goedemorgen deze morgen allemaal,
Sinds een paar weken ben ik eigenaar van een Mini R52 Sidewalk uitvoering uit 2007, 194dkm.
Origineel Duitse auto, ergens in 2020 is ie naar Nederland gekomen.
Ik heb hem gekocht vanwege de uitvoering, velgen en vooral het interieur, maar ook omdat er wat kluswerk aan zit.
Waarom een Mini Cabrio?
Eigenlijk was ik op zoek naar een roadster (BMW Z4) maar daar heb je echt géén ruimte in, verder heeft mijn dochter bijna haar rijbewijs en ik wil graag met mijn vrouw en onze twee hondjes gaan toeren. Na wat zoeken viel de keuze op de Mini, mede omdat hij verrassend veel ruimte heeft, er gewoon gaaf uitziet en het apparaat heeft een verbazend goede wegligging heeft.
enkele projecten die ik nog moet/wil aanpakken:
- Dashoard ombouwen naar eentje met navigatie en dubbele meters boven het stuur
- Storing in parkeersensor oplossen. Linksachter geeft ie een storing op
- ABS storing op bestuurdersstoel oplossen (gordelspanner en airbag geven een melding), ook al zijn de draden al gesoldeerd
- De airco pomp slaat niet aan, dus ik denk dat de magneetkoppeling het begeven heeft
- speakers vervangen en überhaupt een radio erin maken
Dus wie weet kom ik nog met vragen of voor tips.
Groeten
Bob
efkes voorstellen
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Re: efkes voorstellen
Welkom Bob en mooie Sidewalk! Ik heb zelf ook een R52S en dat is genieten.
De dashboard ombouw is geen kleine onderneming (kabelboom vervangen, omprogrammeren) en de originele navigatie van MINI is hopeloos achterhaald. Dus dan zit je met een verouderd scherm na ombouw. Als er Harman Kardon op de je deurspeakers staat heb een 2 Ohm systeem en kan je niet zo maar radio en speakers vervangen. Zelf heb ik er voor gekozen om alles te vervangen maar de OEM look te behouden en dat was met inbouw geen goedkope actie. De rest van de euvels zijn bekende dingen. De PDC sensoren gaan iedere keer kapot dus die is losgekoppeld en vervangen door een achteruitrijcamera bij mij.
De dashboard ombouw is geen kleine onderneming (kabelboom vervangen, omprogrammeren) en de originele navigatie van MINI is hopeloos achterhaald. Dus dan zit je met een verouderd scherm na ombouw. Als er Harman Kardon op de je deurspeakers staat heb een 2 Ohm systeem en kan je niet zo maar radio en speakers vervangen. Zelf heb ik er voor gekozen om alles te vervangen maar de OEM look te behouden en dat was met inbouw geen goedkope actie. De rest van de euvels zijn bekende dingen. De PDC sensoren gaan iedere keer kapot dus die is losgekoppeld en vervangen door een achteruitrijcamera bij mij.
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: efkes voorstellen
Welkom Bob en zo'n R52 cabrio blijven mooie MINI's.
Ik lees dat Berthil een paar goede tips voor je heeft, hij kan het weten want rijdt drie 1ste generatie MINI's waaronder ook een R52 Cabrio.
Veel (rij)plezier met je nieuwe aanwinst
Gr. Milco
Ik lees dat Berthil een paar goede tips voor je heeft, hij kan het weten want rijdt drie 1ste generatie MINI's waaronder ook een R52 Cabrio.
Veel (rij)plezier met je nieuwe aanwinst
Gr. Milco
- niekcarfreak
- NMC Moderator
- bobbes
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: efkes voorstellen
@berthil mag ik je om informatie vragen?
Ik krijg de PDC unit niet gevonden
en ik blijf een airbagfout houden op de gordelspanner bestuurder.
alle kabels zijn al gesoldeerd onder de stoel, maar ik merk dat de "gordel-aan-doe-melding" niet komt als ik in de Mini zit en wegrijdt zonder gordel. Zou daar een issue kunnen zitten?
