Het eerste optreden van de nieuwe MINI John Cooper Works Challenge zal op de IAA van Frankfurt zijn. Daar kan het publiek een eerste indruk krijgen van de MINI zoals die geleverd gaat worden aan de raceteams van 2008. Maar de Challenge auto van 2008 zal ook voor anderen beschikbaar komen. Met zijn uitstekende prestaties en handling zal hij ook in andere series de concurrentie zijn achterlichten laten zien. De nieuwe MINI John Cooper Works Challenge zal race-klaar en met alle onderdelen voor optimale prestatie en verplichte veiligheidsvoorzieningen geleverd worden aan particuliere klanten.
Voor privé-rijders die niet aan de MINI Challenge deelnemen zal de 210 pk sterke Mini vanaf zomer 2008 leverbaar zijn. De prijs is in Duitsland 49.900 € (inkl. BTW).
Aan de specificaties te zien zal dus de MINI Challenge rijden met meer pk's dan de nieuwe John Cooper Works tuning kit die sinds een maand verkrijgbaar is. Onduidelijk is nog of de Challenge auto een goedkeuring heeft om op de openbare weg te rijden. De foto's in het persbericht zijn computer gerendeerd, geen foto's van de echte MINI Cooper Works Challenge dus (red.)
Update: De (voorlopige) specificaties zijn bekend:
MINI John Cooper Works Performance Engine: Four-cylinder inline power unit with twin-scroll turbocharger and direct gasoline injection, fitted crosswise at the front Racing exhaust
Capacity: 1,598 cc
Output: 154 kW/210 hp
Max torque: 260 Nm/192 lb-ft (with overboost 280 Nm/206 lb-ft)
Power transmission: Front-wheel drive, six-speed manual
Suspension: Independent suspension, McPherson spring struts at the front, central-arm rear axle, EPAS (Electrical Power Assisted Steering), 17-inch aluminium rims (Borbet) in MINI CHALLENGE design, dampers adjustable both inbound and rebound (KW Automotive), adjustable spring strut support at the front, racing brakes, race-specific ABS, limited-slip differential, motorsport tyres (Dunlop)
Body: John Cooper Works Aerodynamics Package with a new performance front spoiler, adjustable rear spoiler and rear diffuser, Air pressure elevating system for an even faster tyre change
Performance: Acceleration 0-100 km/h in 6.1 seconds, top speed 240 km/h (149 mph), deceleration 100-0 km/h in 3.1 seconds = 31 metres/102 feet
Safety: Rollcage welded into the car, six-point safety belt, automatic fire extinguisher, racing seat including Head And Neck Support (HANS) system
Weight: Max 1,150 kg/2,536 lb including driver
(All technical data is preliminary.)
(Met dank aan Ivo voor de image links)



