Hoi allemaal,
Ik stel me eventjes voor. Mijn naam is Arie Visker ik woon in Oude Pekela en was eigenlijk jaren lang een man van de Volvo's. Toch wil ik nu iets anders. Mijn moeder is best een fan van Mini en ze stelde daarom ook Mini voor.
Eigenlijk wou ik elektrisch en heb de "Aceman" een week meegenomen (via Autohopper). Een paar grote nadelen heb ik ondervonden, de instap, echt mega k.. en de kleine armsteun. Verder vind ik het interieur echt niet mooi. Maar het rijden,..wauw !. Ik verder oriënteren en ik moet teveel compromissen sluiten en ik zou niet van de auto kunnen genieten. Heb Mini uit mijn hoofd gezet en ben verder wezen kijken totdat ik een Countryman tegen kwam van de vorige generatie. Om precies te zijn de Countryman All4 hybride,...ow mooi interieur !!, heerlijk zitten en reed prima. Maar ook dat word hem niet, een kleine brandstof tank (35 liter) en klein bereik op de accu (max 40km) en het grote gewicht en geen korting op de W.B..
Ondertussen even een proefrit gemaakt met een beauty van een S60 drivers edition,...maar wil ik Volvo,....nee wil graag iets anders, gewoon afstappen van de paden. En wat kwam ik per toeval tegen,..een Paceman uit 2014,....ok ik was verliefd, mooie uitstraling !!!,ruim, praktisch. Maar toch had ook een paar nadelen. O,a, het verouderde CIC en navigatie, maar goed ik zie her en der op internet meerdere oplossingen en systemen daarvoor, dus dat is makkelijk genoeg op te lossen.
Maar ook hoor ik her en der klachten over de motor. De BMW/ Peugeot motor schijnt niet een van de meest betrouwbare te zijn. Kan iemand me iets meer er over vertellen. Hoe zijn die motoren ?. Zijn ze een beetje te vertrouwen of zijn het probleem kindjes haha.
R61 betrouwbaarheid
- figlio del commesso
- One wheel wonder

- Locatie: Vught
Bericht
Re: R61 betrouwbaarheid
Bij deze motor (n-serie) moet je geluk hebben. Is erg gevoelig voor tijdig onderhoud en reguliere olie vervanging met de juiste olie. Zonder historie daarvan zou ik er nooit aan beginnen.
Distributie kettingen rekken ook op, dus die kun je ook incalculeren als vervangingsonderdeel. Inlaadtraject vervuilt ook. Op den duur ook (laten) reinigen.
Je kunt geluk hebben, maar als je bovenstaande incalculeert valt het alleen maar mee.
Dus niet echt betrouwbaar, maar dat betekent niet dat je er op leeg hoeft te lopen.
Distributie kettingen rekken ook op, dus die kun je ook incalculeren als vervangingsonderdeel. Inlaadtraject vervuilt ook. Op den duur ook (laten) reinigen.
Je kunt geluk hebben, maar als je bovenstaande incalculeert valt het alleen maar mee.
Dus niet echt betrouwbaar, maar dat betekent niet dat je er op leeg hoeft te lopen.
- Robert
- NMC Moderator

Bericht
Re: R61 betrouwbaarheid
Ipv een Countryman F60 Hybrid, kun je ook voor een normale F60 Countryman S of F60 Countryman JCW gaan. Als extra mee te bestellen optie was er de mogelijkheid voor een 60 liter tank. Maar ja, geen korting op je MRB...
Bij de Paceman R61 zat er in 2014 een facelift. Eerste serie is relatief kort geleverd; jan 2013 - jul 2014. De tweede serie van juli 2014 - jan 2017. Zoals als genoemd: Onderhoud is belangrijk. Goed onderhoud is ook beter voor de betrouwbaarheid. Zelf een tijd met een Countryman S R60 gereden, en motorisch was er daar nooit iets mee. Maar, ik reed ook niet zoveel kilometers. Wat ik in 1 jaar reed, deden anderen in een aantal maanden. Met 2e hands is het altijd een soort van gok; het blijft techniek, het kan kapot.