En ik heb mijn dashboard omgebouwd met nieuwe kabelboom, dubbel teller boven het stuur en navi-scherm in het midden. Nu nog iemand vinden die de Mini kan hercoderen en kan inleren dat de samensteleling is veranderd
Ik krijg de PDC unit niet gevonden
en ik blijf een airbagfout houden op de gordelspanner bestuurder.
alle kabels zijn al gesoldeerd onder de stoel, maar ik merk dat de "gordel-aan-doe-melding" niet komt als ik in de Mini zit en wegrijdt zonder gordel. Zou daar een issue kunnen zitten?
En ik heb mijn dashboard omgebouwd met nieuwe kabelboom, dubbel teller boven het stuur en navi-scherm in het midden. Nu nog iemand vinden die de Mini kan hercoderen en kan inleren dat de samensteleling is veranderd
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Re: efkes voorstellen
Ik heb zelf nog niet gekeken waar de PDC zit maar lees op internet dat die rechts achter het achterste speaker paneel zit.
https://www.mini2.com/threads/help-pdc- ... 14&slide=2
Een airbag probleem heb ik momenteel zelf ook maar ik denk dat die van mij samenhangt met een ander Body Control Module probleem; de knipperlichten en koplampen werken niet maar als ik de koplampen op de aan stand heb en het knipperlicht gebruik dimt het scherm van de navigatie alsof de koplampen aan gaan dus er gebeurd wel iets. De alarmlichten en groot licht werkt wel. Het probleem kwam en ging maar nu is het er altijd.
Dus ik moet ook op zoek naar iemand die via ODBC heel precies kan uitlezen en ook wijzigen en/of de BCM kan uitwisselen en opnieuw inlezen als dat nodig. Bij jou is dat zeker nodig. Ik weet dat NDH Automotive dat kan en had al contact met ze wat ik weer ga aanzwengelen. Maar eigenlijk zitten ze te ver weg aangezien ik niet met de auto kan rijden nu. Maar misschien kunnen ze een BCM opsturen en hopelijk is dan ook het airbag probleem verholpen.
Vroeger had ik op een PC het programma NCSExpert en een ODBC apparaatje als interface maar die PC heb ik niet meer. Daar heb ik in de Ringmini wel zaken mee kunnen aanpassen. Misschien iets voor jou om in te duiken. Wel oppassen daarmee, eerst downloaden, wijzigen en dan weer uploaden. Als je een fout programma upload kan je hele MINI niet meer werken. Het topic daarover (in 2e gen MINI) is hier maar werkt dus ook voor 1st gen, even zoeken op NCSExpert met de zoekfunctie.
viewtopic.php?f=54&t=24449
Tijden gaan vooruit en de Carly App en reader lijkt een mooie oplossing maar die functioneert helaas niet bij een 1e Gen MINI;
https://www.mycarly.com/nl/merken/mini/
Ik heb ook weer een online versie gevonden van het MINI WDS (Wiring Diagram System) maar op mijn apple werkt die niet goed. Als deze goed werkt zijn er ook foto's en indicatie te zien waar elementen zitten:
https://www.pss-autosoft.net/diagrams.php
Laat even weten als je een oplossing hebt gevonden?
https://www.mini2.com/threads/help-pdc- ... 14&slide=2
Een airbag probleem heb ik momenteel zelf ook maar ik denk dat die van mij samenhangt met een ander Body Control Module probleem; de knipperlichten en koplampen werken niet maar als ik de koplampen op de aan stand heb en het knipperlicht gebruik dimt het scherm van de navigatie alsof de koplampen aan gaan dus er gebeurd wel iets. De alarmlichten en groot licht werkt wel. Het probleem kwam en ging maar nu is het er altijd.
Dus ik moet ook op zoek naar iemand die via ODBC heel precies kan uitlezen en ook wijzigen en/of de BCM kan uitwisselen en opnieuw inlezen als dat nodig. Bij jou is dat zeker nodig. Ik weet dat NDH Automotive dat kan en had al contact met ze wat ik weer ga aanzwengelen. Maar eigenlijk zitten ze te ver weg aangezien ik niet met de auto kan rijden nu. Maar misschien kunnen ze een BCM opsturen en hopelijk is dan ook het airbag probleem verholpen.
