TomTom HULP nodig?

Van alles over de 1ste generatie MINI.
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

TomTom HULP nodig?

01 okt 2007, 21:40

TomTom HULP nodig?

Beste Mini vrienden,

ik wil graag mijn hulp aanbieden als mensen problemen hebben of advies willen op het gebied van TomTom navigatie apparatuur. Heb je een dergelijk apparaat aanboord, ben je op zoek naar een nieuwe of wil je alleen een accessoire bestellen dan kan ik je wellicht uit de brand helpen met je keuze?

Mochten er vragen zijn over flitspalen op je TomTom of het mini logo als opstartlogo dan laat maar weten. Ook over het updaten van je device naar de laatste versie kan ik je wellicht helpen of misschien tips geven wat te doen. Ik wil in deze topic een tutorial starten en graag ervaringen starten van mensen die een TomTom GO, One of PDA met TomTom gebruiken en wellicht kunnen we wat uitwisselen.

Mochten mensen een keer een TomTom willen proberen dan loop gerust eens langs me Checkmate bij een meeting. Ik heb altijd wel wat leuks bij me.
Afbeelding
Stap 1: Hoe verander ik het opstart- en afsluitlogo van een TomTom:

Hierbij de uitleg voor je TomTom GO, One of Rider, inclusief stappenplan:

Het is mogelijk om het opstartlogo en afsluitlogo van je TomTom te veranderen op alle TomTom producten!!! Het is vrij simpel te doen. Op sommige navigatie-apparaten van TomTom kan je via de optie opstartvoorkeuren een logo veranderen als je hem op je GO hebt geplaatst, maar ik zal het hier uitleggen als je het via je PC doet en dat werkt voor alle TomTom producten!

Het ZIP-bestand met de bestanden kan men hier downloaden:

http://www.newminiclub.nl/data/mini_logo_tomtom.zip

File uitpakken en niet de files apart uitpakken. Gewoon de hele file uitpakken!!!

Stappenplan:

1. Sluit je TomTom aan op je PC of Mac.
2. Ga naar de verkenner en zie dat er daar een verwisselbare schijf is bijgekomen.
3. Ga daarheen en check of de files suspendw.bmp en splashw.bmp erop staan. (One v1 en v2 is het suspend.bmp en splash.bmp)
4. Hernoem deze files naar suspendw_old.bmp en splashw_old.bmp
5. Kopieer nu de juiste file met de goede kleur en resolutie naar je TomTom. (Dus naar de juiste verwisselbare schijf!!!)
6. Als alles goed overgekopieerd is dan moet je de GO van je PC losmaken door hem veilig te verwijderen!!! Rechtermuisknop op verwisselbare schijf klikken en dan uitwerpen kiezen!

De volgende TomTom modellen hebben de volgende resolutie:

GO Classic 320 x 240 pixels
GO 300 320 x 240 pixels
GO 500 320 x 240 pixels
GO 700 320 x 240 pixels
GO 510 480 x 272 pixels
GO 710 480 x 272 pixels
GO 715 480 x 272 pixels
GO 910 480 x 272 pixels

GO 520 480 x 272 pixels
GO 720 480 x 272 pixels
GO 920 480 x 272 pixels

One V1 320 x 240 pixels
One New Edition 320 x 240 pixels
One 3rd Edition 320 x 240 pixels
One XL 480 x 272 pixels

Rider V1 320 x 240 pixels
Rider V2 320 x 240 pixels

Stap 2: Flitspalen en NewMiniClub clubhuizen op je TomTom?

Ik heb voor iedereen een set met flitspalen en trajectcontroles zo liggen. Inclusief zeer mooie POI afbeeldingen al zeg ik het zelf. IK kan voor iedereen ook de NewMINIclub clubhuizen aanleveren voor in de TomTom.

Hieronder de flitspalen en McDonalds lokaties.

http://www.newminiclub.nl/data/flitspalen.zip
http://www.newminiclub.nl/data/McDonalds.zip

Voor iedereen hier! Het is doodeenvoudig. Je pakt de bestanden uit, sluit je TomTom aan op je PC. Je opent Windows Verkenner en gaat op zoek naar de verwisselbare schijf of TomTom Disk. Die open je!! Daarin staat een folder met een kaart. Heet meestal "Western Europe" of "Benelux" of zo... Open die ook en kopieer daar die files in die ik hierboven ingepakt aanlever!

