Wanneer is de Mini nou warm?vervolg: Oliemetertje inbouwen

Van alles over de 1ste generatie MINI.
wlevels
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:

Wanneer is de Mini nou warm?vervolg: Oliemetertje inbouwen

04 feb 2008, 09:39

Klinkt misschien als een domme vraag (alhoewel, domme vragen zijn er niet, alleen domme mensen >) )
Ik geef graag wat gas met de mini (heerlijk dat optrekken met die 170 paardjes),
echter ik heb vantevoren een MGF gehad (die ongelofelijk gevoelig zijn als ze koud zijn) die je moest warmrijden onder de 3000 toeren, en ongeveer een 25 snelwegkilometers nodig had om ook maar een beetje warm te worden.

Waar kan ik zien/welke maat moet ik aanhouden voordat ik zeker weet dat de mini warm is?
Je hebt wel in de kilometerteller de olietemperatuur, echter die staat wel erg snel op een fatsoenlijke temperatuur, en ik dacht dat een warme olietemperatuur nog niet betekend dat het blok warm is?
Laatst gewijzigd door wlevels op 11 mar 2008, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Elmar Nieser
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

Re: wanneer is de mini nou warm?

04 feb 2008, 09:54

wlevels schreef:Klinkt misschien als een domme vraag (alhoewel, domme vragen zijn er niet, alleen domme mensen >) )
Ik geef graag wat gas met de mini (heerlijk dat optrekken met die 170 paardjes),
echter ik heb vantevoren een MGF gehad (die ongelofelijk gevoelig zijn als ze koud zijn) die je moest warmrijden onder de 3000 toeren, en ongeveer een 25 snelwegkilometers nodig had om ook maar een beetje warm te worden.

Waar kan ik zien/welke maat moet ik aanhouden voordat ik zeker weet dat de mini warm is?
Je hebt wel in de kilometerteller de olietemperatuur, echter die staat wel erg snel op een fatsoenlijke temperatuur, en ik dacht dat een warme olietemperatuur nog niet betekend dat het blok warm is?
Ik rijd mijn auto nooit warm. heb ook nog nooit problemen gehad... :s
Afbeelding Mijn kart
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: wanneer is de mini nou warm?

04 feb 2008, 10:09

wlevels schreef:Je hebt wel in de kilometerteller de olietemperatuur, echter die staat wel erg snel op een fatsoenlijke temperatuur, en ik dacht dat een warme olietemperatuur nog niet betekend dat het blok warm is?
Als je het Chrono-pakket hebt, dan beschik je over een olietemperatuur-meter.
Die zou betrouwbaar moeten zijn.

Maar gezien je vraagstelling doel je waarschijnlijk op de koelvloeistof-meter, links van de benzine-meter.
Let op: die geeft dus NIET aan of je olie op bedrijfstemperatuur is!!!!

Als je lang met je Mini wilt doen,
kan het zeker geen kwaad om dezelfde procedure aan te houden die je op je MGF hebt toe gepast.
:)
iDarkDesign
Transformer

04 feb 2008, 10:15

Ik rij hem eigenlijk nooit echt warm. Soms bedenk ik me bij het wegrijden "oh ja, warmrijden" maar als ik dan een stukkie weg voor me heb dan gaat direct het gas er op. Ik woon gelukkig wel in de stad, dus ik wordt practisch gedwongen hem warm te rijden. Als ik bij mijn ouders ben dan is het direct gassen!

iDD
Xanlle
Mod virus alert!
Mod virus alert!

04 feb 2008, 10:23

Hij's warm na zo'n 20 minuten rijden, of na 20 kilometer. Daarvoor zou ik echt geen gas geven. Dan ga je over een tijdje meer olie tanken dan benzine waarschijnlijk :?
iDarkDesign
Transformer

04 feb 2008, 10:49

Hijs nu 28 maanden oud en 60K km later doet ie het nog prima.

iDD
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 feb 2008, 11:37

Xanlle schreef:Hij's warm na zo'n 20 minuten rijden, of na 20 kilometer. Daarvoor zou ik echt geen gas geven. Dan ga je over een tijdje meer olie tanken dan benzine waarschijnlijk :?
20 km is wel overdreven voorzichtig lijkt me, na een km of 10/15 is dat blok echt wel warm.
Oscar
4 op een rij!
4 op een rij!

04 feb 2008, 21:14

Warm rijden moet natuurlijk. Koud metaal past nu eenmaal niet goed als het op temperatuur gekomen wel past. ca. 15 km lijkt me redelijk.

