MINI Cooper Clubman R55 (Update: TE KOOP! P63)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (RECARO JCW stoelenset + achterbank! P38)

07 apr 2020, 21:18

07-04-2020 RECARO set klaar gemaakt

We zijn nog maar een paar dagen verder t.o.v. mijn laatste update maar de Recaro stoelenset is al gereed. Lars heeft gisteren de ontbrekende kabels van de stoelverwarming binnen gekregen en heeft dezelfde dag direct de set klaar gemaakt. Ik ben er helaas niet bij geweest maar wat ik er van heb begrepen is alles voorspoedig verlopen. De stoelrails van de donor stoelen zijn overgezet en de bekabeling is weer zoals hij hoort te zijn.

Afbeelding
bekabeling stoelverwarming

Afbeelding
stoelrails en bekabeling compleet


Tijdens het bekijken van de stoelen gaf Lars aan dat de logo’s op de hendels van de hoogteverstelling deels vervaagd waren. Helaas waren de exemplaren van de donor stoelen niet veel beter. Gekeken naar tweedehands exemplaren maar die hebben uiteraard hetzelfde euvel. Nieuwe exemplaren vind ik te duur dus toch maar even verder nagedacht. Via de website realoem.com kwam ik erachter dat de hendel links en rechts gelijk zijn, en dat elke hendel 2 logo’s heeft. Eén aan de bovenzijde (deze zie je) en één aan de onderzijde (normaliter niet te zien).
Een gratis gouden tip: als je je irriteert aan de versleten logo’s, wissel je de hendels om. Ogen ze weer als nieuw.

Afbeelding
logo op hendel is vervaagd

Afbeelding
hendel omgewisseld met logo als nieuw


Zoals gezegd is de stoelenset technisch klaar om gemonteerd te worden. Maar dit ga ik pas doen als ik ze eerst grondig schoon heb gemaakt. Heb mij hier afgelopen dagen al wat meer in verdiept en kijk er naar uit om eens goed aan de slag te gaan met de set. Heb nog niet eerder met alcantara gewerkt dus ben benieuwd hoe goed dit te reinigen is.
Afhankelijk van het eindresultaat ga ik bekijken of ik ze nog langs een professioneel bedrijf stuur om ze te laten reinigen. Omdat de set een aanzienlijke waarde heeft wil ik ze in top conditie hebben en houden.

Als laatste kan ik iets meer vertellen over waarom de sledes ontbraken en de bekabeling was doorgeknipt (wederom dank aan Lars voor het doorgeven van de info). De vorige eigenaar had de stoelen eruit gehaald om op het circuit te gaan rijden met kuipstoelen. Voor het monteren van bijvoorbeeld Sparco’s gebruik je de sledes als basis voor de montage en heb je ze nodig om de stoelen te kunnen verstellen. De stekkers heb je nodig om te zorgen dat je d.m.v. weerstanden het lampje op het dashboard uit krijgt (kan ook met software maar dit terzijde). Als er overigens sprake zou zijn geweest van een flinke aanrijding zouden de zijairbags in de stoelen ook geactiveerd moeten zijn. Lars heeft de stoelen gecontroleerd en er zijn geen verbogen of gescheurde onderdelen en daarnaast functioneert alles zoals het hoort. Zelf vind het fijn om toch iets meer achtergrond informatie over de stoelen te hebben.
Nu snel een datum prikken om de stoelen op te halen en te reinigen!