Houdt er rekening mee dat je ze ook update! Ik ben lid van de mailservice van www.flitspaal.nl en krijg elke zoveel dagen een mail met nieuwste update! Daarnaast moet je de optie in je TomTom aanzetten die heet "Waarschuw nabij POI". POI staat trouwens voor Point of Interest ook wel NP genoemd in TT wat staat voor Nuttige Plaats. Je vind de optie onder "Voorkeuren" en dan "Beheer NP's" of "Waarschuw nabij POI". Zodoende gaat je TomTom piepen, loeien, bleeren of wat anders als je bijvoorbeeld in de buurt komt van een flitspaal of begin/eindpunt van een trajectcontrole. Altijd handig!

Stap 3: MapShare wat doet en wat kan het?

Voor mensen die graag willen weten wat MapShare is.... Dit is wat TomTom zo goed gaat maken de komende tijd! Je gaat zelf je fouten in de kaart doorgeven en men geeft andere fouten door aan jou via je TomTom Home applicatie op je PC....

Lees het eens door zou ik zeggen.... Altijd goede overweging om voor TomTom te kiezen nu zij TeleAtlas kopen en NavTeq door Nokia gekocht wordt. Blijven er nog bitter weinig kaartenbouwers over

http://www.jouwnav.nl/content/s/441/Tom ... +_wat.html

Stap 4: Hoe maak ik een screenshot van wat er op het beeld van de TomTom te zien is?

Heb je behoefte om screenshots te maken met je TomTom zodat je een afbeelding hebt van wat er op het scherm gebeurd? Dan denk jij natuurlijk waarom ;)

Je kan dan nu bewijzgen wat je top was in Duitsland op de autobahn of laten zien dat je echt over de ring bent gereden. Of je wilt bijvoorbeeld een leuke plek laten zien aan iemand waar hij of zij naar toe moet gaan. Ook kan je hiermee een route voorberekenen en dan op het forum laten zien. Voor iedereen is deze optie heel eenvoudig toe te voegen aan je PND.

Stappenplan:

1. Hang je PND aan je PC
2. Open Windows verkenner
3. Ga naar de schijf van je PND en open deze
4. Voeg een map toe genaamd "screen"
5. Plaats in de map een bestand genaamd "capture". Zorg dat de file GEEN extensie heeft!
6. Verwijder veilig je PND van je PC
7. Start nu je PND weer op en klik linksboven in de hoek op het scherm. Met enige vertraging wordt er een screenshot gemaakt en hoor je een fotoklik geluid uit de speaker komen.
8. Hang de PND weer aan je PC
9. Kijk in de map "screen" en je vindt daar de afbeelding die je net gemaakt hebt. De BMP file vind je daar terug! Deze kan je nu uploaden op het forum en gebruiken om hier te laten zien.

Nieuwe software versies beschikbaar voor je TomTom.... update nu!!

Ik wilde graag aangeven dat er nieuwe software versies beschikbaar zijn voor iedereen met een TomTom uit de volgende lijst:

One - series

One XL, One V1, One V2 en One 3rd Edition

GO - series

GO 500/700, GO 510/710/910

GO Classic en GO 300 komen er nog aan!!!

Voor meer informatie kijk hier: http://www.jouwnav.nl/content/n/497

Mochten een aantal mensen nog wat informatie of hulp nodig hebben met het updaten van hun TomTom dan laat maar weten. Helaas is de optie voor het toevoegen van een autosymbool niet toegevoegd aan deze versie.

Tip: Mensen met .inf safety camera's in hun TomTom moeten oppassen. Haal .inf bestanden eerst weg en update dan pas je TomTom naar de laatste software. Daarnaast laat de .inf bestanden gewoon weg en je hebt geen rare tekens in het menu waar je de nuttige plaatsen (POIs) kan aanpassen en wijzigen. Dit probleem heeft Berthil ondervonden en dit is de oplossing!

Installeer Home 2.1 op je PC en maak een backup voordat je update naar de nieuwste versie. Mensen met kaartversies v675 en hoger kunnen MapShare gebruiken. Maak gebruik daarvan, want dan kan je echt een bijdrage leveren aan verbeteringen aan kaarten en krijg je ook zelf verbeteringen doorgestuurd als je de menu voorkeuren in MapCorrecties aanzet! Loop daar dus doorheen en sluit je TomTom aan op TomTom Home 2.1!!! Problemen met een kaart zoals een afwezige straat... los je gewoon zelf nu op en je helpt iemand anders er ook mee!