Bij de Paceman R61 zat er in 2014 een facelift. Eerste serie is relatief kort geleverd; jan 2013 - jul 2014. De tweede serie van juli 2014 - jan 2017. Zoals als genoemd: Onderhoud is belangrijk. Goed onderhoud is ook beter voor de betrouwbaarheid. Zelf een tijd met een Countryman S R60 gereden, en motorisch was er daar nooit iets mee. Maar, ik reed ook niet zoveel kilometers. Wat ik in 1 jaar reed, deden anderen in een aantal maanden. Met 2e hands is het altijd een soort van gok; het blijft techniek, het kan kapot.
- AV1981
- Nieuw Lid


Bericht
Re: R61 betrouwbaarheid
Dank jullie wel voor de reacties. Misschien dan toch beter te gaan voor een countryman. De wegenbelasting korting vervalt ook per 1 januari 2026 dus dat maakt het ook interessant om te kijken voor een benzine variant.
- AV1981
- Nieuw Lid


Bericht
Re: R61 betrouwbaarheid
Bij deze een update met betrekking tot de zoektocht.
Het kan soms zijn als zoeken naar een naald in een hooiberg. Althans dat begrijp ik van de meeste, de N18 is niet de meest betrouwbare en alles valt en staat met het voorgaande onderhoud en historie.
Ik heb eentje bekeken en ik zou een proefrit gaan maken. En ja er staat zou, .Het ging om een Mini Countryman S uit 2015 en staat te koop bij Greven Automobielen in Stadskanaal. Mooi dacht ik, dat is vlakbij waar ik woon. Ik had een afspraak gemaakt met de verkoper en om 12:00 zou de auto voor mij klaar staan en ik mocht tot 15:00 langskomen. Ik aangekomen tegen 13:00 uur en de auto stond niet klaar. De auto was nog vies en ook niet nagelopen, ik denk dan, als er een potentiele koper komt, dan moet de auto spik en span erbij staan (althans als hij op afspraak komt). Moet gelijk zeggen voordat ik me had gemeld liep ik even om de auto heen gewoon voelen is de motorkoud en zijn er andere dingen.
Ik me aanmelden en ik kreeg van een andere verkoper de sleutel. Wel een leuke manier van starten dat viel me op. De klimaat staat op 21 graden, ik denk mooi laten staan dan is het straks lekker warm met de proefrit. Ik de motor starten, en.....het leek wel een diesel. Ik nog een keer kijken op de advertentie, is dit wel een benzine of is dit een diesel. Ja het is een benzine. En de ventilator slaat snel aan, na een minuut of 3.
Ik terug naar binnen, en ijs koud,...brrrr ik kreeg pinda's op de manboobs. En het werd ook niet echt veel warmer.
Ik terug naar de motor en het getik wordt iets minder, maar niet denderend. Ik ga weer even binnen zitten en kijken naar zijn er fout meldingen, ja die zijn er. 2 Stuks, ruitenwisservloeistof laag, en hoge uitlaatstoffen gedetecteerd. Ok prima ik weet voldoende, motor uitgeschakeld terug gelopen en de sleutel ingeleverd. Ik praat met een verkoper. Nou ja praten, niemand die ook maar enige interesse heeft, allemaal ongeïnteresseerd, terwijl ik denk, misschien wel handig om er iets mee te doen, gewoon een gokje hoor. Nou ja ik werd toch aangesproken, met de vraag hoe was de auto. ik vertel wat ik gezien en gehoord heb en hij zegt "ok goed dat wij dit ook nu weten". Dat was het.
Dit is de link: https://grevenbedrijfswagens.nl/voorraa ... 7fFCVLlQi-
Grr,...ik balen maar ja, een goed besluit gemaakt.
Het kan soms zijn als zoeken naar een naald in een hooiberg. Althans dat begrijp ik van de meeste, de N18 is niet de meest betrouwbare en alles valt en staat met het voorgaande onderhoud en historie.
