Goedemorgen, nog geen tijd gehad mij netjes voor te stellen. Zal dit op een later tijdstip nog wel doen.
Van de week stilgevallen met de Mini, een Clubman Cooper s uit 2008, met de (beruchte?) THP motor.
Kort na het wegrijden begon de motor heel slecht rond te lopen, weinig/geen reactie op gaspedaal en knallen uit de uitlaat. Gek genoeg geen motorlampje!
ANWB gaf aan bobine en/of bougie probleem. Daarom 4x bobine en 4x bougie vernieuwd. Dit leek in eerste instantie te helpen, maar uiteindelijk toch weer hetzelfde probleem. Probleem lijkt zich vooral voor te doen als de motor koud is. Verder ruiken de uitlaatgassen naar benzine, een te rijk mengsel dus.
Garage heeft de auto inmiddels uitgelezen en krijgt een melding defect eerste lambdasensor. De monteur geeft echter aan dat dit niet direct te rijmen is met het probleem van slecht rond lopen. Stationair draait de motor keurig rond. Inmiddels wel een motorlampje maar geen verdere foutcodes.
Iemand die dit probleem herkend? Kan het de lambda zijn die dit veroorzaakt?
Dank alvast!
Inhouden motor R55 Cooper S 2008
- 540bjorn
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Inhouden motor R55 Cooper S 2008
Hi
Zelfde probleem gehad. Zat hij mij in de Lambdasonde. Maar ook de hogedruk benzinepomp was toen niet goed meer. Of het nou sonde 1 of twee was weet ik niet meer. Het mengsel van zuurstof en benzine is niet meer juist. Veel pops en bangs en onregelmatig lopen op het gas. Stationair weinig aan de hand bij mij destijds. Klinkt als veel van hetzelfde. Dus lamdasonde is zeker een optie.
Verstuurd vanaf mijn XQ-AS52 met Tapatalk
Zelfde probleem gehad. Zat hij mij in de Lambdasonde. Maar ook de hogedruk benzinepomp was toen niet goed meer. Of het nou sonde 1 of twee was weet ik niet meer. Het mengsel van zuurstof en benzine is niet meer juist. Veel pops en bangs en onregelmatig lopen op het gas. Stationair weinig aan de hand bij mij destijds. Klinkt als veel van hetzelfde. Dus lamdasonde is zeker een optie.
- Mark_R55
- Nieuw Lid
Bericht
Dank je wel, ik ga dan denk ik toch maar de lambda vervangen aangezien dat het enige onderdeel is waar een foutcode van is.
540bjorn schreef: ↑07 feb 2025, 08:43Hi
Dank je wel, ik ga dan denk ik toch maar de lambda vervangen aangezien dat het enige onderdeel is waar een foutcode van is.
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Klinkt inderdaad naar de Lambdasonde. Ik heb het gehad bij mijn R56 Cooper en gevolg is dat het mengsel vaak te rijk wordt, teveel benzine.
Je ziet dan meteen dat je benzine verbruik omhoog gaat en je ruikt inderdaad een benzinelucht.
Ik zou daar mee beginnen om te vervangen. Bij een niet goed functionerende hogedruk benzinepomp krijg je vergelijkbare klachten maar volgens mij krijg je dan te weinig brandstof maar de klachten zijn vergelijkbaar, onregelmatig lopen van de motor.
Succes en houd ons op de hoogte, kunnen we weer van leren.
Milco
Je ziet dan meteen dat je benzine verbruik omhoog gaat en je ruikt inderdaad een benzinelucht.
Ik zou daar mee beginnen om te vervangen. Bij een niet goed functionerende hogedruk benzinepomp krijg je vergelijkbare klachten maar volgens mij krijg je dan te weinig brandstof maar de klachten zijn vergelijkbaar, onregelmatig lopen van de motor.
Succes en houd ons op de hoogte, kunnen we weer van leren.
Milco
- Mark_R55
- Nieuw Lid
Bericht
Korte update; auto is bij de garage geweest. Er was olie lekkage op een van de vanos ventielen en er was sprake van een lichte vervuiling. De olie liep via de stekker aansluiting er uit.
Auto rijdt nu weer en vooralsnog is het probleem niet meer opgetreden. De foutmelding op de lambda is nadat deze gewist was toch weer terug, dus deze gaat nog vervangen worden.
Iemand ervaring met het inwendig reiningen van de motor met behulp van waterstofgas?
Auto rijdt nu weer en vooralsnog is het probleem niet meer opgetreden. De foutmelding op de lambda is nadat deze gewist was toch weer terug, dus deze gaat nog vervangen worden.
Iemand ervaring met het inwendig reiningen van de motor met behulp van waterstofgas?
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors