Cat cams nokkenas voor Cooper

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Lorr
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Wuustwezel
Berichten: 287
Lid geworden op: 01 jul 2007, 01:31

Cat cams nokkenas voor Cooper

20 dec 2007, 13:46

Hey,

Ik gaan binnenkort mijn cooper opdrijven bij beek: Sport luchtfilter, SS spruitstuk (die ik al heb), software aanpassing.
En ik was ook aan het denken om een Cat cams nokkenas te plaatsen.

Maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een sport nokkenas (vooral cat cams)?
Ik ben op zoek naar positieve en negatieve kanten.

Of is het best afgeraden bij een r50 blok en alleen als je al een aangepaste cilinderkop (mss ook klepveren en kleppen) hebt.

Dit is de Cat Cams die ik in gedachten had 1302461

Weet er iemand ook de prijs er van?

Groetjes Lorr
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

20 dec 2007, 15:08

Beek is importeur en kan snel en voor de beste prijs aan een Cat Cam nokkenas komen. Ik heb maanden gewacht op een Duitse leverancier en had ze binnen een week via Beek en nog goedkoper ook (260 euro).

Ik heb hem er ook inzitten maar op een Cooper S. Ik heb de 'Sport' en dat is de 1302461. De Sport gooit de kleppen wat sneller en verder open, en sluit ze ook weer sneller. Resultaat is dat ze langer openstaan en er dus meer lucht langs kan om de cilinder te vullen. De Cat Cam heeft geen gewijzigde nokkenas timing, de kleppen beginnen nog steeds op hetzelfde moment met openen en zijn weer gesloten op hetzelfde moment als bij de standaard nokkenas. Bij Cooper S wordt de Cat Cam nokkenas als beste nokkenas gezien bij een gewijzigde kop met grotere kleppen.

Ik merk wel wat meer koppel onderin en wat meer vermogen bovenin, maar het is geen halleluja effect. Alle kleine beetjes helpen. De Schrick nokkenas geeft alleen (wat meer) winst bovenin maar ook verlies aan koppel.
Wat het voor uitwerking bij een Cooper heeft durf ik niet te zeggen aangezien daar de uitwerking anders kan zijn omdat een compressor niet geforceerd lucht langs de kleppen voert. Dat zou je eens met Beek kunnen overleggen.

Afbeelding
Lorr
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Wuustwezel
Berichten: 287
Lid geworden op: 01 jul 2007, 01:31

20 dec 2007, 15:22

Bedankt voor de heel nuttige informatie! :)

Maar hoe zit het met de klepzitting word er daar niet teveel op gehamerd Omdat de kleppen sneller toegaan en grotere lift hebben.

Maar is een software aanpassing noodzakelijk bij een nieuwe sport nokkenas (zonder timings verschil). Anders kan ik dat misschien later doen wanneer ik meer info heb voor een r50.

Groetjes,
Lorr
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Erp
Berichten: 2712
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:26

20 dec 2007, 17:03

Lorr, zou je mij op hoogte willen houden? Mocht je dit gaan doen dan ga ik zeker weten met je mee!

Ik heb zelf al verschillende keren contact gezocht met M7 over de aangepaste cilinderkop maar helaas geen reactie.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

20 dec 2007, 17:55

Ik heb de nokkenas zonder software aanpassing in de S. No problem, gaat als de brandweer. Ik heb een bewerkte standaard kop met grotere kleppen en de gewone klepzittingen, alles al 30.000 km zonder problemen.

@menno
Lijkt me een dure grap om een kop uit Amerika te laten komen.
Er zijn vast goedkopere én betere manieren. Als je wilt kan ik wel navraag doen voor je wat je het beste kan nemen voor een Cooper al ligt het zwaartepunt op de S bij het Duits technische forum waar ik de info vandaan haal.

