Hey,
Ik gaan binnenkort mijn cooper opdrijven bij beek: Sport luchtfilter, SS spruitstuk (die ik al heb), software aanpassing.
En ik was ook aan het denken om een Cat cams nokkenas te plaatsen.
Maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een sport nokkenas (vooral cat cams)?
Ik ben op zoek naar positieve en negatieve kanten.
Of is het best afgeraden bij een r50 blok en alleen als je al een aangepaste cilinderkop (mss ook klepveren en kleppen) hebt.
Dit is de Cat Cams die ik in gedachten had 1302461
Weet er iemand ook de prijs er van?
Groetjes Lorr
Cat cams nokkenas voor Cooper
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Beek is importeur en kan snel en voor de beste prijs aan een Cat Cam nokkenas komen. Ik heb maanden gewacht op een Duitse leverancier en had ze binnen een week via Beek en nog goedkoper ook (260 euro).
Ik heb hem er ook inzitten maar op een Cooper S. Ik heb de 'Sport' en dat is de 1302461. De Sport gooit de kleppen wat sneller en verder open, en sluit ze ook weer sneller. Resultaat is dat ze langer openstaan en er dus meer lucht langs kan om de cilinder te vullen. De Cat Cam heeft geen gewijzigde nokkenas timing, de kleppen beginnen nog steeds op hetzelfde moment met openen en zijn weer gesloten op hetzelfde moment als bij de standaard nokkenas. Bij Cooper S wordt de Cat Cam nokkenas als beste nokkenas gezien bij een gewijzigde kop met grotere kleppen.
Ik merk wel wat meer koppel onderin en wat meer vermogen bovenin, maar het is geen halleluja effect. Alle kleine beetjes helpen. De Schrick nokkenas geeft alleen (wat meer) winst bovenin maar ook verlies aan koppel.
Wat het voor uitwerking bij een Cooper heeft durf ik niet te zeggen aangezien daar de uitwerking anders kan zijn omdat een compressor niet geforceerd lucht langs de kleppen voert. Dat zou je eens met Beek kunnen overleggen.

Ik heb hem er ook inzitten maar op een Cooper S. Ik heb de 'Sport' en dat is de 1302461. De Sport gooit de kleppen wat sneller en verder open, en sluit ze ook weer sneller. Resultaat is dat ze langer openstaan en er dus meer lucht langs kan om de cilinder te vullen. De Cat Cam heeft geen gewijzigde nokkenas timing, de kleppen beginnen nog steeds op hetzelfde moment met openen en zijn weer gesloten op hetzelfde moment als bij de standaard nokkenas. Bij Cooper S wordt de Cat Cam nokkenas als beste nokkenas gezien bij een gewijzigde kop met grotere kleppen.
Ik merk wel wat meer koppel onderin en wat meer vermogen bovenin, maar het is geen halleluja effect. Alle kleine beetjes helpen. De Schrick nokkenas geeft alleen (wat meer) winst bovenin maar ook verlies aan koppel.
Wat het voor uitwerking bij een Cooper heeft durf ik niet te zeggen aangezien daar de uitwerking anders kan zijn omdat een compressor niet geforceerd lucht langs de kleppen voert. Dat zou je eens met Beek kunnen overleggen.

- Lorr
- Mod virus alert!
Bericht
Bedankt voor de heel nuttige informatie! 
Maar hoe zit het met de klepzitting word er daar niet teveel op gehamerd Omdat de kleppen sneller toegaan en grotere lift hebben.
Maar is een software aanpassing noodzakelijk bij een nieuwe sport nokkenas (zonder timings verschil). Anders kan ik dat misschien later doen wanneer ik meer info heb voor een r50.
Groetjes,
Lorr

Maar hoe zit het met de klepzitting word er daar niet teveel op gehamerd Omdat de kleppen sneller toegaan en grotere lift hebben.
Maar is een software aanpassing noodzakelijk bij een nieuwe sport nokkenas (zonder timings verschil). Anders kan ik dat misschien later doen wanneer ik meer info heb voor een r50.
Groetjes,
Lorr
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik heb de nokkenas zonder software aanpassing in de S. No problem, gaat als de brandweer. Ik heb een bewerkte standaard kop met grotere kleppen en de gewone klepzittingen, alles al 30.000 km zonder problemen.
@menno
Lijkt me een dure grap om een kop uit Amerika te laten komen.
Er zijn vast goedkopere én betere manieren. Als je wilt kan ik wel navraag doen voor je wat je het beste kan nemen voor een Cooper al ligt het zwaartepunt op de S bij het Duits technische forum waar ik de info vandaan haal.
Als je wilt dat M7 reageert moet je even een berichtje plaatsen met hun naam op NAM,
dat doet wonderen heb ik zelf gemerkt
@menno
Lijkt me een dure grap om een kop uit Amerika te laten komen.
Er zijn vast goedkopere én betere manieren. Als je wilt kan ik wel navraag doen voor je wat je het beste kan nemen voor een Cooper al ligt het zwaartepunt op de S bij het Duits technische forum waar ik de info vandaan haal.
Als je wilt dat M7 reageert moet je even een berichtje plaatsen met hun naam op NAM,
dat doet wonderen heb ik zelf gemerkt

- Menno
- Volledig MINI minded!
Bericht
Berthil, als je dat zou willen vragen op het Duitse forum, heel graag! Ben wel benieuwd want een andere nokkenas is aanzienlijk goedkoper merk ik
Wat betreft de cilinderkop van M7, ik heb al een paar keer contact gezocht met Carlo van M7. Had het er al een keer met hem over gehad vandaar. Maar krijg geen reactie, dan niet!!

Wat betreft de cilinderkop van M7, ik heb al een paar keer contact gezocht met Carlo van M7. Had het er al een keer met hem over gehad vandaar. Maar krijg geen reactie, dan niet!!

- werner
- Volledig MINI minded!
Bericht
Je kunt ook de komplete kop bij beek aan laten passenBerthil schreef:Ik dacht dat je M7 bedoelde in Amerika. M7 Racing Nederland maakt zelf geen koppen, die hebben er eens één gehaald van Cosworth.
ik zal het eens vragen op het Duitse forum wat er te verwachten valt van een andere nokkenas.

- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Uit het Duitse forum begrijp ik dat nokkenassen in een Cooper veranderen nog niet veel gedaan is. Er is één geval waar het op de testbank 10pk meer gegeven heeft maar meer details weet ik er niet van. Onbekend is hoe de vermogens- en koppelcurve door de nokkenas verschoven is. Er wordt wel gezegd dat een nokkenas wisselen een 'preisgunstige' manier is om het vermogen wat op te krikken.
- Lorr
- Mod virus alert!
Bericht
Heb terug een mailtje gekregen! Maar spijtig genoeg hebben we er niet zo veel aan.

Ik gaan is wat rond zien op de mini2 forums.
PS: Ik vind die Pipercross viper induction zo duur
, bij biesheuvel is die 316€!
Berthil was al voor!Goedemorgen,
Ik heb inmiddels de prijs van de Pipersross Viper kit, deze is 368.90 incl.
BTW en hij is op voorraad bij de importeur.
Wat de nokkenas betreft, die heb ik al een paar keer wel verkocht maar zelf
niet de resultaten gemeten hier op de bank.
Je kunt het beste even aan Berthil vragen wat de resultaten zijn, ik denk
dat je hem wel kent van de newminiclub site.
Ik hoor wel als er vragen zijn
Gr Klaas

Ik gaan is wat rond zien op de mini2 forums.
PS: Ik vind die Pipercross viper induction zo duur

Onze sponsors