Cooper (S) Tunen.. via Beek Autoracing

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
kamiel
Be Mini
Be Mini

17 sep 2007, 12:52

Nou, ik ben ook aan de beurt!! nu woensdag gaat onze MCS ook voor stage II tuning bij beek :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb wel nog een paar vragen aan jullie hierover.
Is het zo dat je na een tuning alleen nog met met octaan gehalte 98 mag rijden of kan ik gewoon 95 benzine blijven tanken?
En is het echt nodig om koudere bougies te monteren, of is dat alleen als je nog verder gaat met tunen??
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

ha kamiel

17 sep 2007, 13:12

ha kamiel,

- wat houft die stage II tuning precies in?
- ik heb ook een getunende auto (works met watercooler), ik merk in het rijden geen enkel verschil tussen euro 95 en euro 98. Over die bougies kan ik niets zinnings zeggen, misschien anderen wel. Alleen heb ik mij laten zeggen dat alleen bougies vervangen, geen verschil oplevert; hooguit hetzelfde resultaat als je nu hebt.

ferdinand
Veel rijplezier!
kamiel
Be Mini
Be Mini

17 sep 2007, 13:26

Beek tuning kit stage II houd in:
15% alta pulley + kleinere riem
Software
Zelf wil ik nog graag een testrun maken op de testbank om te kijken of hij na de tuning niet te arm of te rijk loopt.

De vraag over de bougies was eigenlijk niet bedoelt om meer vermogen uit de motor te halen, maar meer als vraag of het slecht is om de fabrieksbougies te laten zitten, ondankt de auto getuned is.

Over de benzine heb ik wel eens iets gelezen, maar het werd mij niet duidelijk of het wederom slecht is voor de motor om na tuning gewoon 95 te blijven tanken.
Zelf heb ik met ongetunde auto nog nooit echt verschil gemerkt tussen 95 of 98, wel de duitse vpower, dit had zeker effect op de auto en ook op het brandstofverbruik.
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

17 sep 2007, 13:28

Even Beek bellen over die 95 vs 98 :). Ik weet 't niet. Ik tankte al 98, ook voor de tuning... maar als het geen verschil maakt..
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 sep 2007, 13:34

Gadverdamme, waarom gaat iedereen nu naar Beek terwijl ik nog ff geduld moet opbrengen :roll: :lol:

Even wat ik ervan weet. Het onstekingstijdstip wordt door de tuning aangepast, daardoor komt de zgn "pingelgrens" anders te liggen, en daarom is het beter benzine met een hoger octaan te tanken. Bij 95 is er theoretisch meer kans op pingelen dan bij 98 of hoger.
kamiel
Be Mini
Be Mini

17 sep 2007, 13:39

Ik had de twee bovengenoemde vragen ook gesteld aan klaas van beek autoracing, zijn antwoord was erg kort en bondig:
het is wel beter om 98 te tanken maar bougies zijn niet nodig
dat is dus duidelijk :mrgreen: :mrgreen:

over de benzine raakt frankie de spijker op zijn kop, ik zal dus 98 moeten gaan tanken :( :( wat betekend dat ik op een volle tank zeker vijf euro duurder uit ben. dat scheelt nogal op een jaar, maarja, wel lekker flink wat peekaa's erbij en dat is wel erg fijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

17 sep 2007, 13:39

Vermogensrun wil ik ook nog wel 'n keertje doen. Wilde het eerst doen om te meten of 't daadwerkelijk 200 pk levert. Maar ik hou nu 'n S2000 bij, dus 't werkt. ;)

V.w.b. benzine, je kan ook 'ns gewoon 95 tanken en kijken wat ie doet. Kun je alsnog 98 gaan tanken als je echt verschil merkt.

Met mijn niet-wetenschappelijke berekening verbruik ik met 98 iets minder dan met 95. Maar dat kan ook allerlei andere oorzaken hebben (weer, lange vs korte afstanden, etc.). Ik heb nog wat te weinig metingen om 't écht te kunnen onderbouwen.

Maar wat scheelt 't nou werkelijk op 'n jaar... stel je tankt om de 2 weken en 't kost 5 E meer.. is 130 E op jaarbasis.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

17 sep 2007, 16:44

is duitse v-power octaan 100? ja toch. heb ik ook getankt, ik merk het toch allemaal echt niet, misschien let ik er niet goed op.. kan natuurlijk. Maar dit soort detailverschillen merk ik gewoon niet.

f
Veel rijplezier!
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 sep 2007, 16:52

Ferdinand schreef:is duitse v-power octaan 100? ja toch. heb ik ook getankt, ik merk het toch allemaal echt niet, misschien let ik er niet goed op.. kan natuurlijk. Maar dit soort detailverschillen merk ik gewoon niet.