Keep you posted!
Maurice
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 09 aug 2020, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2237
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: MINI Cooper Clubman R55 (RECARO JCW stoelenset + achterbank! P38)

07 apr 2020, 22:37

Allemaal super nieuws Maurice :icon_top:
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3243
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (RECARO JCW stoelenset + achterbank! P38)

08 apr 2020, 22:09

Looking good :icon_top:
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (JCW navigatiecluster gemonteerd! P40)

13 apr 2020, 20:32

13-04-2020 JCW navigatiecluster gemonteerd

Afgelopen weekend was het dan zo ver: het monteren van het JCW navigatiecluster. In eerste instantie was het idee om dit samen met mijn neef te doen, maar dat kan helaas nu even niet. Dus de stoute schoenen aangetrokken en zelf aan de slag gegaan. Goed voorbereid begon ik aan de klus. Op YouTube zijn veel video’s te vinden over het vervangen van het navigatiesysteem. Daarnaast is er een goede handleiding via Pelican Parts (https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm) beschikbaar die alles in stappen uitlegt (incl. torx afmetingen). Had mij voorgenomen om de tijd te nemen en vooral rustig te werk te gaan. De eerste avond heb ik enkel wat eenvoudige onderdelen weg gehaald zoals de hoogglans zwarte trimlijsten in het interieur, een paar onderdelen rond het dashboardkastje en onder de stuurkolom. Alle schroefjes ‘gelabeld’ zodat ik ze weer makkelijk terug kon vinden. Na 30 minuutjes zag het dashboard er zo uit.

Afbeelding
aan de slag

Afbeelding
schroefjes geordend

Afbeelding
resultaat na eerste avond


De volgende dag was het D-day. In de buurt van mijn huis een rustige parkeerplaats opgezocht en alle spullen meegenomen incl. opgeladen telefoon voor het opzoeken van bovengenoemde handleiding.
Eerst de accu ontkoppeld en toen was het tijd om nog meer interieurdelen los te maken voordat je bij het navigatie cluster komt. Moet zeggen dat ik wel even moest slikken toen de boel open lag.

Afbeelding
dashboard ligt deels open


Het cluster loskoppelen is echt een fluitje van een cent met de goede instructies. Aangezien het dashboard toch voor een deel open lag direct e.e.a. goed schoongemaakt. Als alles gemonteerd is kom je bij sommige randjes er moeilijk bij dus een ideaal moment. Het JCW cluster nog even goed schoongemaakt en toen het scherm over gezet.

Afbeelding
JCW navigatie cluster


Naast het verwisselen van het cluster had ik nog een taak, namelijk het plaatsen van de kabel die tussen de JCW toerenteller geplaatst gaat worden en de ‘meterkast’ rechts onderin. Deze zorgt er straks voor dat het alarm lampje op de toerenteller brandt als ik de auto op slot doe.
De kabel is mooi ingepakt en niet al te dik maar het was wel even zoeken naar het beste traject voor de kabel. Uiteindelijk vanuit het midden naar rechts via de kachel naar beneden gelegd. Daar ligt nu nog 40cm draad die uiteindelijk in de meterkast uit moet komen. Aan de linker zijde loopt hij links van de start knop naar beneden richting de stuurkolom. Ook hier ligt nog 30 cm draad die uiteindelijk aangesloten moet worden. Het draad aansluiten en de JCW toerenteller programmeren gaat Forum-lid Lars voor mij doen. Binnenkort wordt hier een datum voor geprikt.

Afbeelding
kabel voor het alarm


Terug naar het navi cluster. Na het plaatsen van de kabel heb ik het scherm terug geplaatst en aangesloten. Accu weer aangesloten om te kijken of alles nog werkte (Yes!) en rustig begonnen alles weer terug te monteren. Het terug plaatsen van de afdekking rondom het cluster en de ventilatieroosters ging niet in 1x goed. Ik merkte te veel weerstand bij het aandrukken dus ben ik er voor die dag mee gestopt (1,5 uur aan gewerkt).

