Vreemde elektrische storingen

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Sonja99
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Vreemde elektrische storingen

06 jul 2012, 22:43

Help!

Sinds vanmiddag vertoont mijn mini cooper uit 2002 vreemde kuren. Ik reed weg bij mijn werk en ineens brandde het lampje van mijn bandenspanning, na controle: alles keurig hetzelfde op spanning. Later was het lampje uit, maar brand inmiddels ook weer.Een paar honderd meter verder werkt wel mijn knipperlicht maar niet het blinkertje in mijn dashboard. Een stukje verderop was mijn knipperlicht uit en ging spontaan het blinkertje aan. Dit herhaalt zich om de zoveel tijd. Bij het parkeren vanavond bleef de ventilator binnen aan terwijl ik de sleutel in mijn hand had. Vervolgens werkt mijn raam omhoog functie niet naar behoren. Nu vanavond werkt mijn automatische deurvergrendeling niet meer.

De zekeringen zijn gecontroleerd en zijn in orde. De accu is even los geweest. De auto lekt bij mijn weten niet, alles is droog binnen.
Wie o wie heeft dit ook aan de hand gehad en kan mij helpen met een oorzaak en misschien een oplossing?? Dat zou een hoop onderzoekskosten bij de garage schelen :-)

Groetjes Sonja

ps. voor alle bovenstaande problemen geldt dat het allemaal ineens vanmiddag begon. Voor sommige van bovenstaande problemen geldt dat het soms wel functioneert en soms niet... om het makkelijk te maken.
Jarune
One wheel wonder
One wheel wonder

07 jul 2012, 00:23

Is dit alles gebeurt na een flinke regenbui? Zo ja, dan zou dat misschien toch de oorzaak kunnen zijn. Een stekkertje vol met water doet tenslotte rare dingen.

En omdat het soms wel en soms niet gebeurt, zou het misschien ook nog aan de accu kunnen liggen. Misschien is die wel op zijn einde. Mijn Mini had ook enkele kuren toen de accu het aan het begeven was. Dus meet die spanning eens.
En kijk dan gelijk even of de aansluitingen goed vast zitten. Als er een los zit gebeuren er ook rare dingen....weet ik uit ervaring.

Hopelijk heb je iets aan deze info. Elektrische storingen blijven toch altijd lastig.

Succes in ieder geval
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 jul 2012, 10:35

Zelf in mijn R56 ook last gehad van vreemde elektra problemen. Bij mij was de oplossing een nieuwe accu. Maar dat regenwater verhaal zou ook logisch kunnen zijn. Heeft ie een flinke bui moeten ondergaan? of heeft ie droog gestaan?
Sonja99
Nieuw Lid
Nieuw Lid

07 jul 2012, 12:15

Hij staat altijd buiten en het heeft de laatste dagen flink geregend!
Alleen, accu doormeten kan ik. Misschien dom maar met aansluitingen controleren snap ik niet precies waar de aansluitingen dan zitten :oops:
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

07 jul 2012, 12:34

Kijk eens of het rechtsvoor bij de voeten nat is. Achter dat paneel zit een module die van alles regelt en dit soort rare fratsen kan gaan doen als hij nat is. Als ej een oude accu hebt zou ik die inderdaad ook even door laten meten, dus onder belasting.
Sonja99
Nieuw Lid
Nieuw Lid

07 jul 2012, 13:34

Berthil schreef:Kijk eens of het rechtsvoor bij de voeten nat is. Achter dat paneel zit een module die van alles regelt en dit soort rare fratsen kan gaan doen als hij nat is. Als ej een oude accu hebt zou ik die inderdaad ook even door laten meten, dus onder belasting.
goed idee! Nee hier is het niet nat, voor zover ik kon heb ik onder de.vloerbedekking gevoeld: ook droog. Ik begin met de accu doormeten, wordt vervolgd.
Marcel Always Open
Cabrio-King

07 jul 2012, 20:28

Uit jouw parking haal ik dat het een Cooper is (2001) en geen Cooper-S. Dus het zal geen water zijn dat in de achterbak een zwembad aan het vormen is voor je accu achterin.

Hoe oud is de accu?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
DennisGTI
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

21 aug 2012, 18:54

Hoi Sonja,

Hoe staat het ondertussen met het probleem? Is dit opgelost? Ik heb ongeveer dezelfde problemen met mijn 2003 Cooper S. Na niet starten de accu eens opgeladen, weer geplaatst en sindsdien verschillende storingen gehad (knipperlicht + CV probleem wat jij noemt, evenals het niet werken van de climat control en stuurbediening van de radio). Afgelopen weekend (na wederom niet starten na een paar dagen stilstaan) een nieuwe accu gekocht en aangesloten. Deze werkte welgeteld 2 uur helemaal perfect, echter kwamen de kuren weer terug.

Zou dit in een van de zekeringen kunnen zitten?

Dennis
Mini Cooper S R53 '03
Volkswagen Golf GTI '83
DennisGTI
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

24 aug 2012, 19:58

Niemand die hier iets van weet?
Mini Cooper S R53 '03
Volkswagen Golf GTI '83
Jarune
One wheel wonder
One wheel wonder

25 aug 2012, 10:18

Hey Dennis,

Als ik jouw verhaal goed begrijp waren je storingen verholpen bij het plaatsen van een nieuwe accu, alleen was dit van korte duur. Dan zou ik de storing niet zoeken in de zekeringen. Ze zijn heel, of ze zijn stuk. Iets daar tussen in is zeer onwaarschijnlijk.

Wat is je accu spanning? Trekt je auto hem misschien leeg? Dat verklaard natuurlijk het slechte/niet starten en ook je CV doet dan raar (eigen ervaring met lage accu spanning)

En wat is je accu laadspanning? Misschien is je dynamo niet helemaal lekker meer en laad je accu niet (voldoende/goed) op.

Daar zou ik eerst even naar kijken.

Succes
DennisGTI
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

27 aug 2012, 14:25

Het verhaal van de zekeringen leek mij inderdaad al twijfelachtig. Een afspraak met de dealer is in de maak. Bij een lokale bovag-garage constateerden ze diverse foutmeldingen. Deze konden ze echter niet herstellen omdat hier een beveiliging in zit vanuit BMW/Mini.

Ik hoop dat de dealer snel een oplossing vindt. De lol is er nu wel vanaf, terwijl ik juist zo gek ben op mijn R53!
Mini Cooper S R53 '03
Volkswagen Golf GTI '83
DennisGTI
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Re: Vreemde elektrische storingen

28 jun 2013, 19:10

Een jaar na dato zijn de problemen nog steeds over
Laatst gewijzigd door DennisGTI op 25 jul 2013, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mini Cooper S R53 '03
Volkswagen Golf GTI '83
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

Re: Vreemde elektrische storingen

28 jun 2013, 20:22

De sensor geeft al een foutmelding als hij iets uit positie is, heb het zelf ook gehad.
Bij het vervangen van de sensor goed alle roest en rotzooi uit het gat verwijderen waar de sensor zit.

Als het probleem blijft is je DSC/ASC remdrukregelaar welicht kapot. Dat is een dure grap, zelfs tweedehands. Er zijn al topics over.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”