f
Gaat in dit geval ook niet om merkbaar meer vermogen, maar om bescherming van de motor, om pingelen tegen te gaan dus.
kamiel
Be Mini
Be Mini

20 sep 2007, 21:23

Nou,
Gisteren ook geweest naar beek auto racing voor stage II :mrgreen: :mrgreen:
Wat een leuke ervaring, ik werd al opgewacht door klaas, deze vertelde mij dat de monteur al stond te wachten.
Binnen een uur was mijn motorblok los en 20cm op gekrikt zodat ze bij de pulley konden komen, pulley eraf, nieuwe erop plus bijhoorende pulley riem (alles van alta). vervolgens alles weer gemonteerd, dit was ongeveer een dikke twee uur werk.
De volgende stap was het veranderen van de software om deze aan te passen op de 15% kleinere pulley.
Erg cool om te zien, net formule 1 :mrgreen: ze halen dus eerst een file uit de computer van je auto, vervolgens zetten ze dit op een usb-stik, deze stik gaat naar de programmeur die er een hele nieuwe aangepaste file van maakt en deze vervolgens via de laptop weer terug in je mini stopt.

Het resultaat is werkelijk fantasties!!! veel vermogen, veel koppel, het kan niet op!!!
Ik had tot in de eerste versnelling onder het optrekken gewoon dat de banden doorslipten, vervolgens als ik naar de tweede versnelling schakel weer wielspin en in de derde versnelling wederom, echt niet meer normaal.
Ook het rijden in de zesde versnelling is prima, deze versnelling heeft nu niet meer het overdrive gevoel. In de zes 120, gas erop en je rijd voor je gevoel een paar seconden erna al 200, heerlijk.
In het stads verkeer heb ik de grootste verassing meegemaakt, de motor loopt een stuk rustigger en veel soepeler, je kom erg goed weg bij het stoplicht en het lijkt wel of je veel preciezer gas kunt geven, veel meer uitgeballanceerd zeg maar.
Kortom, heb je een MCS laat dan deze mod doen, je krijgt er zeker geen spijt van en je krijgt er een kompleet andere lees betere auto voor terug. een echte aanrader :shock: :shock: :shock:

P.s. Helaas heb ik geen testrun kunnen maken omdat de bank bezet was. dus geen grafiekje van mijn auto. :( :(
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 sep 2007, 21:27

Ben er ook zwaar serieus over aan het nadenken. Zal eind december wel eens contact opnemen met beek om een afspraak te maken voor mijn auto :D
Ook in vind dat de mini onderin niet goed en soepel loopt en de 6 is op de snelweg een overdrive om "rustig" te rijden.
Lijkt me erg gaaf om wat meer paardjes te hebben :D
kamiel
Be Mini
Be Mini

20 sep 2007, 21:31

kwiebje schreef:Ben er ook zwaar serieus over aan het nadenken. Zal eind december wel eens contact opnemen met beek om een afspraak te maken voor mijn auto :D
Ook in vind dat de mini onderin niet goed en soepel loopt en de 6 is op de snelweg een overdrive om "rustig" te rijden.
Lijkt me erg gaaf om wat meer paardjes te hebben :D
als ik jou was zou ik gaan sparen als een gek :mrgreen: :mrgreen: , ik had deze mod al maanden geleden moeten doen, zelfs mijn vriendin vind nu dat de auto veel prettiger en soepeler loopt, vooral onder de 3500rpm, daarboven is het buckle up :-)) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 sep 2007, 22:11

Ik zal in Februari wel weer een testbankdag organiseren.. onder de voorwaarden dat er nu WEL R56 rijders bij zijn!! De vorige special geregeld voor die gasten en dan komt er geeneen op daagen :evil:
Alleen de Echte Minirijders.. de R53 rijders :mrgreen:
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 sep 2007, 00:12

Ben ook wel benieuwd wat die R56's doen.
Nog even een N00b vraagje van mij: zou Beek met software het voor elkaar kunnen krijgen om een cooper te laten ploppen uit de uitlaat zoals een S'je? Heb begrepen dat het bij een S namelijk ook een software-matig truukje is ofzo :?
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 sep 2007, 02:04

Ralph-cooper schreef:Ben ook wel benieuwd wat die R56's doen.
Nog even een N00b vraagje van mij: zou Beek met software het voor elkaar kunnen krijgen om een cooper te laten ploppen uit de uitlaat zoals een S'je? Heb begrepen dat het bij een S namelijk ook een software-matig truukje is ofzo :?
Dat heb ik iig nog nergens gelezen. Had iets te maken met de compressor.....etc etc. Software kan zoiets niet teweeg brengen meen ik. Mocht het wel zo zijn :) ik ben erbij, hoe meer plop hoe beter....

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”