Enkele vraagjes!

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Jaajke
Enthousiast
Enthousiast

Enkele vraagjes!

21 jul 2006, 22:47

Ik heb mijn MINI One D Parklane sinds gisteren. Nu heb ik enkele vraagjes.

- aan de One D-rijders (weet niet of dit er veel zijn hier), als ik van 1ste versnelling naar 2de ga en terug gas geef dan duurt het zo heel eventjes vooralleer ik goed kan doorrijden. Ik bedoel, het lijkt wel alsof ik niet vooruit geraak. Ik ben benzine-rijden gewend, ligt daar waarschijnlijk aan of ik rij gewoon abnormaal verkeerd. Maar mijn zus en mijn vriend hadden het ook opgemerkt (Diesel-rijders). Enige tips hiervoor? Koppeling snel of trager laten komen? Ik weet het niet.

- ivm automatische airco, als de airco aanslaat of wanneer ik de auto uitzet blijft de airco nog erg luid nablazen (of hoe je het ook noemt). Volgens mijn moeder ben ik helemaal klaar om op te stijgen :mrgreen: Hebben jullie dit ook zo luid? Blijft dit altijd zo?

- gisteren stond mijn auto gewoon op de oprit en we gingen er even naar kijken. Mijn schoonbroer merkte op dat er vloeistof uit de ruitensproeiergaatjes liep. Dit lijkt me niet dadelijk erg normaal? Vanachter is er ook een streep/markering van vloeistof dat er gelopen heeft. Ik heb de ruitenvloeistof nog nooit gebruikt. Iemand dit ook voor gehad? Of weet hoe dit komt?

Dat zijn eigenlijk mijn vraagjes, sommige al wat dommer dan de anderen. Maar ik heb liever een antwoord en zo word ik weer beetje slimmer :)

Groetjes en bedankt,

Jaajke
Afbeelding
The MINI-bug has bitten me! It's incurable!
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini

21 jul 2006, 23:36

ik heb nog nooit in een mini diesel gereden, maar bij een diesel kan je zonder gas geven de koppeling gedeeltelijk loslaten, en dus optrekken zonder gasgeven. Ik weet niet of jij meteen begint met gasgeven, maar in dat eerste stuk dat je je koppeling dus kan loslaten zonder gas, heeft het geen nut om gas te geven, teminste, je komt er niet sneller mee vooruit. Je kan wel in dat gebied flink gas geven zodat wanneer de koppeling helemaal los is je sneller aan de hogere toeren zit en dus sneller kan doorschakelen.

Als je dus de koppeling rustig laat opkomen, en je geeft gas vanaf het begin, lijkt het inderdaad alsof je niet (sneller) vooruit komt. Wat je kan doen dan is je koppeling sneller laten opkomen, maar dan ook de juiste hoeveelheid gas geven. Dit is een feeling die je met de auto moet krijgen, wat enige tijd kan duren. Afgaande op motorgeluid en manier van wegrijden weet je wanneer je het snelst weg kan komen met de diesel.

Verder als je airco aanstaat, krijg je inderdaad een vermogensafname. Bij de ene merk is dit merkbaarder dan bij de ander. Dit kan ook bijdragen uiteraard in het gevoel van acceleratie. Probeer het dan eens zonder airco (en raam open uiteraard :mrgreen: )
cooper
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

21 jul 2006, 23:48

Het niet vooruit raken bij opschakelen van 1 naar 2 zal beteren eens je de inrijperiode gepasseerd bent en je al eens rustig naar de 3000 t/min kan trekken. Onder de 1800 t/min is er echt niemand thuis! Zoals hierboven reeds vermeld neemt de airco ook wel een pk of 2 weg van je vermogen wat het "luie" gevoel alleen maar versterkt. Het jet geluid van de airco is de ventilator die je airco koelt deze maakt bij de MINI inderdaad een hels kabaal. Zoals men je reeds meldde lijkt dit inderdaad wel een beetje op een jetmotor. Wees niet bang het vermogen van onze dieseltjes is te gering je zal niet opstijgen. :D :D
Die strepen aan je ruitensproeiers zijn waarschijnlijk resten van het water waarmee men je schatje gewassen heeft alvorens jij hem ging afhalen.
Mijn One D Park Lane wordt minstens 1 x per week gewassen en als ik hem niet goed "afzeem" heb ik ook zulke strepen. Volgens mij heeft dit dus niets met je ruitensproeiervloeistof te maken.
In alle geval veel plezier nog met je pareltje!
De Mini Classic lekt geen olie , hij markeerd z'n territorium
Dave C
Enthousiast
Enthousiast

22 jul 2006, 22:39

cooper schreef:Zoals hierboven reeds vermeld neemt de airco ook wel een pk of 2 weg van je vermogen wat het "luie" gevoel alleen maar versterkt.
volgens mij is da toch een zwats meer as 2 pk zenne, als dat maar 2pk is wil ik onmiddelijk 2 extra pk's erbij, dan ga ik nogal vliegen :D

grtz
Cooper Checkmate
cooper
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

23 jul 2006, 12:40

Volgens verschillende bronnen zou het toch "maar" 1 of 2 pk zijn hoor Dave.
Gevraagd aan m'n buurman carrossier en een Seat dealer.
De Mini Classic lekt geen olie , hij markeerd z'n territorium
Jaajke
Enthousiast
Enthousiast

23 jul 2006, 12:59

De airco maakt nog altijd geweldige herrie. Mijn zus hoorde me daarstraks aankomen rijden hehe!
Ik vind het toch maar heel erg luid!
Afbeelding
The MINI-bug has bitten me! It's incurable!
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 jul 2006, 15:18

Niets om je zorgen over te maken denk ik, heeft bijna iedere MINI... :wink:
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 jul 2006, 15:59

Volgens mij doet elke airco dat! Of in ieder geval iets maakt herrie in de auto! Bij mijn ouders maakt ie ook altijd zo'n zoemend geluid, ook als de motor al uit staat na een ritje! Beide MINI's bij ons thuis maken dat geluid. Maar misschien maakt de jouwe wel extra veel geluid en dan zou ik het gewoon even aan een andere MINI-rijder vragen die je tegenkomt, want je moet het even in het echt horen denk ik?! En anders is er altijd nog de dealer..

Succes

Terug naar “MINI-talk”