Aanschafhulp gevraagd R50 of R53

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
StefK
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Aanschafhulp gevraagd R50 of R53

23 feb 2015, 00:18

Goede avond allen,

Over 2 maanden loopt mijn OV af en om die reden ben ik aan het kijken naar een auto, want als het ov niet meer gratis is, dan reis ik er liever ook niet meer mee :)

Het wordt niet mijn eerste auto, maar wel de meest bewuste. Van familiewagens naar sportauto's tot cabrio's is mijn hart uiteindelijk bij een Mini blijven hangen nadat ik jaren geleden in de Mini Cooper S Cabrio van de moeder van een ex heb gereden. Wat een fun, wat een ruimte en wat een fijne auto voor dagelijks gebruik!

Ik ben 28 dus de verzekering is niet echt een belangrijk punt meer, echter zijn de onderhoudskosten dat wel. Ik heb mij goed ingelezen in de Mini R50 (vooral geen automaat kopen, en opletten op roest onder de motorkap) maar ik twijfel nog heel erg aan de Mini Cooper S R53. Natuurlijk heb ik liever de S variant, zeker omdat deze ook goed betaalbaar zijn geworden in de aanschaf.

Laten we deze als voorbeeld nemen.

€6.250,- voor een NMCS uit 2003 met een stuk minder dan 2 ton op de teller. Ik denk dat ik 10- tot 12K per jaar ga rijden, dus het duurt nog even voor hij de 2 ton aantikt.

Is een Mini als dit aan te schaffen, of loop ik hier gegarandeerd op leeg? Voor deze prijs kan ik een jaar jongere Mini Cooper 116pk kopen met een halve ton minder gelopen, maar dan lijkt dit mij eigenlijk leuker. Ik heb echter al gelezen op het forum hier dat er meerdere nieuwe eigenaren waren die meteen een hoop onderhoud mochten verrichten na aanschaf, en ik heb geen zin om een bodemloze put open te trekken, aangezien ik liever nog een keertje extra op vakantie ga dit jaar dan dat ik hier een nieuwe supercharger op moet laten zetten.

Wat is een reële buffer om aan te houden bij de aanschaf van zo'n auto?

Ik geef liever wat meer uit als dat aan onderhoud eea bespaart, maar hoe zit het met een R50 met 2 ton op de klok of een R50 met 120-130K uit 2004? In welke mate is de km-stand uberhaupt belangrijk bij zo'n auto? Ik heb begrepen dat de blokjes redelijk bullit-proof zijn. Wat is wijsheid?

Help me, zodat ik hopelijk hier binnenkort een leuk gebakje voor kan stellen als mijn nieuwe voiture :)
Marcel Always Open
Cabrio-King

Re: Aanschafhulp gevraagd R50 of R53

23 feb 2015, 09:57

Diverse keren lees ik "betaalbaarheid" in jouw topic. Derhalve moet je gewoon lekker een Cooper kopen, niet vanwege de aanschafprijs (die maar minimaal hoger is), maar vanwege een heftig benzineverbruik van de R53.

Het blok is redelijk bulletproof, maar thermostaathuis , stuurpomp zijn regelmatig aan de beurt.

Als je toch die R53 met twee ton op de teller koopt, onderzoek dan bij welke KM standen er bepaalde dingen zijn aangepakt zoals thermostaat, stuurpomp, koppeling.

Een R50 moet je gewoon de facelift versie van kopen ( productie juli 2004-oct 2006) en de prefacelift laten staan.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
spenki
Sponsor
Contacteer:

23 feb 2015, 18:45

Sorry Marcel maar met die laatste regels ben ik het niet eens.
Zeker net zo goed of zelfs beter een pre facelift one of cooper kopen want die versnellings bakken zijn goed te reviseren en zijn veel in omloop. Bij de facelift bakken kun je alleen lagers vervangen maar verder is er geen onderdeeltje van die bakken te krijgen en bij de dealers al helemaal niet.

gr roy
Marcel Always Open
Cabrio-King

23 feb 2015, 19:03

Dat mag, maar ik had het niet alleen over de versnellingsbak revisies maar over het totaalplaatje.

bijvoorbeeld: Jongere auto dus vaak betere km standen minder leder-slijtage, maar ook minder weersinvloed op de lak, meestal betere radio (mp3) , mooiere voor/achterbumpers.

En als ik jouw relaas lees, is het dus (als je aan de beurt bent) vele malen duurder om een facelift bak te reviseren dan een prefacelift. Dat is een goed punt, echter ik vraag me toch af hoeveel kleiner/groter de kans op revisie dan is.

maar het blijft altijd koffiedik kijken.

Het risico van een echt oude Cooper-S kopen is dat deze vaak diverse eigenaren heeft gehad, en dan moet je maar afwachten of dat onderhoud allemaal lekker gedaan is zoals voorgespiegeld.
Gr, Marcel
StefK
Nieuw Lid
Nieuw Lid

23 feb 2015, 20:01

Bedankt voor jullie reacties Marcel en Spenki. Brandstof is niet heel belangrijk, voor die paar kilometers die ik er mee maak. Ik geef liever 500 euro per jaar extra uit aan brandstof, dan dat ik echt op mijn rechtervoet ga letten.