Vroeger had ik op een PC het programma NCSExpert en een ODBC apparaatje als interface maar die PC heb ik niet meer. Daar heb ik in de Ringmini wel zaken mee kunnen aanpassen. Misschien iets voor jou om in te duiken. Wel oppassen daarmee, eerst downloaden, wijzigen en dan weer uploaden. Als je een fout programma upload kan je hele MINI niet meer werken. Het topic daarover (in 2e gen MINI) is hier maar werkt dus ook voor 1st gen, even zoeken op NCSExpert met de zoekfunctie.
viewtopic.php?f=54&t=24449
Tijden gaan vooruit en de Carly App en reader lijkt een mooie oplossing maar die functioneert helaas niet bij een 1e Gen MINI;
https://www.mycarly.com/nl/merken/mini/
Ik heb ook weer een online versie gevonden van het MINI WDS (Wiring Diagram System) maar op mijn apple werkt die niet goed. Als deze goed werkt zijn er ook foto's en indicatie te zien waar elementen zitten:
https://www.pss-autosoft.net/diagrams.php
Laat even weten als je een oplossing hebt gevonden?
- bobbes
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: efkes voorstellen
Zo, daar zijn we weer.
We zijn een paar maandjes verder en zeker niet stilgezeten.
Allereerst moet ik eerlijk toegeven dat zo'n Mini echt geweldig rijdt en een heerlijke toerauto is.
Wat is er allemaal gebeurd?
- ABS sensor linksvoor vervangen
- onder bestuurdersstoel kabels gesoldeerd van de airbag en van de gordelspanner
- PDC sensor linksachter vervangen
- Olielekkage bij de carterpan opgelost. De vorige eigenaar dacht waarschijnlijk: engelse auto, dus linkse schroefdraad, dus rechtsom is los. Maar door teveel te hard naar rechts te draaien de hele schroefdraad uit de carterpan gedraaid.. Gevolg, ik kon de carterplug er met de hand uithalen. Carterpluggat vervolgens uitgeboord met boor 14, draad M16 erin getapt en een caterplug M16 erin gedaan en daarmee was het lek opgelost.
- Terwijl ik onder de mini bezig was met de caterpan, zag ik een roze substantie: koelvloeistof. wat bleek, een lekkage bij het thermostaathuis. themrostaat vervangen, nieuwe pakking en toen begon de ontluchtingsellende. wat een drama is dat zeg bij zo'n mini. Ook al zit er een ontluchtingsplug, het was een forse klus om alle lucht er uit te krijgen, maar het is gelukt.
- De uitlaat lag ook te klapperen. En toen ik onder de Mini lag bleken de ophangrubbers volledig uitgescheurd en de uitlaat kon in het midden zover van links naar rechts dat de ophang pin de carrosserie raakte. Deze ook maar meteen vervangen. Dat rijdt een stuk rustiger voor de oortjes
- De af fabriek speakers in de portieren vervangen door een aardig JBL compo setje en een Pioneer radio met DAB+ erin gezet. Dat klinkt weer een stuk beter.
- Stuurbekrachtgingpomp had het 4 weken geleden begeven. Deze is een paar weken terug vervangen door een frisse nieuwe. Dat scheelt een stuk met sturen.
- Last but not least, vandaag de airco pomp vervangen. Met dat vochtig weer is dat wel heeeeeel fijn om in de ochtend met een schone voorraam te kunnen vertrekken.
Wat rest nog?
- Ik wil de analoge teller vervangen door een navi unit, de dubbele tellers boven het stuur zitten er al in. Alleen de eeprom van de (gebruikte) navi module moet ik leeg zien te krijgen om deze in de mini in te leren en de dubbele teller boven het stuur goed in te kunnen regelen. Dan kan ik in het gat waar het navi scherm zit/zat een houder fixen om mijn eigen mobiele telefoon in te leggen als navi. Alleen de eeprom wissen lukt me dus nog niet. Bij Aleksander van NDH automotive is het helaas niet gelukt.
- de 12Volt aansluiting net voor de pook onder de schakelaars voor de ramen e.d. doet het niet.
- speakers in de achterpanelen vervangen
- er zit een lekkage bij de raamrubbers bovenin, waar het dak de a-stijl raakt en het raam aansluit. Daar komt het water ergens naar binnen. Er zit wel zo'n rubber dat hol is, maar net daarvoor/daarboven neemt het water al een afslag naar de binnenkant om vervolgens mijn broek vol te druppelen en als ik er niet in zit de hele binnenkant van de mini.
