Raam bestuurderkant

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Jochen
One wheel wonder
One wheel wonder

Raam bestuurderkant

16 jan 2007, 21:45

Hey all,

Even kort samenvatten wat er een uur geleden ongeveer gebeurde:

Ik stap in de MINI en vertrek naar de voetbaltraining: niks aan het handje. Ik doe mijn zijraam omlaag om met een "super-de-luxe" magneetkaart de poort van de garage waarin de MINI slaapt te openen zodat ik naar buiten kan rijden, ik ben tenslotte op weg naar de voetbaltraining (tot zover nog steeds niets aan het handje). De poort opent zich, ik vertek en bij het vertrekken geef ik, zoals altijd, een nonchalant tikje tegen het knopje om mijn raam weer dicht te doen: een verkoudheid is immers ook niet alles. Bij het omhoog komen van het raam hoor ik wanneer het raam bijna helemaal dicht is een scherp knappend geluid (alsof het raam ergens tegen klemt en zich er uiteindelijk toch in weet te frotten), het klonk ongeveer zo: "knak" :mrgreen:. Call me traditional, maar ik dacht: f**k, wat the hell is dat? Dus, ik stop en doe het raam naar beneden om het vervolgens weer te sluiten met hetzelfde nonchalante tikje tegen het hendeltje en wat denk je: precies hetzelfde akelige geluid. Dus ik stap uit en gooi de deur open om het raam zo een keer helemaaal naar beneden en weer naar boven te doen. Gevolg, het raam is nu helemaal open en wil met de beste wil van de wereld niet meer omhoog, ook niet met een paar flinke minder nonchalante rukken aan het hendeltje :mrgreen:

Als vertrouwde forumganger ben ik hier meteen gaan zoeken om te kijken of het een bekend probleem is en of het eventueel met enkele huis-tuin-en keukentips te verhelpen valt. Verder dan: geef hier en daar eens een klap op het portier of probeer de boel te resetten met de twee hendeltjes ben ik niet gekomen (ook niet op www.mini2.be).

Wanneer ik nu het raam probeer te sluiten met het hendeltje hoor ik de motor in het portier draaien, dus dat ding doet het nog lijkt me. Ik heb het vermoeden dat het raam en het "ding"waarmee het raam via dat motortje in het protier wordt aangedreven los is gesprongen (dat verklaart mogelijk het knappende geluid waar ik eerder melding van maakte).

Herkent iemand dit probleem met het zijraam en wat was bij hem of haar uiteindelijk de oorzaak en de bijbehorende oplossing?

Cheers?
Jochen
Jochen
One wheel wonder
One wheel wonder

16 jan 2007, 22:57

OK,

IK probeerde net even om het deurpaneel open te halen zodat ik het hele mechanisme met het motortje dat het zijraam aandrijft eens van naderbij kon bekijken, maar ... ik kwam niet verder dan het losdraaien van de drie schroeven die je in het deurpaneel vindt. Tot mijn grote spijt volstond dat niet om de boel open te gooien.

Vraag: hoe haal ik mijn deur uit elkaar?

cheers,
jochen
coendek
Stoepsleutelaar

16 jan 2007, 23:19

deze 4 schroeven ;) achter de reflector... ;) succes! :D

tip : goed trekken van boven naar beneden..

Afbeelding

cheers coen
Jochen
One wheel wonder
One wheel wonder

16 jan 2007, 23:24

Aight, tnx!

Ik ga het morgen meteen proberen. Is de boel nadien een beetje makkelijke weer in elkaar te schroeven of komt er een hoop pas en maatwerk bij kijken?

cheers,
J.
coendek
Stoepsleutelaar

16 jan 2007, 23:32

ERRUG makkelijk.. nog nooit een auto gehad waarbij het zo makkelijk was!
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 jan 2007, 23:38

Ik sluit me aan bij Coen... piece of cake. Nog ff een aanvulling, als je de 4 schroeven los heb, zit het paneel nog met plastic clips vast in de deur, vandaar ff goed trekken. Als dat niet lukt, ff een schroevendraaier (ingepakt met tape ofzo om beschadigingen te voorkomen) er tussen zetten om beginnetje te maken. De clips schieten dan zo los.

Note: het mechanisme is ook met het paneel eraf moeilijk te bereiken, zit namelijk aan de binnenkant achter een stukkie plaatwerk.
iDarkDesign
Transformer

16 jan 2007, 23:49

Hey die stoelen heb ik ook!

kan je die deur delen er makkelijk vanaf krijgen? Zou die nl ook wel in een kleurtje willen zetten.

iDD
Jochen
One wheel wonder
One wheel wonder

16 jan 2007, 23:52

okido,

Cheers guys en tnx voor de info.
Ik houd jullie op de hoogte van de werken!

nighty-nighty ...
coendek
Stoepsleutelaar

16 jan 2007, 23:52

no idea... :P is een "geleende" foto.... :P
Jochen
One wheel wonder
One wheel wonder

18 jan 2007, 12:05

Het hele systeem dat het raam naar boven duwt en weer naar beneden trekt is naar de peren. Ben uiteindelijk toch maar gewoon naar de garage gegaan om de boel te laten fixen. Krijg 'm vanavond terug met een werkend raam als het goed is 8)

Cheers,
J.
Jochen
One wheel wonder
One wheel wonder

19 jan 2007, 11:11

Vanochtend opgehaald bij de dealer. MINI is niet (meer) onder garantie dus weer een paar euri aan m'n broek: 't was te verwachten. Wel alles netjes gemaakt en heel vriendelijk geholpen (zoals altijd). Is ook het minste wat ik nu verwacht voor de sloten geld die ze met zulke herstellingen buiten garantie opstrijken :mrgreen:

Cheers!
jochen
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jan 2007, 11:53

Jammer, daar gaat je bonus. Wel fijn dat het weer goed is gekomen. Jammerlijke dingen.
Afbeelding
Marc Veldkamp
One wheel wonder
One wheel wonder

Bestuurdersraam gaat niet lekker

08 feb 2011, 08:53

Onlangs een keer de optie met mijn afstandsbedieng getest ''comfortopening'', en het werkte maar sinds die tijd gaat aan mijn kant de bestuurderszijde het raam niet meer in een keer dicht en bij het openen gaat ook de raam niet meer ietsjes naar beneden en omhoog ...

Ik rij in een Mini Clubman van 2008, iemand een tip?
Is dit te resetten of moet die weer aan de BMW computer data-bank..?

Groeten,

Marc
Rij in een Mini Clubman wit/zwart 2008
en een Cooper uit 2009 wit/zwart

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”