Poetsen & cleanen?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Damien-98
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Poetsen & cleanen?

21 jul 2007, 22:54

.........ik lees op het forum diverse mogelijkheden. Wat zijn jullie ervaringen met het beschermen van de lak? :( :(
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 jul 2007, 08:32

Zelf heb ik veel ervaring met Autoglym en sinds kort met ProTech.
Autoglym heeft hele fijne spullen in het assortiment. Ook met duidelijke website en instructies.
Hun Car Glass Polish vind ik nog steeds onovertroffen goed!

ProTech is in tegenstelling tot Autoglym (en de rest) duurzaam en daarmee het beste als lakverzegeling.
(maar ook het duurst)
:wink:
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 jul 2007, 12:08

Ik gebruik zelf nu eigenlijk alleen nog producten van Meguiar's, het is vrij prijzig maar het is vele malen beter dan andere merken die ik vroeger gebruikte. Overigens poets ik nu zelf al een tijdje machinaal, wat echt een super resultaat geeft.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 jul 2007, 12:38

Ralph-cooper schreef:Overigens poets ik nu zelf al een tijdje machinaal, wat echt een super resultaat geeft.
Kun je ons hier wat meer over vertellen?
Met welke machine(s) doe je dat? Welke voor- en nadelen kleven aan machinaal poetsen?
Hem me namelijk laten vertellen dat machinaal poetsen snel te heet wordt.
Of dat je zo'n banen van kringen krijgt. Broodjes aap??
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 jul 2007, 13:08

Je kan hiervoor gewoon een roterende schuurmachine gebruiken met een backingplate van 15 cm of 12,5 cm. De laatste heeft mijn voorkeur omdat de meguiars pads 6,5 inch zijn en je deze op een 15cm BP kapot draait (de poetspads zijn vrij prijzig).
Als je een excentrische schuurmachine gebruikt kan er eigenlijk weinig mis gaan (hufterproof zeg maar :P), de lak word minder warm en de kans op schade bij normaal gebruik is vrijwel 0. Maar voor een goed resultaat ben je wel weer wat langer bezig t.o.v. een roterende machine. Zelf gebruik ik een excentrische machine, omdat ik daarbij al snel voldoende resultaat heb omdat de lak gewoon goed is (bij vrijwel alle New Mini's het geval).
De voordelen zijn dat je gemakkelijk krasjes wegkrijgt bij het polijsten, een veel diepere glans, je 'swirls' verwijderd (poetsdraaien die al bij handmatig wassen ontstaan).
Nadelen: redelijke investering in materialen (machine, pads, polish, wax etc). Als je het echt goed wil doen heb je van de pads en polish weer verschillende soorten nodig. Daarnaast ben je ook veel tijd kwijt doordat je een vrij groot stappenplan moet uitvoeren voor het beste resultaat.

ps. er was laatst een excentrisch roterende machine bij de Lidl te koop voor maar €35,- ofzo :s :s, en ik heb begrepen dat deze machine erg goed is. En vergelijkbaar met de factor 3 tot 4 maal zo dure AEG machine's. Enige nadeel was gewicht (voor de kleine opp. van een Mini geen probleem lijkt me) en aantal db's wat hij produceerde.
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

22 jul 2007, 15:43

Afbeelding

Hier ook alles met het handje en een hele rits Meguiar's producten.

Machinaal wil ik me ook nog wel eens aan wagen.

Er staat hier echt héél veel over geschreven op www.meguiars.nl/forum , een aanrader.
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 jul 2007, 15:50

Ziet er netjes uit Nexus, ik gebruik dat forum ook vaak en het is inderdaad erg handig. Er staan verschillende stappenplannen uitgewerkt van basic tot pro level.
nielsefiets
One wheel wonder
One wheel wonder

25 jul 2007, 15:11

Hoi poets hem een x met Mcguiars Tech wax!! Aanradertje!
New Driver!!!
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 jul 2007, 22:42

Zelfs de bedrijfsbus staat tegenwoordig in de neXt tech wax, easy going spulletje.
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

26 jul 2007, 09:16

Tip gevraagd.
Onze mini 2 weken geleden opgehaald 'netjes' gepoetst door de garage maar vol met van die swirls.
Hoe weg te krijgen.
Was donker weer toen ik 'm ophaalde anders had ik er daar wel iets van gezegd.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

26 jul 2007, 09:30

Hans J schreef:Tip gevraagd. Onze mini 2 weken geleden opgehaald 'netjes' gepoetst door de garage maar vol met van die swirls. Hoe weg te krijgen. Was donker weer toen ik 'm ophaalde anders had ik er daar wel iets van gezegd.
Mijn tip: zo meteen (!!!) je dealer bellen en de klacht melden en uitleggen dat het donker was toen je ze ophaalde.
Blijkbaar heeft iemand de slijptol niet goed gehanteerd waardoor de lak (licht) beschadigd is.
Wacht niet langer Hans!
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

26 jul 2007, 10:45

Swirls zijn er gemakkelijk uit te krijgen hoor (zal wel ontstaan zijn door verkeerd gebruik van de poetsmachine of wasstraat bezoek), het lijkt me dat de garage dat wel even voor je regelt!
Waarschijnlijk even opnieuw polijsten in 2 stappen (eerst 'schurend' daarna met shine polish) en niet vergeten opnieuw in de wax te zetten anders heb je geen beschermlaag!!

ps. kleine tip voor iedereen hier om swirls te voorkomen: NOOIT met sponsen op je lak!!!
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

26 jul 2007, 12:51

Ralph-cooper schreef:ps. kleine tip voor iedereen hier om swirls te voorkomen: NOOIT met sponsen op je lak!!!
Hoe maak je 'm dan schoon? Ik gebruik die sponsen die je bij de Halfords kunt krijgen...
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

26 jul 2007, 13:01

Altijd washandschoen!

Afbeelding
Meguiar's Wash Mitt
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

26 jul 2007, 14:00

Nexus schreef:Altijd washandschoen!

Afbeelding
Meguiar's Wash Mitt
Precies Nexus die gebruik ik ook :lol:

Het liefst dan ook met 2 emmers, 1 met je shampoo erin en de ander om de vuilighuid van je wash mitt af te halen.
Zo voorkom je dat je het sopje en je wash mitt vervuild en het vuil weer op/in je auto poetst.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”