Hoe bereid ik de MINI voor op de winter?

Van alles over de 1ste generatie MINI.
marss
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Hoe bereid ik de MINI voor op de winter?

04 nov 2007, 18:58

Het onderwerp zegt het al. Het wordt winter, voor mij de eerste winter met mijn MINI en ik zal ook mee op wintersport gaan? Graag wil ik dit topic tips verzamelen om de winter te overleven ( :mrgreen: ). Wat zijn preventieve tips om problemen met vrieskou en sneeuw te voorkomen.

Graag jullie input!!! Gezien de huidige reacties maak ik een tweedeling van tips; "Voorbereiding voor de winter" en "Handige MINI wintersporttips"

Voorbereiding voor de winter

1) om te voorkomen dat de ramen van de deuren vastvriezen aan de rubbers, de rubbers insmeren met vaseline.
2) winterbanden
3) slotontdooier (aanstekker om sleutel warm te maken)/ijskrabber
4) alle vloeistoffen voorbereiden op lage temperaturen (o.a. koelvloeistof, ruiterwisservloeistof) en zorgen dat alles aangevuld is

Handige MINI wintersporttips

1) voor de dieselrijders, om bevroren diesel te voorkomen (bij lang stilstaan in wintersportgebieden), tank diesel in de nabijheid van het wintersport gebied en zet tank max. half vol (mocht de diesel toch vlokken, kun je "verse" diesel bijtanken). Die diesel is vaak beveiligd tegen "extreme" kou en zal niet zo snel vlokken.
2) ipv sneeuwkettingen (deze beschadigen je velg), gebruik sneeuwsokken. Werkt net zo goed en zeer gemakkelijk er op te leggen. Let op, in sommige landen is het wel verplicht sneeuwkettingen bij je te hebben.
3) een kleine schep als je ingesneeuwd bent
4) vuilniszak/oud stuk zeil + waterdichte handschoenen. De vuilniszak gebruiken om op te hurken bij het opleggen van de sneeuwkettingen.
5) zaklamp (niet rond, rolt weg)/"hoofdlampje"
6) waxinekaarsjes om bij langdurige file warmte in de auto te houden
7) warme deken/goudkleurige EHBO-onderkoelingsdeken (handig verpakt)
8 ) reflecterende vesten voor alle inzittende (is in sommige landen verplicht)
9) voldoende eten en drinken

Inmiddels een aardiglijstje, maar er kan nog meer bij!!!

marss
Laatst gewijzigd door marss op 09 nov 2007, 23:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 nov 2007, 19:15

Mocht je eens vast komen te zitten in 'n sneeuwhoop (langs de weg of 's morgens ingesneeuwd);
Een kleine schop of in elk geval iets om sneeuw mee weg te kunnen scheppen
(met de handen gaat dat gauw pijn doen).

Wil je wel met je handen in de sneeuw werken, ga dan bij de DHZer een paar waterdichte handschoenen halen.

Als je in de pratsj toch sneeuwkettingen of sneeuwsokken moet omleggen en je niet je dure designerjeans zo'n stoere "doorwinterde" look mee wilt geven, leg dan een ouwe deken of zeil achterin.

Wintersportgebieden worden 's avonds erg donker.
Een zaklamp kan dan verrekte handig zijn.
En die moderne met LED's verbruiken bovendien weinig stroom.

Mijn 2 centjes. En nee; ben nog nooit op wintersport geweest. :mrgreen:

EDIT: Natuurlijk heb je je ervan overtuigd dat je koelvloeistof bestand is tegen de winterse temperaturen van je vakantiebestimming.
:wink:
Pretty Cooper
Bling-Bling Queen

Re: Hoe bereid ik de MINI voor op de winter?

04 nov 2007, 19:24

marss schreef:Het onderwerp zegt het al. Het wordt winter, voor mij de eerste winter met mijn MINI en ik zal ook mee op wintersport gaan? Graag wil ik dit topic tips verzamelen om de winter te overleven ( :mrgreen: ). Wat zijn preventieve tips om problemen met vrieskou en sneeuw te voorkomen. Ik zal zelf een voorzetje geven;

1) om te voorkomen dat de ramen van de deuren vastvriezen aan de rubbers, de rubbers insmeren met vaseline.
2) voor de dieselrijders, om bevroren diesel te voorkomen (bij lang stilstaan in wintersportgebieden), tank diesel in de nabijheid van het wintersport gebied. Die diesel is vaak beveiligd tegen "extreme" kou en zal niet zo snel vlokken.
3) zorg voor voldoende ruitwisvloeistof met antivries (om niet zonder te komen staan, leg een klein flesje van 0,5 ltr achterin)
4) ipv sneeuwkettingen (deze beschadigen je velg), gebruik sneeuwsokken. Werkt net zo goed en zeer gemakkelijk er op te leggen.

