Nokkenas R53

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
wildeke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Moorsele
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 mar 2010, 19:34

21 mei 2011, 12:28

Na lang twijfelen heb ik ondertussen al een catcam nokkenas besteld .die zal ik zelf monteren. ik hou jullie dan op de hoogte wat mijn bevindingen zijn kwa stationair draaien enzo .
groetjes jens
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

29 mei 2011, 00:57

Ik ga wellicht eens een Newman proberen ipv de Schrick.. eens kijken hoe me dat bevalt :)
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

21 jul 2011, 21:30

Hebben de mensen die hier rijden met een andere nokkenas ook een upgrade van de injectoren gedaan? Op MiniTorque kiest men bij het steken van een andere nokkenas ook vaak voor andere injectoren (JCW 380cc's, of liever nog Bosch 550cc's) omdat de motor hoog in toeren behoorlijk arm schijnt te gaan lopen. Wat is jullie ervaring hierin? Volstaan de standaard 330cc's of loop je hiermee de nodige risico's?
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

21 jul 2011, 21:34

Zoals je zelf zegt.. Hoog in de toeren lopen ze arm.
Wat ik toevallig gisteren in mn nachtdienst heb gelezen:

Tijdens AFR metingen valt het allemaal best mee, lopen ze niet echt erg arm, maar draaien de injectoren wel op meer dan 100% van hun capaciteit waardoor ze teveel benzine inspuiten. Bij het plaatsen van grotere injectoren kun je dit veel beter afregelen waardoor het geheel zich beter laat afstemmen op de gebruikte onderdelen en daardoor ook zuiniger kan worden. Dit heeft met name bij de 550's ook deels te maken met het patroon van de "nozzle"
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

21 jul 2011, 21:47

De 550's hebben geloof ik ook 6 inspuitopeningen, wat het inspuitingspatroon ten goede komt. De andere injectoren hebben er 4. Het is me duidelijk dat dit een betere basis is voor de tuning, en dat de combinatie van 330cc's met een andere nokkenas niet optimaal is. Maar waar het mij nu met name om gaat is dat ik geen risico loop op motorschade door deze combinatie. Dat is me nog niet duidelijk.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

21 jul 2011, 21:54

BTW..

Ik heb zojuist wat contact gehad met Thumper.. en als ik jou was.. zou ik die Newman mooi thuis houden.
Hij geeft aan dat ze in Engeland met name met aangepast cilinderkoppen ontzettend goede resultaten hebben geboekt tot aan toerentallen van rond de 7500. Hij behaalt meer koppel en PK's dan bijvoorbeeld RMW heeft gebracht met zijn kop en nokkenas. Was behoorlijk te spreken over de Newman..
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

21 jul 2011, 22:04

Bedankt voor de tip! Heb inderdaad besloten om de Newman te houden. Ik had een ander mooi plan maar dat stel ik voorlopig uit. :)
Zelf ben ik ook nog wat gaan rondneuzen op MiniTorque en daar blijkt ook dat de Newman bovenin meestal nog behoorlijk winst boekt. Heb jij een idee waardoor het vermogen bij jou al bij 5500 rpm afvlakt? Als je andere rollenbankuitdraaien bekijkt blijft het vermogen nog lineair doorstijgen tot boven de 6000 rpm. Dat moet met jouw mods toch ook mogelijk zijn..?
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

21 jul 2011, 22:33

Ja,

Ik heb wel een vermoeden. Ik denk dat de huidige cilinderkop niet echt veel extra's toevoegt en dat ook mijn air intake niet echt optimaal is. Daarom wil ik er sowieso een Dave F op hebben, en tzt een Thumper TPR2 kop en inlaatspruit. Als dat er op zit ben ik eens benieuwd wat ie dan draait.. ATI superdamper erop samen met die Bosch 550's en dan eens zien of ik wat geld apart kan gaan leggen voor een Twin Screw Supercharger (Sprintex)
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6591
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

21 jul 2011, 22:47

Toch de cilinderkop de beperkende factor? :wink:
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

21 jul 2011, 22:51

peter schreef:Toch de cilinderkop de beperkende factor? :wink:
Wellicht.. Maar in het topic hieronder staat de volgende stap al beschreven.. ;)
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6591
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

21 jul 2011, 23:37

Daveke schreef:
peter schreef:Toch de cilinderkop de beperkende factor? :wink:
Wellicht.. Maar in het topic hieronder staat de volgende stap al beschreven.. ;)
Had het al gelezen. Lijkt me wel een goeie deal!
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

21 jul 2011, 23:40

Nice! Toch maar doen dan :)
betekent wel dat ik een maand lang geen Mini heb ofzo, maar dat geeft me meteen ruimte om het interieur helemaal af te werken :)
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 781
Lid geworden op: 23 nov 2006, 17:31

22 jul 2011, 19:56

Daveke schreef:BTW..

Ik heb zojuist wat contact gehad met Thumper.. en als ik jou was.. zou ik die Newman mooi thuis houden.
Hij geeft aan dat ze in Engeland met name met aangepast cilinderkoppen ontzettend goede resultaten hebben geboekt tot aan toerentallen van rond de 7500. Hij behaalt meer koppel en PK's dan bijvoorbeeld RMW heeft gebracht met zijn kop en nokkenas. Was behoorlijk te spreken over de Newman..
Bij mij 261 pk :wink:
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Berichten: 905
Lid geworden op: 16 sep 2007, 15:19

22 jul 2011, 20:12

dangixxer schreef:
Daveke schreef:BTW..

Ik heb zojuist wat contact gehad met Thumper.. en als ik jou was.. zou ik die Newman mooi thuis houden.
Hij geeft aan dat ze in Engeland met name met aangepast cilinderkoppen ontzettend goede resultaten hebben geboekt tot aan toerentallen van rond de 7500. Hij behaalt meer koppel en PK's dan bijvoorbeeld RMW heeft gebracht met zijn kop en nokkenas. Was behoorlijk te spreken over de Newman..
Bij mij 261 pk :wink:
Meh!
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

22 jul 2011, 20:26

Meh wat?

Freek, is dat met 15 of 17% pulley?
Normale krukaspulley of ATI?
JCW CAI?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”