MR
Laatst gewijzigd door MR op 31 okt 2007, 17:58, 6 keer totaal gewijzigd.
smartie
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

01 okt 2007, 21:51

Grappig......wilde van de week zoiets aanschaffen. Heb wel tomtom op m´n palm maar irritante is dat m´n bluetooth en navi niet samenwerken in de cradle waar ie in gaat.
Daarom toch maar een aparte tomtom.
Nog helemaal niet in verdiept.......tips/advies?
Wat raad je aan?
Regards
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

01 okt 2007, 22:07

Net met jouw hulp besloten de TomTom One XL aan te schaffen omdat ik de PDA alleen nog maar voor navigatie gebruik en de TomTom XL de fileinformatie gratis binnen krijgt via het TMC signaal (en al de iPod voor de muziek heb en een bluetooth kit heb ingebouwd voor het mobieltje). Dankjewel :)
Ik ga zeker het Mini opstartlogo gebruiken.

Op www.flitspaal.nl trouwens de bestanden voor vaste flitspaallocaties en de www.flitsservice.nl voor de mobiele.

Ik zal hier trouwens even terug koppelen of de interne GPS ook ontvangst heeft als hij voor de Mini radio gemonteerd is of dat er een externe antenne moet komen voor een goed ontvangst.
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2007, 22:11

Goed plan wat je moet trekken bestaat uit de volgende punten:

1. Wat is je bedrag dat je wil uitgeven? Denk eraan op het net krijg je meer waard voor je geld dan in de winkel!
2. Welke functies gebruik je? Denk aan dingen als carkit, muziek speler, afbeeldingen bekijken, file informatie via RDS of Bluetooth, groot of klein scherm, handzaam?
3. Accessoires? Tasje, RDS/TMC ontvanger of andere houder in de auto?

Neem dat eens mee. En dan kan ik zo zeggen wat je zoekt.....

MR
smartie
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

01 okt 2007, 22:20

MR schreef:Goed plan wat je moet trekken bestaat uit de volgende punten:

1. Wat is je bedrag dat je wil uitgeven? Denk eraan op het net krijg je meer waard voor je geld dan in de winkel!
2. Welke functies gebruik je? Denk aan dingen als carkit, muziek speler, afbeeldingen bekijken, file informatie via RDS of Bluetooth, groot of klein scherm, handzaam?
3. Accessoires? Tasje, RDS/TMC ontvanger of andere houder in de auto?

Neem dat eens mee. En dan kan ik zo zeggen wat je zoekt.....

MR
1. Als het maar storingsvrij werkt is prijs niet belangrijkste
2. Carkit heb ik al, muziekspeler ook en video/foto kan ik op palm bekijken. Dus gaat puur om navi. Enkel voor in auto en wisselen van auto gebeurt wel. Goed zichtbaar en groot mag best. File info via RDS of bluetooth?!
3. Geen andere rompslomp nodig

en wat rolt er dan uit? :mrgreen:
Regards
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2007, 22:24

Ik heb voor iedereen een set met flitspalen en trajectcontroles zo liggen. Inclusief zeer mooie POI afbeeldingen al zeg ik het zelf. IK kan voor iedereen ook de NewMINIclub clubhuizen aanleveren voor in de TomTom.

Hieronder de flitspalen en McDonalds lokaties.

http://www.newminiclub.nl/data/flitspalen.zip
http://www.newminiclub.nl/data/McDonalds.zip

Voor iedereen hier! Het is doodeenvoudig. Je pakt de bestanden uit, sluit je TomTom aan op je PC. Je opent Windows Verkenner en gaat op zoek naar de verwisselbare schijf of TomTom Disk. Die open je!! Daarin staat een folder met een kaart. Heet meestal "Western Europe" of "Benelux" of zo... Open die ook en kopieer daar die files in die ik hierboven ingepakt aanlever!

Houdt er rekening mee dat je ze ook update! Ik ben lid van de mailservice en krijg elke zoveel dagen een mail met nieuwste update! Daarnaast moet je de optie in je TomTom aanzetten die heet "Waarschuw nabij POI". POI staat trouwens voor Point of Interest ook wel NP genoemd in TT wat staat voor Nuttige Plaats. Je vind de optie onder "Voorkeuren" en dan "Beheer NP's" of "Waarschuw nabij POI". Zodoende gaat je TomTom piepen, loeien, bleeren of wat anders als je bijvoorbeeld in de buurt komt van een flitspaal of begin/eindpunt van een trajectcontrole. Altijd handig!

MR
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

01 okt 2007, 22:31

smartie schreef:en wat rolt er dan uit? :mrgreen:
Zelfde als bij mij, Tom Tom One XL met TMC, hier de goedkoopste in Nederland
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2007, 22:34

Smartie,

twee opties!