Wat ik meer bedoel; hoe vaak lopen de S blokjes in de soep? Gaat de compressor lang mee, is die duur om te reviseren of valt dat mee? De meningen verschillen nogal heb ik het idee. Vandaar de voorbeeld R53, want die is precies zoals ik hem wel zou willen. Als alleen algemeen bekend is dat rond de 2 ton een algemene revisie nodig is voor 4.000 of 5.000 euro dan zou dat een reden voor mij zijn om hem te laten staan.

Ik reken met ongeveer 1.000 euro onderhoud per jaar, zit ik dan op de goede weg, is dat veel te veel, of veel te weinig?
DaYaCol
Enthousiast
Enthousiast

23 feb 2015, 22:39

Deze is nog te koop.
Mini Cooper (JCW)
En de prijs is maar een vraag prijs.
Hij is netjes onderhouden door de BMW/Mini dealer Renova in Breda.
Afbeelding
Marcel Always Open
Cabrio-King

23 feb 2015, 23:10

Er zijn maar weinig S-jes met twee ton op de teller, dus ga je wel een antwoord krijgen op jouw specifieke vragen? Ik heb zelf 188k op de teller en maak me geen zorgen.
Gr, Marcel
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

24 feb 2015, 17:24

Ik had 222.000 toen ik de motor opblies door mijn eigen stomme fout.
De auto is altijd gebruikt als daily, ook door de vorige eigenaren.
De kilometerstand is relatief.

Als de auto 20dkm per jaar maakt, dan is het veelal een daily. In combi met op tijd zn beurten, zal er weinig mis gaan.
Een Cooper S uit 2003 met een ton op de teller, roept bij mij vragen op.
Wat voor een kilometers zijn dat geweest?

Ik heb ooit eens een kenner horen zeggen; bij een ton zijn de krukaslagers van de R53 eigenlijk al op.
Diezelfde persoon heeft mijn oude blok van mij gekregen en uitelkaar gehaald. Mijn lagerschalen waren nog perfect!
Het is niet de kilometerstand, maar het gebruik dat definieert of de boel heel blijft.
Uiteraard zijn er wel wat algemene dingen die met een hoge km-stand komen; wiellagers, schokdempers, fusseekogels en rubbers.
Als je een beetje handig bent of hier eens op t forum goed leest, hoeft het allemaal de wereld niet te kosten en in sommige gevallen ga je er zelfs op vooruit.

Lees en zoek even hier op het forum en je vind al snel wat punten waar je op moet letten bij aankoop van een MINI.
Succes!
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 feb 2015, 19:27

Mijn R53 uit 2005 heeft bijna 190.000 gereden en rijdt nog als een tierelier! Goed en tijdig onderhoud = allesbepalend. Gebruik hem dagelijks en cross heel het land door met enige regelmaat.
StefK
Nieuw Lid
Nieuw Lid

25 feb 2015, 21:37

Bedankt voor jullie reacties mannen! Ik denk dat ik binnenkort maar eens moet rijden met een R50 en een R53 en kijken of ik wat langer door wil sparen voor een S. Begin echt te twijfelen. Wat is een realistisch verbruik? Ik begrijp uit de Autoweek duurtest dat 1 op 14 heel goed haalbaar is met ene gewone Cooper, wat leert jullie ervaring met een S?
restless
4 op een rij!
4 op een rij!

25 feb 2015, 21:44

Stefke, kijk eens over de grens m.n. Duitsland, staat nog vol met R53 de S en een beetje huiswerk kan wel een goeie opleveren, invoeren is een makkie. Check www.mobil.de
groet restless
StefK
Nieuw Lid
Nieuw Lid

25 feb 2015, 21:50

Dank voor je reactie Restless :) Ik zie dat het daar volstaat, maar de prijzen niet echt lager liggen dan hier. Is het dan echt zo lonend? Ik kijk eigenlijk bij voorkeur naar een originele NL auto, al is het ook maar voor restwaarde.

Interessant filmpje nog gevonden trouwens, handig voor anderen met dezelfde vraag :)

Bjornjacobs
Mod virus alert!
Mod virus alert!

26 feb 2015, 08:11

Ik heb een cooper R50
Mijn gemiddeld verbruik ligt zo rond de 1:12-1:13. Ik rijd wel elke dag naar het werk over een provinciale weg (50%-80km/h) en door bebouwde kom (50%-50km/h)
Mini cooper R50 2005
StefK
Nieuw Lid
Nieuw Lid

24 jun 2015, 21:25

Zo, ben ik weer. Ik wil mij de aankomende twee maanden gebruiken om rustig te gaan zoeken naar een 'gewone' Mini, geen S. Is gewoon nog iets te ver gegrepen voor me als student zonder stufi of sponsorende ouders ;)

Nu lees ik hier dat een Mini One met een chip van 280 euro ineens even veel PK's heeft als een gewone Cooper. In welke mate is dit betrouwbaar? Is er motorisch niks anders dan die chip? Of bij de remmen? Ik zie in Duitsland echt heel veel Mini One's staan voor 3.000 - 4.000 euro, dus dat moet de moeite wel zijn als dit echt zo is denk ik :)
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 jun 2015, 12:33

Een motor van een One en een Cooper is gelijk. Alleen de One is 'geknepen'.
Met een One is softwarematig meer te halen dan een Cooper.
Mijn One heeft na software aanpassing 125 pk. Is 7 jaar geleden aangepast, betrouwbaar genoeg lijkt me.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”