Graag jullie input. Als er behoefte aan is, dan zal ik dit eerste topic iedere keer met nieuwe tips aanvullen.

marss
Hey goed lijstje. Thnx!!!!!!!!!!!!!! Zal het in de garage hangen met de hoop dat de hint begrepen wordt, hiero :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

-The MINI is simply too beautiful to be true-
MM
MM

04 nov 2007, 19:26

@PC: :lachuh
iDarkDesign
Transformer

04 nov 2007, 19:40

Winterbanden. Ik ben vorig jaar in een sneeuwstorm zonder sneeuwkettingen naar de top bij Avoriaz gereden. Die winterbanden hadden genoeg grip om over een dikke laag sneeuw/ijs te rijden en niet uit te glijden in de bochten. Op een gegeven moment ga je er zelfs plezier in hebben (landrover ingehaald).

iDD
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 nov 2007, 19:56

marss schreef: 4) ipv sneeuwkettingen (deze beschadigen je velg), gebruik sneeuwsokken. Werkt net zo goed en zeer gemakkelijk er op te leggen.
Buiten het feit dat ik betwijfel of de sokken net zo goed werken als kettingen, misschien handig om rekening mee te houden dat in de meeste wintersportlanden de sneeuwsokken niet officieel geaccepteerd en toegestaan zijn als directe vervanging van kettingen.

Voor de rest ben ik met IDD, winterbanden om en je hebt 9 van de 10 keer niet eens kettingen of sokken nodig 8)
tysie
Be Mini
Be Mini

04 nov 2007, 20:24

Ik zou tevens een warme deken en wellicht een zogenaamde "nood deken" achterin leggen.

Die "nooddekens" zijn van een speciaal soort folie, die ook door de hulpdiensten worden gebruikt.
Aan de een kant goudkleurig en aan de andere zijde zilverkleurig.

Volgens mij kan je die dingen gewoon bij de Halfords kopen en zijn als ze in de verpakking zitten net zo
groot als een pakje sigaretten.

Je weet per slot van rekening maar nooit.
MM
MM

04 nov 2007, 20:27

Ik heb ook standaard twee reflecterende vestjes in m'n auto. Eentje in mijn eigen maat, en eentje in een kindermaat. Zou toch jammer zijn als 't wurm in 't donker platgereden wordt, terwijl je met pech staat hè?!
Als m'n man meerijdt heeft-ie eigenlijk wel pech wat dat betreft, realiseer ik me ineens... :oops:
Pretty Cooper
Bling-Bling Queen

04 nov 2007, 21:15

MM schreef:Ik heb ook standaard twee reflecterende vestjes in m'n auto. Eentje in mijn eigen maat, en eentje in een kindermaat. Zou toch jammer zijn als 't wurm in 't donker platgereden wordt, terwijl je met pech staat hè?!
Als m'n man meerijdt heeft-ie eigenlijk wel pech wat dat betreft, realiseer ik me ineens... :oops:

Jij en je spruit blijven lekker zitten. Vestje gewoon afgeven en dan kan je man veilig in het donker voor de nodige hulp op pad :mrgreen: :wink: Het is maar een idee.

En ik had er nog één SLOTONTDOOIER :wink:
Afbeelding

-The MINI is simply too beautiful to be true-
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 nov 2007, 22:47

Winterbanden en reflecterende vestjes zijn in diverse landen inmiddels verplichte kost.

Dit wordt een goed topic!

Goeie ook; die folie en slotondooier!
iDarkDesign
Transformer

05 nov 2007, 13:11

IK schuif mijn board schuin achterin, stoelen naar beneden en klemmen tussen passagiersstoel en portier. Past precies. Mijn board is 162 lang. (Ride Havoc)

iDD......... er passen nog genoeg spullen bij dan trouwens.
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 nov 2007, 13:40

Ik ben op dat gebied echt een zeikerd.

Neem altijd slaapzakken mee, waxinelichtjes (tip uit dienst verbazingwekkend hoeveel warmte dat afgeeft.
zaklantaard, stuk plastic, werkhandschoenen, (tbv omleggen sneeuwkettingen) voldoende eten en drinken, als slecht weer is eerder tanken dan normaal ivm file, winterbanden, schepje, alle vloeistoffen gecheked en afgevuld.
En die dingen natuurlijk bij de hand houden en niet helemaal onderin.
(overigens punt voor punt uit ervaring).
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

05 nov 2007, 13:46

marss schreef: 2) voor de dieselrijders, om bevroren diesel te voorkomen (bij lang stilstaan in wintersportgebieden), tank diesel in de nabijheid van het wintersport gebied. Die diesel is vaak beveiligd tegen "extreme" kou en zal niet zo snel vlokken.

marss
Volgens mij mengen ze in de winter een beetje benzine bij de diesel om bevriezen te voorkomen, dacht ik ergens gelezen te hebben...

Terug naar “MINI-talk”