Groet
Oscar (van de afdeling lekke koppakkingen door koud racen)
Wint
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 feb 2008, 21:23

iDarkDesign schreef:Hijs nu 28 maanden oud en 60K km later doet ie het nog prima.

iDD
Pardon? :mrgreen:
iDarkDesign schreef:Yooo,

factuurtje op de mat. Omdat jullie je steun allemaal zo hebben aangeboden kan ik het eind bedrag natuurlijk moeilijk geheim houden.
Arbeid € 365,70
Onderdelen € 463,19
BTW € 157,49
-------------------------+/+
Totaal € 986,38
Al met al valt hij mee. Ik verwachtte eerder iets richting € 1.500,-

Garantie problemen zijn allemaal door BMW opgenomen :D
Vervangend vervoer is door BMW opgenomen :D
Ik geloof dat ze het e.e.a. vergeten zijn te vermelden/ factureren. Montage van eigen onderdelen etc.

Wel hebben ze het MINI logo op mn stuur geprobeerd los te krijgen met een schroevendraaier of zo. Het ziet er niet uit!

Al met al, blij dat het geweest is, en nu weer tunen!

iDD
15 kilometer warmrijden is inderdaad voldoende, het is natuurlijk maar een 1.6-je :wink:
Save a tree, eat a beaver
Afbeelding
iDarkDesign
Transformer

04 feb 2008, 21:46

Dat waren allemaal rubbers en ditjes en datjes. Oja en een losse compressor en koppeling en tankjes. Voornamelijk door dagelijks raggen met die bak.

Hij stond er toen niet omdat ik dacht dat er wat mis mee was. Gewoon voor een grote beurt.

iDD..... iedere dag rijden op het uiterste!
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

13 feb 2008, 09:45

Ik heb nu een olietemperatuurmeter en de ScanGauge die ook de exacte koelvloeistoftemperatuur geeft.

De koelvloeistoftemperatuur is vrijsnel op 60 a 70 graden, daarna duurt het wat langer voor de temperatuur opkruipt naar de uitendelijke 82 graden (bij de meesten 92 graden want ik heb de M7 thermostaat er in). De olietemperatuur correspondeert daar mooi bij, die begint net lekker te klimmen als de koelvloeistoftemperatuur om werktemperatuur is. Zomers zal dat proces wat sneller gaan. De standaard koelvloeistoftemperatuurmeter staat veel te snel al op zijn 'werktemperatuur', op de ScanGauge is dan nog niet de uiteindelijke temperatuur bereikt.
wlevels
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:

13 feb 2008, 11:39

Berthil schreef:Ik heb nu een olietemperatuurmeter en de ScanGauge die ook de exacte koelvloeistoftemperatuur geeft.

De koelvloeistoftemperatuur is vrijsnel op 60 a 70 graden, daarna duurt het wat langer voor de temperatuur opkruipt naar de uitendelijke 82 graden (bij de meesten 92 graden want ik heb de M7 thermostaat er in). De olietemperatuur correspondeert daar mooi bij, die begint net lekker te klimmen als de koelvloeistoftemperatuur om werktemperatuur is. Zomers zal dat proces wat sneller gaan. De standaard koelvloeistoftemperatuurmeter staat veel te snel al op zijn 'werktemperatuur', op de ScanGauge is dan nog niet de uiteindelijke temperatuur bereikt.
Berthil heb jij een chrono pack o.i.d. dat je een olietemperatuurmeter hebt?
Is het misschien mogelijk om een oliemeter aan te sluiten?(ik wil liever geen chronopakket)

Ik was nog bij de lokale dealer geweest voor wat dingetjes, en eens nagevraagd wat hun nou aanraden qua warmrijden, toen vertelden ze me: minimaal 10 KM minimale belasting, oftewel kan wel op de autobaan 140 rijden (bijna 4000 toeren), dan is de belasting niet zwaar, zolang je maar geen sprintjes gaat trekken) dat laatste gedeelte was me wel duidelijk als je een beetje nadenkt, maaja 10 KM??
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 feb 2008, 13:37

Het valt me op hoe lang het idd duurt voordat die warm is.. nooit voluit gassen met een koude motor! Dat is het slechtste wat je kan doen met een auto!! Extra meters kan geen kwaad, ik begin meestal rustig aan wat meer gas te geven als de olietemperatuur tussen de 60 en 70graden aangeeft.

Afbeelding
wlevels
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:

13 feb 2008, 14:14

Hans schreef:Het valt me op hoe lang het idd duurt voordat die warm is.. nooit voluit gassen met een koude motor! Dat is het slechtste wat je kan doen met een auto!! Extra meters kan geen kwaad, ik begin meestal rustig aan wat meer gas te geven als de olietemperatuur tussen de 60 en 70graden aangeeft

Aftermarket oliemetertje is dus te verkrijgen zo te zien, echter ik wil het liever niet daar hebben, ik wil het liever zo weggewerkt mogelijk inbouwen, hoeft voor mij niet in het zicht te zitten, puur dat ik tussendoor eens kan checken.

Wat kost een dergelijk setje?

Terug naar “MINI-talk”