Remmen Cooper S

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 apr 2008, 22:21

peter schreef:Hey Marcel,

AP setje bij Beek vandaan halen. Dan maak je tenminste een echt verschil. Wat Tony al schrijft, met jouw rijstijl....

PS. morgen bel ik je echt ff (als ik het niet vergeet :s )
Peter, geloof me, ook het setje wat ik heb maakt echt verschil, als je wilt kan ik je het wel een keer laten voelen :lol: 8) ....ik denk persoonlijk dat het verschil tussen standaard->sport blokken + schijven groter is dan het verschil tussen sport blokken + schijven-> big brake kit. Dus twijfel ik een beetje of "brakewise" het de extra investering nog waard is.

Iemand die beiden gehad heeft en daarover wat kan zeggen?
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 apr 2008, 22:27

Vandaag in de haven van Avifauna stond een Audi S8 met keramische remschijven (speciaal A3 cabrio introductie evenement). Holy shit wat een f**k dikke remmen zijn dat, echt bizar!

excuse my language... De remblokken slepen regelmatig tegen de schijven aan om ze op temperatuur en droog te houden. Echt héél, héél dik!
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

14 apr 2008, 22:30

Ik denk persoonlijk dat die stappen ongeveer gelijk zijn. Mits wel de goede blokken en schijven gebruikt worden bij beide setups.
kracht x arm = moment

Bij een BBK zijn de zowel kracht als arm groter. Bij een setje sportblokken + =schijven alleen de kracht maar dan niet zo groot als bij een BBK. Betere blokken geven idd meer remkracht, maar de BBK voegt hier nog meer en gelijkmatig verdeelde drukkracht aan toe door meer cilinders die drukken.
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 apr 2008, 22:35

Klinkt logisch.

Maar blijft nog de vraag staan hoe het Beek AP setje zich bijvoorbeeld verhoudt tot mijn Pagid set :roll: :wink:
Laatst gewijzigd door frankie op 14 apr 2008, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

14 apr 2008, 22:47

tysie schreef:zou niet weten wat precies het verschil in remvermogen is tussen een goeie sportset en een big brake set.
Verschil is bij Breitscheid rechtdoor schieten door fading of de bocht halen als je een beetje op de grens rijdt. Zelfs met metalen remleidingen en DOT 5.1.
Bovendien spaart het aandrijfas-hoezen, met de juiste remstijl en standaard remmen smelten deze doordat de remmen veel te heet worden (twee keer gehad). Ook de stofrubbers in de remmen hebben daar flink van te lijden.
Het scheelt ook spierpijn in het linkerbeen, echt hard trappen hoeft niet meer.
Meer remgevoel in grensgebied (als je alleen knoerhard moet trappen om het remvermogen te halen is het gevoel weg). Daardoor wordt het mogelijk om nog nauwkeurig te remmen bij aanvang van de bocht.

Als bovenstaande (mijn eigen ervaringen) niet van toepassing is op iemand zijn rijstijl is een big-brake waarschijnlijk overkill.
Laatst gewijzigd door Berthil op 14 apr 2008, 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 apr 2008, 22:49

Duidelijk Berthil...voor mij overkill dus :roll:

(maar het staat nog steeds super dik zo'n BBK :roll:)
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

14 apr 2008, 22:53

Het is net waar je het voor gaat gebruiken. Ga je regelmatig op het circuit dan zou ik voor een bbk gaan.

Maat van me had eerst Pagid schijven en blokken. Na een uurtje zandvoort waren ze compleet op. Toen nam ie een bbk met 330mm schijven en na een jaar heeft ie pas de blokken hoeven vervangen.
iDarkDesign
Transformer

15 apr 2008, 00:46

Ik heb zelf iets van een jaar of anderhalf gereden met de normale schijven + blokken. Deze waren toen zo aan vervanging toe (voor + achter) dat ik en de blokken en de schijven heb moeten vervangen. Toen ben ik overgestapt naar Ferodo DS2500. Deze remmen al een stuk beter, maar piepen wel als de nete! Vorige week vrijdag heb ik eindelijk een AP kit (4 pots) + geperforeerde schijven + stalen remleidingen laten monteren. DAT maakt pas echt verschil. Geen enkele twijfel meer of het wel genoeg remt. Je staat als je per ongeluk de rem hard in trapt direct stil. Een zelfde sensatie merkte ik ook bij de Tarox set van Wint. Heerlijk is dat.

iDD.... als je het geld hebt, hoppa! dikke jongens er onder. Vindt je dat teveel, ferodo DS2500 blokken en je klauwen rood spuiten ;)
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

15 apr 2008, 00:57

iDarkDesign schreef:Ik heb zelf iets van een jaar of anderhalf gereden met de normale schijven + blokken. Deze waren toen zo aan vervanging toe (voor + achter) dat ik en de blokken en de schijven heb moeten vervangen. Toen ben ik overgestapt naar Ferodo DS2500. Deze remmen al een stuk beter, maar piepen wel als de nete! Vorige week vrijdag heb ik eindelijk een AP kit (4 pots) + geperforeerde schijven + stalen remleidingen laten monteren. DAT maakt pas echt verschil. Geen enkele twijfel meer of het wel genoeg remt. Je staat als je per ongeluk de rem hard in trapt direct stil. Een zelfde sensatie merkte ik ook bij de Tarox set van Wint. Heerlijk is dat.

iDD.... als je het geld hebt, hoppa! dikke jongens er onder. Vindt je dat teveel, ferodo DS2500 blokken en je klauwen rood spuiten ;)
Ik ben benieuwd! Als goed is krijg ik volgende week m'n voorschijven en kunnen dan ook de Ferodo blokken gemonteerd worden. Twee weken geleden heb ik achter Ferodo DS2500 blokkken gemonteerd samen met nieuwe OEM schijven. Tegelijkertijd rondom stalen remleidingen. Ik merk nu wel dat 'ie achter beter pakt dan voorheen. Dan moet dat in totaal nóg beter zijn.