1. Eenvoud en goedkoop -> de TomTom One 3rd Edition
2. Iets duurder, maar groter scherm -> de TomTom One XL

Ga voor 1 van beide.... als je echt bij fileinformatie zweert wacht dan nog even ;).... Er komt wat moois aan....

Fileinformatie kan je via een RDS/TMC antenne in je auto downloaden. Dat is een antenne die je tegen je raam plakt en dan aansluit op je TomTom. Je haalt dan info binnen via een radiosignaal.

Via Bluetooth gaat dan via je telefoon. Je neemt een TomTom Plus Traffic account dat x per maand of per jaar kost. Dan neem je daarna een internetcontract per je provider van je telefoon als je die al niet hebt en je download de informatie via je telefoon. Het is maar wat je wilt natuurlijk.

Via RDS/TMC is niet zo betrouwbaar. Via Bluetooth een stuk meer, maar waar men mee gaat komen dat is pas een unicum. Wellicht al ergens gelezen, maar straks weet TomTom dat er file staat bij jou in het dorp... ;) Dat komt er ook aan... Het is maar wat je wilt.

MR
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2007, 22:43

Voor mensen die graag willen weten wat MapShare is.... Dit is wat TomTom zo goed gaat maken de komende tijd! Je gaat zelf je fouten in de kaart doorgeven en men geeft andere fouten door aan jou via je TomTom Home applicatie op je PC....

Lees het eens door zou ik zeggen.... Altijd goede overweging om voor TomTom te kiezen nu zij TeleAtlas kopen en NavTeq door Nokia gekocht wordt. Blijven er nog bitter weinig kaartenbouwers over ;)

http://www.jouwnav.nl/content/s/441/Tom ... +_wat.html

MR
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

01 okt 2007, 22:48

Misschien moet je alle beschikbare info wat beknopt en centraal houden in het eerste topic, er komt via jou zoveel informatie vrij dat we straks 10 pagina's moeten doorlezen om alles te weten te komen :)
Dan maken we er ook een sticky van.

Hoe lang is trouwens even wachten op die speciale file-informatie?

Is die Map Share voor de oudere TomTom modellen 3de kwartaal dit jaar of 3e kwartaal volgend jaar beschikaar?
Ik vraag het maar even voor de zekerheid.
smartie
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

01 okt 2007, 22:58

mmm...inderdaad, voor zelfde geld of ietsies meer heb je dan weer leuke functie m.b.t. die file info.

Tomtom XL lijkt inderdaad prima (al verschilt het met zo´n 720 maar weinig na BTW aftrek)
Nieuwe software dien je elke keer te kopen? Is dit er zelf op te zetten zoals bij mobieltjes?
Regards
Rickster
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2007, 23:03

Berthil schreef:Zelfde als bij mij, Tom Tom One XL met TMC, hier de goedkoopste in Nederland
shit als ik geweten had dat deze zo goedkoop was :s
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter

01 okt 2007, 23:10

ik wou je juist nog een pm'tje sturen. Ik heb een go 720T, en die sluit automatisch af als ik mijn motor stilleg. Maar die van mijn pa (een go 900) die start ook terug op als ik mijn motor weer start, die doet die van mij niet. Is dat mogelijk dat je dat ergens aanzet? Want het automatisch afsluiten staat ook niet standaard aan.
Afbeelding
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2007, 23:12

Software download je zelf via TomTom Home! Ff installeren op je PC dus....

MapShare werkt nu al op je TomTom XL als je gaat updaten naar versie 7... Update komt er aan voor het einde van het jaar.... Ook voor mensen met alle oude devices.

Die nieuwe fileinformatie heeft men voor het einde van het jaar aangekondigd dus dat zullen ze wel redden.

Berthil zo aangepast! :D:D

Denk eraan, de nieuwe TT 920 komt ook nog. Met afstandsbediening en je kan navigeren in tunnels! Ook in een nieuw kleurtje!

@Jurgen, da moet ik ff in de auto checken. Dacht dat ie wel aanging, maar weet het ff niet zeker. Zou automatisch dat ik het knopje indruk, maar mijn 910 is ook me standaard device. Meestal hang ik er wat naast en da moet ik zowiezo aanzetten met het knopje! Komt goed... ik check het ff als ik weer wakker ben morgen :P:P

MR
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

02 okt 2007, 07:15

Hee Marc, heb je dat opstartlogo ook in 640x480 voor een PDA ( glofiish X500+ ) ?

Grtz,
Rob

Terug naar “MINI-talk”