Helemaal blij wordt je van de extra ruimte in de clubman dit is duidelijk meer en gemakkelijker te gebruiken ook mede door zijn vlakke laadvloer een hele dikke plus tov de R53 of R56 maar goed daarvoor is de clubman ook ontworpen.

Ik heb altijd de achterbank plat liggen lekker makkelijk met allerlei troep inladen

3 januari was de dag dat ik de GP bij Mini Den Haag moest achterlaten en de Clubman mee terug nam op dezelfde dag twee verschillende Mini's is natuurlijk het makkelijkste maarja clubbie moest natuurlijk een beetje rustig ingereden worden worden..
maar wat opvalt is de rust die de clubman heeft mede door zijn langere wielbasis icm een stille brom (die uitlaat blijft zitten) welke wel af en toe maar dan ook echt af en toe een harde knal geeft met gas lossen.. wel gaaf! Ondanks de verlaging die er nu onder zit rijd die veel volwassender dan de korte versie het sturen is precie hetzelfde als in de GP maar zet hem wel in de Sportstand! Dit is echt een duidelijk verschil, reageert veeel beter op het gas en stuurt een stuk direkter, altijd doen die sportknop! Wat wel irritant is dat je iedere dag die sportknop aan moet drukken.. (en de stoelverwarming aan en shiftgear indicator uit)
Korte bochten gaan hetzelfde als de GP, merk echt geen verschil.. lange bochten ben je continu aan het corrigeren je kan niet de bocht in gaan de auto zetten en gas erop houden, er is altijd wel weer een stuurbeweging nodig daardoor ben je altijd aan het werk.. had laatst een Saab 9-3 cabrio Aero achter me op de snelweg waar je de A7 op draait en dat is zo mooie lange bocht en de clubman gaf nog ff extra gas en de Saab liet zijn gas maar los want dat ging iets te hard voor die zweed

Het motortje is een heerlijk ding in gebruik alleen is het motorgeluid echt om te huilen vooral boven de 4000 toeren (doe dat maar niet zonder de radio op 10) maar een trekkracht! Heerlijk.. bij mij is die nu nog meer merkbaar door de grote intercooler deze moet eerst zijn druk opbouwen en dan ineens komt die, met een flinke duw in je rug. kan ook niet wachten tot de tuning erop zit! Dan moet het echt een bom zijn!
Sprintjes nog niet gemeten zal best ergens bovenin de 7 seconden zitten. Het lijkt alleen of die opstijgt als je volgas geeft niet door het geluid ofzo maar door het kantelen van de auto hierdoor heb je minder grip op je voorwielen en dus wielspin, het wordt een heel stuk minder met een verlagings setje maar de GP of alle andere R53's hebben hier geen last van (wel van wielspin natuurlijk) misschien heeft dit ook te maken met een zwaardere achterkant.. ik weet het niet maar het is wel irritant. De remmen zijn ook even slecht als de GP dit zijn de Works remmen van R53, voor op straat zijn ze natuurlijk prima maar op het circuit kan je beter maar iets eerder gaan remmen. Maar hier is natuurlijk ook wat voor te vinden, Tarox, AP, Brembo etc.. 4 of 6 pots remmen is veel beter dan 1 zo potje en de remblokken zijn natuurlijk groter. Mini komt zelf ook met een 4 pots remsysteem maar die komt pas deze zomer dus het problemen is bekend!

Lekker veel grip met de Kumho's KU15
Conclusie, de Clubman is een snelle langere Mini want hij stuurt hetzelfde de beleving is er ook niet minder op geworden hij geeft je merkbaar veel meer rust dan de korte versie door zijn langere wielbasis en heeft heel veel bekijks, zoveel zelfs dat de politie stopte om een praatje te maken en de Clubman van binnen van buiten goed wilde bekijken, de clubdoors is ook een groot succes want dat werkt prima als je een lijkenkist in je clubman moet vervoeren, het zijdeurtje is het meest populair iedereen wil dat ding zien! kortom ik vermaakt me nog steeds prima met de Clubman