de gebruikte onderdelen en daardoor ook zuiniger kan worden. Dit heeft met name bij de 550's ook deels te maken met het patroon van de "nozzle"
Wat ik toevallig gisteren in mn nachtdienst heb gelezen:
Tijdens AFR metingen valt het allemaal best mee, lopen ze niet echt erg arm, maar draaien de injectoren wel op meer dan 100% van hun capaciteit waardoor ze teveel benzine inspuiten. Bij het plaatsen van grotere injectoren kun je dit veel beter afregelen waardoor het geheel zich beter laat afstemmen op de gebruikte onderdelen en daardoor ook zuiniger kan worden. Dit heeft met name bij de 550's ook deels te maken met het patroon van de "nozzle"
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
De 550's hebben geloof ik ook 6 inspuitopeningen, wat het inspuitingspatroon ten goede komt. De andere injectoren hebben er 4. Het is me duidelijk dat dit een betere basis is voor de tuning, en dat de combinatie van 330cc's met een andere nokkenas niet optimaal is. Maar waar het mij nu met name om gaat is dat ik geen risico loop op motorschade door deze combinatie. Dat is me nog niet duidelijk.
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
BTW..
Ik heb zojuist wat contact gehad met Thumper.. en als ik jou was.. zou ik die Newman mooi thuis houden.
Hij geeft aan dat ze in Engeland met name met aangepast cilinderkoppen ontzettend goede resultaten hebben geboekt tot aan toerentallen van rond de 7500. Hij behaalt meer koppel en PK's dan bijvoorbeeld RMW heeft gebracht met zijn kop en nokkenas. Was behoorlijk te spreken over de Newman..
Ik heb zojuist wat contact gehad met Thumper.. en als ik jou was.. zou ik die Newman mooi thuis houden.
Hij geeft aan dat ze in Engeland met name met aangepast cilinderkoppen ontzettend goede resultaten hebben geboekt tot aan toerentallen van rond de 7500. Hij behaalt meer koppel en PK's dan bijvoorbeeld RMW heeft gebracht met zijn kop en nokkenas. Was behoorlijk te spreken over de Newman..
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Bedankt voor de tip! Heb inderdaad besloten om de Newman te houden. Ik had een ander mooi plan maar dat stel ik voorlopig uit.
Zelf ben ik ook nog wat gaan rondneuzen op MiniTorque en daar blijkt ook dat de Newman bovenin meestal nog behoorlijk winst boekt. Heb jij een idee waardoor het vermogen bij jou al bij 5500 rpm afvlakt? Als je andere rollenbankuitdraaien bekijkt blijft het vermogen nog lineair doorstijgen tot boven de 6000 rpm. Dat moet met jouw mods toch ook mogelijk zijn..?

Zelf ben ik ook nog wat gaan rondneuzen op MiniTorque en daar blijkt ook dat de Newman bovenin meestal nog behoorlijk winst boekt. Heb jij een idee waardoor het vermogen bij jou al bij 5500 rpm afvlakt? Als je andere rollenbankuitdraaien bekijkt blijft het vermogen nog lineair doorstijgen tot boven de 6000 rpm. Dat moet met jouw mods toch ook mogelijk zijn..?
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ja,
Ik heb wel een vermoeden. Ik denk dat de huidige cilinderkop niet echt veel extra's toevoegt en dat ook mijn air intake niet echt optimaal is. Daarom wil ik er sowieso een Dave F op hebben, en tzt een Thumper TPR2 kop en inlaatspruit. Als dat er op zit ben ik eens benieuwd wat ie dan draait.. ATI superdamper erop samen met die Bosch 550's en dan eens zien of ik wat geld apart kan gaan leggen voor een Twin Screw Supercharger (Sprintex)
Ik heb wel een vermoeden. Ik denk dat de huidige cilinderkop niet echt veel extra's toevoegt en dat ook mijn air intake niet echt optimaal is. Daarom wil ik er sowieso een Dave F op hebben, en tzt een Thumper TPR2 kop en inlaatspruit. Als dat er op zit ben ik eens benieuwd wat ie dan draait.. ATI superdamper erop samen met die Bosch 550's en dan eens zien of ik wat geld apart kan gaan leggen voor een Twin Screw Supercharger (Sprintex)
- dangixxer
- Bijna verslaafd
Bericht
Bij mij 261 pkDaveke schreef:BTW..
Ik heb zojuist wat contact gehad met Thumper.. en als ik jou was.. zou ik die Newman mooi thuis houden.
Hij geeft aan dat ze in Engeland met name met aangepast cilinderkoppen ontzettend goede resultaten hebben geboekt tot aan toerentallen van rond de 7500. Hij behaalt meer koppel en PK's dan bijvoorbeeld RMW heeft gebracht met zijn kop en nokkenas. Was behoorlijk te spreken over de Newman..

- cooperke s
- Bijna verslaafd
- Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Bericht
Meh!dangixxer schreef:Bij mij 261 pkDaveke schreef:BTW..
Ik heb zojuist wat contact gehad met Thumper.. en als ik jou was.. zou ik die Newman mooi thuis houden.
Hij geeft aan dat ze in Engeland met name met aangepast cilinderkoppen ontzettend goede resultaten hebben geboekt tot aan toerentallen van rond de 7500. Hij behaalt meer koppel en PK's dan bijvoorbeeld RMW heeft gebracht met zijn kop en nokkenas. Was behoorlijk te spreken over de Newman..
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer: