Hoe kies je je race-outfit...

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 sep 2010, 01:15

Ik dacht zal toch even mijn ervaringen delen met jullie over de afgelopen maanden waarin ik heel langzaam mijn droom van het halen van me licentie werkelijkheid zie worden. Eerst stap was het regelen van de gear. Pak, handschoenen, helm, schoenen, balaclava, onderkleding, etc...

Via een tip hier op het forum via Beek bij Pro-racing.nl uitgekomen. Topwinkel en topsite, die je echt goed helpen. Ik ben nu al een aantal keer bij hun in de winkel geweest en je krijgt altijd topservice. Gasten weten waarover ze praten! Uiteindelijk daar een pak en handschoenen gekocht. Foto's vind je hieronder. Alles Sparco, niet half, maar gelijk goed doen. Het pak is bedrukt met mijn naam en wat bekende logo's. ;)

Na enkele weken was er een actie dus toen mijn helm en schoenen aangeschaft. De helm is een Arai geworden! Ik vond een witte helm alleen helemaal niks en het paste niet bij het pak. :D Ik vond dat de helm iets speciaal moest krijgen. In overleg met Marcel van Tjellocreations.nl een schitterend design gerealiseerd. Marcel paintbrushed de meeste hemelen van de belangrijkste Nederlandse racecoureurs en doet daarnaast nog wat gitaardesigns. Ik kreeg het advies van Pro-racing.nl om het door Marcel te laten doen en daar heb ik echt geen spijt van.

We hebben in alle rust een design bepaald, zonder overhaast ergens voor te kiezen. Ik had een redelijk goed beeld voor ogen en Marcel heeft volledig geholpen met het designproces. De helm heb ik uiteindelijk ingeleverd en een maand later was ie klaar. Het resultaat zie je hieronder.

Sinds vandaag ook een helmtas erbij. Het enige wat nog mist is de onderkleding en de licentie... Dat zijn de volgende stappen! Doe het lekker rustig aan, dat geeft veel meer voldoening dan overhaast alles snel snel...

Mocht je comments hebben op het design, feel free to share :)

Oorspronkelijke design:

Afbeelding

Uiteindelijke resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles is gepaintbrushed!

De race suite:

Afbeelding

Afbeelding

Als je vragen hebt just shoot...
iDarkDesign
Transformer

18 sep 2010, 01:47

Helemaal te gek die helm! Maar nu wordt het wel tijd om te gaan rijden. Scheuren door die bochten!

iDD
Mats
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 sep 2010, 09:27

Mooi geworden. Kan je wat meer details geven over wat je allemaal hebt gekocht en waarom? (ben de laatste tijd ook een beetje aan het oriënteren). Dus welke modellen etc.
Marcel Always Open
Cabrio-King

18 sep 2010, 10:41

Waarom heb je gekozen voor een volledige integraalhelm (en geen open face helm)? Is dat een requirement?

Die witte sticker van www.TjelloCreations.com misstaat behoorlijk bij de rest van de helm.

Succes met de racecurses (en veel plezier)
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 sep 2010, 14:10

Ziet er goed uit! Waar en hoe ga je je racelicentie halen? In 3 dagen?
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 sep 2010, 17:09

Mooie helm Marc 8)
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 sep 2010, 18:09

Je had me al verteld hoe ie er uit zou daan zien maar dit ziet er echt super uit! Heel rustig net als je race suite maar wel met een persoonlijke touch!
Marcel Always Open
Cabrio-King

18 sep 2010, 21:52

Ben jij de nieuwe Stig? :lol:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 sep 2010, 22:37

Ff reageren op iedereen... :)

@Marcel, "some say he's driving a mini and he's deadly afraid of mice, all we know is he's called MR" (niet door mij verzonnen :P)

Integraal gekozen omdat ik ook met open voertuigen wil gaan rijden en dan is een gesloten helm wel een must. De sticker is er al af. Ik had de foto's gemaakt net nadat ik de helm opgehaald. Het mooiste was dat ik hem op Zandvoort heb opgehaald. Hoe mooi en toepasselijk is dat :)

@Mats, alles is Sparco aan kleding en schoenen. Schoenen en handschoenen zijn niet speciaal. Gewoon brandwerend en professionele spullen. Pas ze even voordat je een keuze maakt. Er zijn diverse modellen beschikbaar en voldoende keuze. Je moet alleen even je maat goed weten en dus passen. Je kunt gewoon model kiezen. Is afhankelijk van wat er op voorraad is. Qua schoen kan je nog kiezen voor een andere harde zool of niet en eventueel de hoogte van de laars.

Het pak is ook speciaal brandwerend. Gewoon een normaal model gemiddeld geprijsd. Niet speciaal duur of goedkoop. Hoe duurder hoe beter brandwerend en hoe professioneler, maar voor wat je normaal rijdt voldoende. Prijs ligt rond de 500 a 600 euro. Als je F1 wagens gaat rijden dan wordt het anders. Op het pak staat me naam, vlaggetje en twee logos. Deze hebben we erop laten borduren. Best te doen. Normaal zetten ze ook je bloedgroep er nog bij.