De volgende avond er weer rustig voor gaan zitten. Het navi cluster weer gedemonteerd (eerst de accu los gekoppeld) en goed gekeken waarom er zoveel weerstand was. Een van de zilveren clipjes waar de torx in wordt geschroefd is waarschijnlijk bij het demonteren van het scherm naar boven geschoven. Hierdoor kon de lip van de afdekking niet gemonteerd worden (neem aan dat minstens de helft van de lezers mij ondertussen kwijt is maar degene die dit gaat doen mag mij t.z.t. bellen).
Clipje weer naar beneden gedrukt, alles weer terug geplaatst, afdekking gepositioneerd, aangedrukt en klaar is Kees. De resterende onderdelen weer terug gemonteerd en toen was het tijd voor het grote genieten.
Moet eerlijk zeggen dat ik even 5 minuten in mijn stoel heb zitten kijken en heb genoten van het aanzicht. Hieronder het eindresultaat.

Afbeelding
JCW navi cluster

Afbeelding
in het donker met verlichting


Al met al een tijdrovende klus maar 1 die heel goed zelf te doen is. Nu nog de JCW toerenteller monteren en dan is de transformatie compleet.
Vandaag nog een nieuwe mod gescoord waar ik de volgende keer meer over vertel…

Groeten,
Maurice
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 09 aug 2020, 14:13, 5 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2237
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: MINI Cooper Clubman R55 (RECARO JCW stoelenset + achterbank! P38)

13 apr 2020, 20:40

Hard gewerkt Maurice !
Verstandig om te stoppen als het even tegenzit. Volgende dag met frisse moed helpt nogal eens.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3243
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW navigatiecluster gemonteerd! P40)

13 apr 2020, 21:08

Ziet er heel gaaf uit en met de juiste instructies goed te doen. Stap voor stap, op het gemakje en wat Niek zegt als het tegen zit even stoppen en later weer verder gaan. Mooi dat het allemaal zonder noemenswaardige problemen gelukt is, nu is het genieten :icon_top:
Gebruikersavatar
QVS
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 633
Lid geworden op: 07 jul 2018, 20:05

Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW navigatiecluster gemonteerd! P40)

13 apr 2020, 21:47

Ik had al via Instagram gezegt dat het super er uit ziet, Alleen had die foto met de verlichting aan nog niet gezien... En jeetje wat mooi!

En je liet me al zien wat de volgende mod gaat worden... Maar ik hou mn mond
Enige wat ik zeg dat het super dik er uit gaat zien

Nogmaals, mooi werk gemaakt Maurice!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (JCW navigatiecluster gemonteerd! P40)

14 apr 2020, 16:52

niekcarfreak schreef:
13 apr 2020, 20:40
Hard gewerkt Maurice !
Verstandig om te stoppen als het even tegenzit. Volgende dag met frisse moed helpt nogal eens.
Thanks Niek. Was een behoorlijk klusje maar de moeite waard. Een tijd geleden zou ik, inclusief een hoop frustratie, door zijn gegaan totdat het mij lukt. Gelukkig dacht ik nu: geen haast werk van maken, morgen weer een dag. En dit heeft gewerkt! :)
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 14 apr 2020, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW navigatiecluster gemonteerd! P40)

14 apr 2020, 16:54

Schroefie schreef:
13 apr 2020, 21:08
Ziet er heel gaaf uit en met de juiste instructies goed te doen. Stap voor stap, op het gemakje en wat Niek zegt als het tegen zit even stoppen en later weer verder gaan. Mooi dat het allemaal zonder noemenswaardige problemen gelukt is, nu is het genieten :icon_top:
Jij weet hoe mooi het eruit ziet Milco, jouw gave Hampton is 'standaard' uitgerust met deze mooie optie. Ik heb nog even getwijfeld om op zoek te gaan naar Goodwood exemplaren, omdat je dan echt iets anders hebt, maar vindt de stijl niet goed passen bij de rest van mijn interieur. Ben super blij met deze mod!
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW navigatiecluster gemonteerd! P40)

14 apr 2020, 16:56

QVS schreef:
13 apr 2020, 21:47
Ik had al via Instagram gezegt dat het super er uit ziet, Alleen had die foto met de verlichting aan nog niet gezien... En jeetje wat mooi!