Ik heb eentje bekeken en ik zou een proefrit gaan maken. En ja er staat zou, .Het ging om een Mini Countryman S uit 2015 en staat te koop bij Greven Automobielen in Stadskanaal. Mooi dacht ik, dat is vlakbij waar ik woon. Ik had een afspraak gemaakt met de verkoper en om 12:00 zou de auto voor mij klaar staan en ik mocht tot 15:00 langskomen. Ik aangekomen tegen 13:00 uur en de auto stond niet klaar. De auto was nog vies en ook niet nagelopen, ik denk dan, als er een potentiele koper komt, dan moet de auto spik en span erbij staan (althans als hij op afspraak komt). Moet gelijk zeggen voordat ik me had gemeld liep ik even om de auto heen gewoon voelen is de motorkoud en zijn er andere dingen.
Ik me aanmelden en ik kreeg van een andere verkoper de sleutel. Wel een leuke manier van starten dat viel me op. De klimaat staat op 21 graden, ik denk mooi laten staan dan is het straks lekker warm met de proefrit. Ik de motor starten, en.....het leek wel een diesel. Ik nog een keer kijken op de advertentie, is dit wel een benzine of is dit een diesel. Ja het is een benzine. En de ventilator slaat snel aan, na een minuut of 3.
Ik terug naar binnen, en ijs koud,...brrrr ik kreeg pinda's op de manboobs. En het werd ook niet echt veel warmer.
Ik terug naar de motor en het getik wordt iets minder, maar niet denderend. Ik ga weer even binnen zitten en kijken naar zijn er fout meldingen, ja die zijn er. 2 Stuks, ruitenwisservloeistof laag, en hoge uitlaatstoffen gedetecteerd. Ok prima ik weet voldoende, motor uitgeschakeld terug gelopen en de sleutel ingeleverd. Ik praat met een verkoper. Nou ja praten, niemand die ook maar enige interesse heeft, allemaal ongeïnteresseerd, terwijl ik denk, misschien wel handig om er iets mee te doen, gewoon een gokje hoor. Nou ja ik werd toch aangesproken, met de vraag hoe was de auto. ik vertel wat ik gezien en gehoord heb en hij zegt "ok goed dat wij dit ook nu weten". Dat was het.
Dit is de link: https://grevenbedrijfswagens.nl/voorraa ... 7fFCVLlQi-
Grr,...ik balen maar ja, een goed besluit gemaakt.
- Schroefie
- NMC Staff

- Contacteer:
- Locatie: Veghel

Bericht
Re: R61 betrouwbaarheid
Ik heb ook een R60 Countryman Cooper S gereden (staat te koop in Venray: https://www.vdboom-auto.nl/Mini/5580/1/ ... spx?zoek=1) en ik heb het altijd een fijne auto gevonden. De bedoeling was dat ik deze auto, net als mijn andere MINI's, zo'n 5 jaar zou rijden maar we hadden besloten na onze afgelopen zomervakantie om een caravan te kopen. Deze R60 is voorzien van een trekhaak maar mag maar tot 750kg trekken en dat was voor ons geen optie dus hebben ze onze R60 ingeruild voor een F60 die 1800kg mag trekken. Deze F60 Cooper S was ook al voorzien van een afneembare net als bij de R60 dus een mooie vervanger voor ons. Ik heb naast de CM ook nog een Clubman R55 Cooper met N16 blok en heb daarvoor ook nog een R56 Cooper gehad allemaal met de PSA motor. Ik hoor iedereen vaak klagen dat het slechte motoren zijn maar het is gewoon een kwestie van onderhoud geven en eerst warm rijden voordat je hem in de toeren jaagt.
