Voor de dagelijkse rijder met een just-above-average vermogen is extra koeling echt geen noodzaak.
Enkele voorbeelden;
- De stock intercooler is prima vergeleken met grotere IC's. het is nl met name hersteltijd die andere IC's winnen.
- Een oliekoeler is een leuke gimmick, maar niet noodzakelijk bij auto's die amper track zien. Het zorgt er namelijk ook voor dat je oleidruk lager wordt en een te lage oliedruk kan ook minder prettig werken. Als ik mijn rotrex plannen had doorgezet had ik de oliekoeler er af gehaald en was ik zonder gaan rijden. Daar zit ik nu nl nog over te dubben om dat te doen.
- Een koudere thermostaat is niet geheel noodzakelijk, het zorgt er namelijk enkel voor dat ie eerder open gaat en dus eerder begint met koelen. Wat belangrijker is, is dat je fan eerder aan gaat. Bij 95 of 100 graden ipv 110/115. De grootste bottleneck in het hele koelsysteem is namelijk de thermostaat zelf.
Je blok kan bij 135.000 km prima voorzien worden van een andere nokkenas. Doe een keer een compressie en lektest en als er weinig aan de hand is, bij een goed onderhouden auto zou ik er niet eens over nadenken. Als je al een pulley hebt gedaan is dat na de ECU tuning de grootste vermogensbrenger voor relatief weinig geld. Vanaf de nok gaat het serieus geld kosten. Een spruitstuk, luchtfilter en al die kleine dingetjes brengen namelijk amper vermogen op de plank. Vanaf dan wordt het cilinderkop e.d. voor echte winst

Die achterstabi is wel een dikke aanrader! Ga dan voor een 22 mm en zet hem op de stijfste stand