Dus veel gedaan en nog behoorlijk wat te doen.
We zijn een paar maandjes verder en zeker niet stilgezeten.
Allereerst moet ik eerlijk toegeven dat zo'n Mini echt geweldig rijdt en een heerlijke toerauto is.
Wat is er allemaal gebeurd?
- ABS sensor linksvoor vervangen
- onder bestuurdersstoel kabels gesoldeerd van de airbag en van de gordelspanner
- PDC sensor linksachter vervangen
- Olielekkage bij de carterpan opgelost. De vorige eigenaar dacht waarschijnlijk: engelse auto, dus linkse schroefdraad, dus rechtsom is los. Maar door teveel te hard naar rechts te draaien de hele schroefdraad uit de carterpan gedraaid.. Gevolg, ik kon de carterplug er met de hand uithalen. Carterpluggat vervolgens uitgeboord met boor 14, draad M16 erin getapt en een caterplug M16 erin gedaan en daarmee was het lek opgelost.
- Terwijl ik onder de mini bezig was met de caterpan, zag ik een roze substantie: koelvloeistof. wat bleek, een lekkage bij het thermostaathuis. themrostaat vervangen, nieuwe pakking en toen begon de ontluchtingsellende. wat een drama is dat zeg bij zo'n mini. Ook al zit er een ontluchtingsplug, het was een forse klus om alle lucht er uit te krijgen, maar het is gelukt.
- De uitlaat lag ook te klapperen. En toen ik onder de Mini lag bleken de ophangrubbers volledig uitgescheurd en de uitlaat kon in het midden zover van links naar rechts dat de ophang pin de carrosserie raakte. Deze ook maar meteen vervangen. Dat rijdt een stuk rustiger voor de oortjes
- De af fabriek speakers in de portieren vervangen door een aardig JBL compo setje en een Pioneer radio met DAB+ erin gezet. Dat klinkt weer een stuk beter.
- Stuurbekrachtgingpomp had het 4 weken geleden begeven. Deze is een paar weken terug vervangen door een frisse nieuwe. Dat scheelt een stuk met sturen.
- Last but not least, vandaag de airco pomp vervangen. Met dat vochtig weer is dat wel heeeeeel fijn om in de ochtend met een schone voorraam te kunnen vertrekken.
Wat rest nog?
- Ik wil de analoge teller vervangen door een navi unit, de dubbele tellers boven het stuur zitten er al in. Alleen de eeprom van de (gebruikte) navi module moet ik leeg zien te krijgen om deze in de mini in te leren en de dubbele teller boven het stuur goed in te kunnen regelen. Dan kan ik in het gat waar het navi scherm zit/zat een houder fixen om mijn eigen mobiele telefoon in te leggen als navi. Alleen de eeprom wissen lukt me dus nog niet. Bij Aleksander van NDH automotive is het helaas niet gelukt.
- de 12Volt aansluiting net voor de pook onder de schakelaars voor de ramen e.d. doet het niet.
- speakers in de achterpanelen vervangen
- er zit een lekkage bij de raamrubbers bovenin, waar het dak de a-stijl raakt en het raam aansluit. Daar komt het water ergens naar binnen. Er zit wel zo'n rubber dat hol is, maar net daarvoor/daarboven neemt het water al een afslag naar de binnenkant om vervolgens mijn broek vol te druppelen en als ik er niet in zit de hele binnenkant van de mini.
Dus veel gedaan en nog behoorlijk wat te doen.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Re: efkes voorstellen
Mooi dat je er veel energie in steekt om deze mooie auto op de weg te houden in een goede staat.
Het rubber probleem met de lekkage is een bekend probleem en komt vaak omdat het afvoerkanaal door rommel verstopt is waardoor het water over de ramen gaat lopen in plaats van door de A-stijl. Ik weet niet of dat ook hier het geval is maar als je even Googled zie je misschien iets waar je wat aan hebt.
Het rubber probleem met de lekkage is een bekend probleem en komt vaak omdat het afvoerkanaal door rommel verstopt is waardoor het water over de ramen gaat lopen in plaats van door de A-stijl. Ik weet niet of dat ook hier het geval is maar als je even Googled zie je misschien iets waar je wat aan hebt.
Onze sponsors