Pak moet gewoon lekker zitten als je in de stoel zit, maar ook als je ermee loopt. Probeer bij Pro-racing.nl in de winkel ook ff de racestoelen die er aan staan dan weet je hoe het voelt. Ik heb het pak direct na de aankoop getest op Zandvoort in een Porsche van Raceplanet en het zat best goed. Beetje ruim, maar da is nie zo heel erg. Let even op, overalls voor karting zijn anders dan voor autoracerij. Er zit hier en daar verschil per merk!

Onderkleding is gewoon op maat. Twee soorten beschikbaar, nog niet gekozen welke ik neem. Maar ik begreep dat dit ook weer je persoonlijke wens is. Idem voor Balaclava. Kleur kan je daarvan ook kiezen.

De helm is een Arai GP-6S w/PA Hans Anchors compleet integraal. Ook hier geldt pasvorm en wat je persoonlijk wenst. Waar ga je hem voor gebruiken en wat is je budget. Carbonhelmen zijn speciaal gemaakt voor F1-rijders en pro's. Kosten ook 3K per stuk!

Qua kosten zit ik nu op ongeveer 2.000 euro. Dat is inclusief spuitwerk en helm dat meer dan de helft heeft gekost. Nog onderkleding nodig en dan ben ik er. Het Hans systeem laat ik nog even voor wat het is. Dat is enorm afhankelijk van de auto waarin je rijdt en een kit kost echt een vermogen. De Hans heeft namelijk een hoek die afhankelijk is van de zit/lighoek die je in de racewagen hebt.

Klein prijzenoverzicht:

Helm was rond de 700 a 800 euro
Pak was rond de 500 a 600 euro
Handschoenen was rond de 25 euro
Balaclava was rond de 30 euro
Helmtas was rond de 35 euro
Schoenen waren rond de 130 euro
Borduren kost ongeveer 75 euro, afhankelijk van hoe je de gegevens aanlevert en wat je wilt
Spuiten kost tussen de 450 en 750 euro, afhankelijk van het design

Ik heb voor iedereen de gegevens beschikbaar mocht je het zelf willen gaan regelen... Gewoon ff PM en ik stuur je alles op
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 sep 2010, 22:46

@chill-es,

de licentie is op zoveel plekken te regelen. Punt is alleen waar ga je het daadwerkelijk doen. Ik zou het liefst met een aantal bekende en enthousiaste rijders drie dagen lekker relax het halen.

Iedereen de cursus en dan met een mannetje of drie de auto delen. Zoiets is het beste lijkt me, maar ik ga de komende weken nog op onderzoek uit. Ik heb gehoord dat het op 1 dag kan op Zandvoort en drie dagen op Assen en er zijn zoveel adressen waar het mogelijk is.

Ik wil wel waar voor me geld, want het is prijzig. 1500 euro voor de cursus, 1500 euro autohuur (drie dagen) en dan nog examengeld 125 euro. Ik weet niet wat er nog meer bij komt, maar als je het in je eentje doet zit je zo over de 3K. Nu is dat veel beter leren natuurlijk, maar ook gezelliger. Ik vraag t me af.

Ik heb wat ideeen die ik wil gaan uitzetten komende periode. Dus als er mensen zijn die mee willen doen dan hoor ik het graag. Tijdsplan is nog niet gezet. Gewoon als we er zin in hebben en tijd hebben. Niks overhaast gewoon omdat we het willen leren.

MR
Mats
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 sep 2010, 22:49

Oke thanks. Ben toevallig zelf laatst ook al bij Pro-Racing geweest en heb daar Sparco karthandschoenen gekocht. Wil me denk ik eerst wat meer op de kartsport gaan richten de komende tijd en wil daar waarschijnlijk nog schoenen/overall/helm voor gaan kopen.

Weet jij wat het verschil dan is tussen autosport overalls en kartsport overalls? (Naast de FIA keuring die wel op de auto variant zit en niet bij de kart variant)

Was me trouwens ook al opgevallen hoe duur die HANS systemen zijn. Lijkt me dat je voor 20 of 30 graden zal gaan (tourwagens of formulewagens).. de 10 en 25 graden komen weinig voor en de 40 graden is voor Formule 1 of soortgelijken. Lijkt me dat je daar niet even mee gaat racen haha. Wat zijn trouwens je plannen qua racen, ga je met de MINI naar trackdays of wil je een circuitauto gaan kopen/bouwen?
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 sep 2010, 23:39

Ik denk dat het verschil de werendheid is tegen weerinvloeden... Dit omdat je ook buiten rijdt met Karts... Kijk in een auto zit je al snel binnen en als je open wilt rijden in een KTM of zo dan kies je regelmatig voor een officieel racepak dat wat duurder is. Voor karts ben je denk ik wat gemakkelijker klaar... maar kan het mis hebben...

Eerste stap is licentie.
Twee stap is een andere dagelijkse auto, die MINI is nie vooruit te bnranden.
Derde stap is een trackwagen leren bouwen en onderhouden.

Hang er geen datum aan... Kies zelf wel het moment waarop ik zeg da ga ik het doen. Het is echt een hobby en het moet leuk blijven. Je kunt alles wel ineens doen, maar dan is de fun er ook wel af. Rij genoeg dikke wagens dit jaar dus ik heb geen haast meer om te moeten rijden of te ervaren. Ik wil vooral beter leren rijden.

MR

Terug naar “Kletshoek”