Deze motoren hebben wel hun kwaaltjes maar als je weet waar je op moet letten dan herken je deze probleempjes en is het een kwestie van laten repareren. De Clubman heeft nu zo'n 260.000km op de teller, de R56 weg gedaan met 330.000km op de teller.Mijn R60 Cooper S heb ik gekocht met zo'n 100.000km bij een handelaar in Oss en na een een half jaar was het thermostaathuis lek, vervangen en klaar. Na een jaar kwam de ketting, ik hoorde hem al bij het starten (duurde zo'n 1 minuut dat ratelen) en heb hem toen preventief vervangen. Deze MINI ook nog een grote beurt gegeven en eigenlijk toen ik hem weg deed was die op en top en technisch in een zeer goede staat, bougies vervangen, de filters, nieuwe olie en de zomerbanden zaten er net een half jaar onder. Vorig jaar had ik ook nog Apple car play/Android Auto module laten inbouwen dus eindelijk de opties die ik wilde hebben en planning was met jaarlijks onderhoud makkelijk er 5 jaar mee te kunnen rijden. Toen kwam enigszins spontaan de wens om de vouwwagen te verkopen en te gaan voor een nieuwe caravan. Zo eindigde mijn avontuur met de R60 Cooper S maar die 1,5 jaar dat ik er mee gereden heb geen seconde spijt gehad van deze auto. Ik heb destijds ook echt gezond naar een 2-wheel drive en geen panorama dak. Als je op zoek gaat zijn er best goede exemplaren te vinden, vooral in Duitsland maar belangrijk dat de auto zijn onderhoud heeft gehad. De mijne had 2 eigenaren in Duitsland gehad en had alle beurten bij de dealer gehad dus dat zat wel goed.
Ik persoonlijk vind dat je best opzoek kan gaan naar een R60 Countryman Cooper S maar dan is onderhoud en een goede inspectie bij aankoop belangrijk. Hiernaast hoor je over andere merken types ook dat ze hun kwaaltjes hebben dus ook voor die auto's geldt, goede voorbereiding, waar moet ik opletten en het voelt het rijden. Wat je aangaf bij de recente proefrit zegt al voldoende, geen goed gevoel lekker laten staan, wat dat aangaat zijn er genoeg autos te koop in Nederland.
Succes met je zoektocht,
Mvg. Milco
Deze motoren hebben wel hun kwaaltjes maar als je weet waar je op moet letten dan herken je deze probleempjes en is het een kwestie van laten repareren. De Clubman heeft nu zo'n 260.000km op de teller, de R56 weg gedaan met 330.000km op de teller.Mijn R60 Cooper S heb ik gekocht met zo'n 100.000km bij een handelaar in Oss en na een een half jaar was het thermostaathuis lek, vervangen en klaar. Na een jaar kwam de ketting, ik hoorde hem al bij het starten (duurde zo'n 1 minuut dat ratelen) en heb hem toen preventief vervangen. Deze MINI ook nog een grote beurt gegeven en eigenlijk toen ik hem weg deed was die op en top en technisch in een zeer goede staat, bougies vervangen, de filters, nieuwe olie en de zomerbanden zaten er net een half jaar onder. Vorig jaar had ik ook nog Apple car play/Android Auto module laten inbouwen dus eindelijk de opties die ik wilde hebben en planning was met jaarlijks onderhoud makkelijk er 5 jaar mee te kunnen rijden. Toen kwam enigszins spontaan de wens om de vouwwagen te verkopen en te gaan voor een nieuwe caravan. Zo eindigde mijn avontuur met de R60 Cooper S maar die 1,5 jaar dat ik er mee gereden heb geen seconde spijt gehad van deze auto. Ik heb destijds ook echt gezond naar een 2-wheel drive en geen panorama dak. Als je op zoek gaat zijn er best goede exemplaren te vinden, vooral in Duitsland maar belangrijk dat de auto zijn onderhoud heeft gehad. De mijne had 2 eigenaren in Duitsland gehad en had alle beurten bij de dealer gehad dus dat zat wel goed.
Ik persoonlijk vind dat je best opzoek kan gaan naar een R60 Countryman Cooper S maar dan is onderhoud en een goede inspectie bij aankoop belangrijk. Hiernaast hoor je over andere merken types ook dat ze hun kwaaltjes hebben dus ook voor die auto's geldt, goede voorbereiding, waar moet ik opletten en het voelt het rijden. Wat je aangaf bij de recente proefrit zegt al voldoende, geen goed gevoel lekker laten staan, wat dat aangaat zijn er genoeg autos te koop in Nederland.
Succes met je zoektocht,
Mvg. Milco
Onze sponsors















