Mijn Clubman S (R55)

De 2e generatie vanaf 2006
Mark_R55
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2025, 08:37
Nederland

Mijn Clubman S (R55)

07 feb 2025, 08:00

Goedemorgen, nog geen tijd gehad mij netjes voor te stellen. Zal dit op een later tijdstip nog wel doen.

Van de week stilgevallen met de Mini, een Clubman Cooper s uit 2008, met de (beruchte?) THP motor.

Kort na het wegrijden begon de motor heel slecht rond te lopen, weinig/geen reactie op gaspedaal en knallen uit de uitlaat. Gek genoeg geen motorlampje!
ANWB gaf aan bobine en/of bougie probleem. Daarom 4x bobine en 4x bougie vernieuwd. Dit leek in eerste instantie te helpen, maar uiteindelijk toch weer hetzelfde probleem. Probleem lijkt zich vooral voor te doen als de motor koud is. Verder ruiken de uitlaatgassen naar benzine, een te rijk mengsel dus.

Garage heeft de auto inmiddels uitgelezen en krijgt een melding defect eerste lambdasensor. De monteur geeft echter aan dat dit niet direct te rijmen is met het probleem van slecht rond lopen. Stationair draait de motor keurig rond. Inmiddels wel een motorlampje maar geen verdere foutcodes.

Iemand die dit probleem herkend? Kan het de lambda zijn die dit veroorzaakt?

Dank alvast!
Laatst gewijzigd door Mark_R55 op 14 mei 2025, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
540bjorn
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2021, 23:05

Re: Inhouden motor R55 Cooper S 2008

07 feb 2025, 08:43

Hi
Zelfde probleem gehad. Zat hij mij in de Lambdasonde. Maar ook de hogedruk benzinepomp was toen niet goed meer. Of het nou sonde 1 of twee was weet ik niet meer. Het mengsel van zuurstof en benzine is niet meer juist. Veel pops en bangs en onregelmatig lopen op het gas. Stationair weinig aan de hand bij mij destijds. Klinkt als veel van hetzelfde. Dus lamdasonde is zeker een optie.

Verstuurd vanaf mijn XQ-AS52 met Tapatalk

Mark_R55
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2025, 08:37
Nederland

Re: Inhouden motor R55 Cooper S 2008

07 feb 2025, 11:45

540bjorn schreef:
07 feb 2025, 08:43
Hi
Zelfde probleem gehad. Zat hij mij in de Lambdasonde. Maar ook de hogedruk benzinepomp was toen niet goed meer. Of het nou sonde 1 of twee was weet ik niet meer. Het mengsel van zuurstof en benzine is niet meer juist. Veel pops en bangs en onregelmatig lopen op het gas. Stationair weinig aan de hand bij mij destijds. Klinkt als veel van hetzelfde. Dus lamdasonde is zeker een optie.

Verstuurd vanaf mijn XQ-AS52 met Tapatalk

Dank je wel, ik ga dan denk ik toch maar de lambda vervangen aangezien dat het enige onderdeel is waar een foutcode van is.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3379
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Inhouden motor R55 Cooper S 2008

08 feb 2025, 00:15

Klinkt inderdaad naar de Lambdasonde. Ik heb het gehad bij mijn R56 Cooper en gevolg is dat het mengsel vaak te rijk wordt, teveel benzine.
Je ziet dan meteen dat je benzine verbruik omhoog gaat en je ruikt inderdaad een benzinelucht.

Ik zou daar mee beginnen om te vervangen. Bij een niet goed functionerende hogedruk benzinepomp krijg je vergelijkbare klachten maar volgens mij krijg je dan te weinig brandstof maar de klachten zijn vergelijkbaar, onregelmatig lopen van de motor.

Succes en houd ons op de hoogte, kunnen we weer van leren.

Milco
Mark_R55
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2025, 08:37
Nederland

Re: Inhouden motor R55 Cooper S 2008

08 feb 2025, 11:31

Korte update; auto is bij de garage geweest. Er was olie lekkage op een van de vanos ventielen en er was sprake van een lichte vervuiling. De olie liep via de stekker aansluiting er uit.
Auto rijdt nu weer en vooralsnog is het probleem niet meer opgetreden. De foutmelding op de lambda is nadat deze gewist was toch weer terug, dus deze gaat nog vervangen worden.
Iemand ervaring met het inwendig reiningen van de motor met behulp van waterstofgas?
Mark_R55
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2025, 08:37
Nederland

Re: Inhouden motor R55 Cooper S 2008

13 mei 2025, 10:28

Inmiddels doet de auto het top, geen foutmeldingen meer en klepseals laten vervangen. Wil nu wat zaken gaan upgraden;
- JCW turbo.
- Olieleiding van de turbo.
- Intercooler.
- ECU laten aanpassen na het installeren van de hardware.
-Downpipe,
- JCW remmen voorzijde.
- Schroefset.
- Stabistangen.

Ben met name benieuwd naar de ervaring van mensen met de JCW turbo upgrade. Is dit plug en play of moet er naast de intercooler, downpipe en tune nog meer aangepast worden?
Mark_R55
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2025, 08:37
Nederland

Mijn Clubman S (R55)

14 mei 2025, 09:30

Nog even voorstellen, ik ben Mark woonachtig in de gemeente Dijk en Waard en heb de Mini in eerste instantie gekocht als tijdelijke auto. Na wat opstartproblemen, inmiddels dikke maatjes met de Mini. Een van de leukste auto's die ik in tijden gehad heb, dus besloten dat die blijven mag en dat er tzt wel iets "zakelijks" bij gaat komen. Vroeger veel hot hatches gereden en gemod. Merk dat dat laatste er, ondanks de leeftijd nog steeds in zit.
Het idee is om de Mini geschikt te maken voor trackdays, maar met behoud van kenteken en APK. Niet echt een orgineel idee, maar wel leuk om te doen. Ben nu bezig om uit te zoeken hoe ik dingen wil aanpakken/hebben en daar de onderdelen voor te verzamelen.

De titel van het topic even aangepast.
20250218_141223 - kopie2.jpg

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”