Over 2 maanden loopt mijn OV af en om die reden ben ik aan het kijken naar een auto, want als het ov niet meer gratis is, dan reis ik er liever ook niet meer mee

Het wordt niet mijn eerste auto, maar wel de meest bewuste. Van familiewagens naar sportauto's tot cabrio's is mijn hart uiteindelijk bij een Mini blijven hangen nadat ik jaren geleden in de Mini Cooper S Cabrio van de moeder van een ex heb gereden. Wat een fun, wat een ruimte en wat een fijne auto voor dagelijks gebruik!
Ik ben 28 dus de verzekering is niet echt een belangrijk punt meer, echter zijn de onderhoudskosten dat wel. Ik heb mij goed ingelezen in de Mini R50 (vooral geen automaat kopen, en opletten op roest onder de motorkap) maar ik twijfel nog heel erg aan de Mini Cooper S R53. Natuurlijk heb ik liever de S variant, zeker omdat deze ook goed betaalbaar zijn geworden in de aanschaf.
Laten we deze als voorbeeld nemen.
€6.250,- voor een NMCS uit 2003 met een stuk minder dan 2 ton op de teller. Ik denk dat ik 10- tot 12K per jaar ga rijden, dus het duurt nog even voor hij de 2 ton aantikt.
Is een Mini als dit aan te schaffen, of loop ik hier gegarandeerd op leeg? Voor deze prijs kan ik een jaar jongere Mini Cooper 116pk kopen met een halve ton minder gelopen, maar dan lijkt dit mij eigenlijk leuker. Ik heb echter al gelezen op het forum hier dat er meerdere nieuwe eigenaren waren die meteen een hoop onderhoud mochten verrichten na aanschaf, en ik heb geen zin om een bodemloze put open te trekken, aangezien ik liever nog een keertje extra op vakantie ga dit jaar dan dat ik hier een nieuwe supercharger op moet laten zetten.
Wat is een reële buffer om aan te houden bij de aanschaf van zo'n auto?
Ik geef liever wat meer uit als dat aan onderhoud eea bespaart, maar hoe zit het met een R50 met 2 ton op de klok of een R50 met 120-130K uit 2004? In welke mate is de km-stand uberhaupt belangrijk bij zo'n auto? Ik heb begrepen dat de blokjes redelijk bullit-proof zijn. Wat is wijsheid?
Help me, zodat ik hopelijk hier binnenkort een leuk gebakje voor kan stellen als mijn nieuwe voiture