Als je wilt dat M7 reageert moet je even een berichtje plaatsen met hun naam op NAM,
dat doet wonderen heb ik zelf gemerkt :)
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Erp
Berichten: 2712
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:26

20 dec 2007, 18:02

Berthil, als je dat zou willen vragen op het Duitse forum, heel graag! Ben wel benieuwd want een andere nokkenas is aanzienlijk goedkoper merk ik :)

Wat betreft de cilinderkop van M7, ik heb al een paar keer contact gezocht met Carlo van M7. Had het er al een keer met hem over gehad vandaar. Maar krijg geen reactie, dan niet!! :wink:
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

20 dec 2007, 18:23

Ik dacht dat je M7 bedoelde in Amerika. M7 Racing Nederland maakt zelf geen koppen, die hebben er eens één gehaald van Cosworth.

ik zal het eens vragen op het Duitse forum wat er te verwachten valt van een andere nokkenas.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

20 dec 2007, 21:59

Berthil schreef:Ik dacht dat je M7 bedoelde in Amerika. M7 Racing Nederland maakt zelf geen koppen, die hebben er eens één gehaald van Cosworth.

ik zal het eens vragen op het Duitse forum wat er te verwachten valt van een andere nokkenas.
Je kunt ook de komplete kop bij beek aan laten passen :wink:
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

21 dec 2007, 16:17

Uit het Duitse forum begrijp ik dat nokkenassen in een Cooper veranderen nog niet veel gedaan is. Er is één geval waar het op de testbank 10pk meer gegeven heeft maar meer details weet ik er niet van. Onbekend is hoe de vermogens- en koppelcurve door de nokkenas verschoven is. Er wordt wel gezegd dat een nokkenas wisselen een 'preisgunstige' manier is om het vermogen wat op te krikken.
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Erp
Berichten: 2712
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:26

21 dec 2007, 17:22

Oke bedankt Berthil 8)

Moet ik mijn motormanagement dan ook weer opnieuw aan laten passen? Want dan kan ik misschien net zo goed alles via Beek doen..
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

21 dec 2007, 19:58

Nee dat hoeft niet, er veranderd namelijks niks aan de mengselsamenstelling met een andere nokkenas, er gaat alleen meer van het mengsel in omdat de aan- en afvoer sneller gaat.
Lorr
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Wuustwezel
Berichten: 287
Lid geworden op: 01 jul 2007, 01:31

27 dec 2007, 17:19

Heb een mailtje gestuurd naar Beek :), hopelijk weet ik meer in de komende dagen.
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Erp
Berichten: 2712
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:26

27 dec 2007, 18:11

Oke dan 8) ben benieuwd!!
Lorr
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Wuustwezel
Berichten: 287
Lid geworden op: 01 jul 2007, 01:31

28 dec 2007, 16:32

Heb terug een mailtje gekregen! Maar spijtig genoeg hebben we er niet zo veel aan.
Goedemorgen,

Ik heb inmiddels de prijs van de Pipersross Viper kit, deze is 368.90 incl.
BTW en hij is op voorraad bij de importeur.

Wat de nokkenas betreft, die heb ik al een paar keer wel verkocht maar zelf
niet de resultaten gemeten hier op de bank.

Je kunt het beste even aan Berthil vragen wat de resultaten zijn, ik denk
dat je hem wel kent van de newminiclub site.

Ik hoor wel als er vragen zijn

Gr Klaas
Berthil was al voor! :P

Ik gaan is wat rond zien op de mini2 forums.

PS: Ik vind die Pipercross viper induction zo duur :s, bij biesheuvel is die 316€!
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Erp
Berichten: 2712
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:26

28 dec 2007, 17:46

Wordt dus nog even uitzoeken :)

De Pipercross Viper kit heb ik er al inzitten en de SS spruit ook, wat dat betreft zitten we dus al met dezelfde aanpassingen, mits je ook meteen je software laat doen bij Beek 8) Ben benieuwd!!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”