En je liet me al zien wat de volgende mod gaat worden... Maar ik hou mn mondAfbeelding
Enige wat ik zeg dat het super dik er uit gaat zienAfbeeldingAfbeelding

Nogmaals, mooi werk gemaakt Maurice!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Dank voor de complimenten Quint! Niets vertellen over de volgende mod :wink:
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
MiniBar
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 feb 2020, 07:44

Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW navigatiecluster gemonteerd! P40)

14 apr 2020, 19:29

Wow wat een supermooie mod. Weet jij toevallig of er met het ‘oude’navi scherm dmv van software een nieuwere look & feel te krijgen is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (JCW navigatiecluster gemonteerd! P40)

14 apr 2020, 23:16

MiniBar schreef:Wow wat een supermooie mod. Weet jij toevallig of er met het ‘oude’navi scherm dmv van software een nieuwere look & feel te krijgen is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dank voor het compliment Barbara! Begrijp niet helemaal wat je met nieuwere look & feel met oud scherm bedoeld. Ik weet niet beter dat je originele updates kan kopen via BMW/MINI maar dat zijn alleen kaart updates. Het grafische deel blijft altijd gelijk. Er zijn wel mensen die het systeem omgebouwd hebben naar een Android systeem waarmee je sowieso een compleet ander menu, look en feel maar ook andere opties krijgt. Beantwoord dit toch je vraag? :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
MiniBar
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 feb 2020, 07:44

Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW navigatiecluster gemonteerd! P40)

15 apr 2020, 00:02

Ja het ging me inderdaad vooral om het grafische gedeelte. Ik heb (denk ik) de eerste generatie schermpjes met pdc en dat ‘wave’ design in de radio en dat voelt toch wel gedateerd. Ik hoopte stiekem dat er een mooiere oplossing was.
Nieuwe opties zijn fijn; maar geen vereiste. Vrees dat met een aftermarket CarPlay/android oplossing namelijk ook weer veel (boordcomputer) functies verloren gaan..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW navigatiecluster gemonteerd! P40)

15 apr 2020, 10:57

MiniBar schreef:
15 apr 2020, 00:02
Ja het ging me inderdaad vooral om het grafische gedeelte. Ik heb (denk ik) de eerste generatie schermpjes met pdc en dat ‘wave’ design in de radio en dat voelt toch wel gedateerd. Ik hoopte stiekem dat er een mooiere oplossing was.
Nieuwe opties zijn fijn; maar geen vereiste. Vrees dat met een aftermarket CarPlay/android oplossing namelijk ook weer veel (boordcomputer) functies verloren gaan..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heb je een foto van hoe je centrale cluster / meter eruit ziet? Ben namelijk wel benieuwd. Zoals gezegd is er echt veel te vinden over aftermarket systemen en ik neem aan dat daarin goed uitgelegd wordt welke nieuwe functies deze hebben en of er eventuele (boordcomputer) functies verloren gaan.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
MiniBar
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 feb 2020, 07:44

Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW navigatiecluster gemonteerd! P40)

15 apr 2020, 15:40

mbvandenberg schreef:
MiniBar schreef:
15 apr 2020, 00:02
Ja het ging me inderdaad vooral om het grafische gedeelte. Ik heb (denk ik) de eerste generatie schermpjes met pdc en dat ‘wave’ design in de radio en dat voelt toch wel gedateerd. Ik hoopte stiekem dat er een mooiere oplossing was.
Nieuwe opties zijn fijn; maar geen vereiste. Vrees dat met een aftermarket CarPlay/android oplossing namelijk ook weer veel (boordcomputer) functies verloren gaan..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heb je een foto van hoe je centrale cluster / meter eruit ziet? Ben namelijk wel benieuwd. Zoals gezegd is er echt veel te vinden over aftermarket systemen en ik neem aan dat daarin goed uitgelegd wordt welke nieuwe functies deze hebben en of er eventuele (boordcomputer) functies verloren gaan.
Afbeelding

Dit is het navigatie cluster wat er bij mij standaard in zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Terug naar “Show your ride”