De laatste weken ben ik druk bezig geweest met een nieuwe mod die ik ook al lang in gedachten had: audio upgrade.
Niet dat ik graag BOOM BOOM rond wil rijden maar wel een duidelijke verbetering kon voorstellen in de standaard speakers zoals die door MINI in de R56 wordt gestoken. Als ik in de MINI rijd ben ik eigenlijk altijd alleen en kan dan wel genieten van goede muziek.
Tijdens het orienteren wilde ik eerst enkel de speakers vervangen wat ook al een duidelijke verbetering geeft. Maar ja het is bijkbaar toch beter om er dan een versterker tussen te hangen zodat je de speakers ook beter kunt benutten. En dat schrok me toch wel wat af want dan dien je dus te gaan werken met een hi/low converter, aparte stroom toevoer etc. Dus daar maar eens wat in verdiept en wat dingen uitgetekend en met verschillende mensen wat overlegd die er beduidend meer verstand van hebben.
Aangezien ik een Boost radio heb en dus met het affilteren van de lage tonen op de achterspeakers zit heb ik ook nog gekeken naar de swap volgens hetvolgende topic: omdraaien voor- en achterspeakers
Ik had de a-stijlen al eerder vervangen door versies met aansluitmogelijkheid voor tweeters:
Work in progress (crappy picture)
Het was mijn bedoeling om alles achter van de radio af te tappen. Maar nadat ik de hele unit er uit had heb ik die snel weer terug geplaatst want dat is tegenwoordig allemaal plug and play en lastig te veranderen.
Dus de X9331 connector maar gaan gebruiken.
Deze zit bij de bestuurder bij de hendel om de motor kap te openen. Ik heb de stekker voorzichtig uit elkaar gehaald en de benodigde draden gebruikt voor het aftappen van het signaal en naar de versterker en hi/low converter te sturen.
Stroom voor de hi/low converter heb ik van de sigarettenaansteker gehaald.
Voor de speakers heb ik overal nieuwe bedrading getrokken en de oude nog laten zitten zodat het altijd mogelijk is om naar orginele staat terug te keren. Alsof je dat wilt.
Het lastigste was nog om de nieuwe speakerbekabeling door de rubberen slang te trekken van je deur naar carrosserie. Maar ook dat is gelukt.
Uiteindelijk zit alles op zijn plaats:
Voorspeakers:
Achterspeakers:
Versterker:
En Sub:
Alles aangesloten zoals via mijn schema. En na enkele keren last te hebben gehad van een los contactje lijkt nu alles toch te werken
Nu nog enkel de versterker goed afstemmen maar dat is een kwestie van veel luisteren en steeds wat bijstellen.
wow, indrukwekkend Ries. Wist niet dat je zo handig was...
Ik ben persoonlijk erg blij dat ik geen r**t geef om muziek in de auto (behalve uit m'n uitlaat), want anders moest ik daar ook nog geld aan uitgeven...
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
WOW, da's een flinke klus geweest ! ORanje speakers zien er heel gaaf uit ! Als ik het goed begrijp je dus geen last meer van die irritante filtering door de radio? Hier wil ik ook nog een keer vanaf komen, heb ander speakers achterin, maar merk hier weinig van !
@sportspac Mack yours is also very
@Berry M dat oranje zie je normaal niet zo overdreven, maar met flits van de camera zie je het wel erg goed
@JorisD & kwiebje Thx, klinkt nu al ok. Nog wel wat verder afstemmen.
@Berthil tja de een wil van de overbodige kilootjes in zijn Mini af, de ander stopt er wat meer in. Per speaker al bijna een kilo meer gewicht.
@Mushrop ik ben er ook niet zo enorm handig mee maar het is zoals met meeste klussen, goed in verdiepen en dan de tijd nemen hoe het allemaal moet. Dan kom je best ver hoor!
@Parklaneworks ja Jan dat filter heb ik nog steeds en is nu dus een kwestie van goed afstemmen om er zo min mogelijk last van te hebben. Degene die ze bij mini dat heeft door laten voeren
@Fabian morgen gelukkig weer 45 min naar mijn werk rijden dus lekkere sound can't wait
1 vraagje : Heb je bij die connector waar je de signalen aftapt ook nog rekening gehouden met het feit dat het signaal naar de achterspeakers een cut-off in het laag heeft ? Daar is ook een topic hier op het forum aan gewijd.
Het zou zonde zijn om niet het volledige laag naar je achterspeakers te sturen.