Nogmaals het zijn de blokken die vertragen. En rood spuiten... ècht niet! :wink:
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 apr 2008, 08:55

StefanCS schreef:Het is net waar je het voor gaat gebruiken. Ga je regelmatig op het circuit dan zou ik voor een bbk gaan.

Maat van me had eerst Pagid schijven en blokken. Na een uurtje zandvoort waren ze compleet op. Toen nam ie een bbk met 330mm schijven en na een jaar heeft ie pas de blokken hoeven vervangen.
Dan heeft tie flink z'n best gedaan >). De coureurs in bijvoorbeeld de BMW 130i cup doen er toch ook een hele race mee :roll:

Maar belangrijker merkt hij nu ook veel verschil in remkracht?
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

15 apr 2008, 09:18

Het remsysteem

Om modificaties aan de remmen uit te voeren, moet je eerst goed weten hoe het remsysteem werkt en waar de zwakke punten in verscholen liggen.

Wanneer je het rempedaal indrukt, wordt via de remvloeistof in de remleidingen druk overgebracht naar de remklauwen. Hierin zitten verschillende zuigers, die hydraulisch bediend worden, en deze drukken het remblok tegen de remschijf. Hierbij ontstaat wrijving (tussen het blok en de schijf) en dit zorgt voor vertraging van het wiel. Wordt er teveel druk uitgeoefend, dan grijpt het blok zo hard aan op de schijf dat deze blokkeert. Bij gebruik van de remmen ontstaat veel warmte. Door de wrijving tussen blok en schijf worden beide warm, en wanneer deze warmte te groot wordt, worden ook de remleidingen, de naaf, de klauw en de kogellagers van het wiel warm. Hier ontstaan de problemen.

--------------------------------------------------------------------------------

1. Remblokken worden specifiek gemaakt voor een bepaald doel. De eigenschappen van het toegepaste materiaal geven remsterkte in een bepaald gebied. Standaard remblokken zijn geschikt voor gewoon gebruik, maar zodra ze te warm worden (lees: zodra er te vaak en te hard geremd wordt) wordt de temperatuur te hoog, en doen ze hun werk niet naar behoren. De wrijving tussen blok en schijf neemt af, en dus ook de remkracht. Tevens hebben standaard remblokken een kleine nuttige oppervlakte. Meer oppervlakte betekent meer wrijving, en dus meer remkracht. Remblokken hebben een slijtage indicator, een metalen stripje. Als je een piepend snerpend geluidje hoort bij het remmen, is de indicator bloot komen te liggen en dien je de blokken te vervangen.

2. Remschijven worden gekenmerkt door: diameter, dikte, materiaal en vorm. De diameter van de standaard remschijf is beperkt, zodat het mogelijk blijft om 15 inch velgen te monteren. Een remschijf met grotere diameter maakt het mogelijk om grotere remblokken toe te passen, waardoor de remkracht aanzienlijk toeneemt. De dikte van een remschijf bepaalt de sterkte. Dunne schijven zullen snel krom trekken. Het toegepaste materiaal bepaalt, net zoals bij de remblokken, de wrijvingscoefficient en de karakteristiek. Qua vorm zijn er veel varianten op de markt. Geventileerde schijven zorgen voor een goede warmteafvoer, gegroefde en geboorde schijven doen dit ook, maar hebben tevens het voordeel dat ze remstof en water goed afvoeren. Een nadeel van geboorde schijven is dat ze snel scheuren. De schijven van Porsche hebben gegoten gaten en hebben dit nadeel niet. Gegroefde schijven zorgen voor snellere slijtage van de blokken en veroorzaken meer geluid.

3. Remleidingen brengen druk over van de remcilinder naar de remklauw. De leidingen mogen niet te veel uitzetten, aangezien dan drukverschillen optreden, waardoor de remkracht slechter wordt, en het gevoel in het rempedaal afneemt. Het toepassen van stalen remleidingen zorgt ervoor dat de remdruk constant wordt overgebracht. Stalen remleidingen zijn tevens beter bestand tegen scheuren, bijvoorbeeld wanneer je een tak raakt.

4. Remvloeistof. Bij een stevige rijstijl met veel remmen wordt zoveel warmte opgebouwd in het remsysteem, dat de remvloeistof kan gaan koken. Bij een hygroscopische remolie leidt dit tot afname van de prestaties, en dient de olie vervangen te worden. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid middels de DOT specificatie. Hoe hoger de specificatie, hoe beter de kwaliteit is. Hygroscopisch wil zeggen dat het water opneemt. Water is samendrukbaar, dit wil je uiteraard niet hebben in een remleiding! Vervang daarom om de anderhalf jaar je remvloeistof omdat deze teveel water opgenomen kan hebben.

5. Remklauwen moeten de remkracht overbrengen op het remblok. Hoe meer zuigers een remklauw heeft, hoe beter de kracht kan worden overgebracht. Het is tevens mogelijk om, bij meer zuigers, blokken met een groter oppervlak toe te passen, waardoor de wrijving per vierkante cm minder is bij gelijke afremming.

--------------------------------------------------------------------------------

Upgrade mogelijkheden

Wanneer je de remmen wilt verbeteren, moet je je eerst afvragen wat het doel is wat je wilt bereiken. Als je de auto alleen gebruikt om af en toe eens hard te rijden, maar ga je niet het circuit op, dan heb je heel andere eisen dan iemand die alle trackdays bezoekt en daar fanatiek zijn remmen gebruikt om snelle rondetijden neer te zetten.

Er zijn grofweg vier mogelijkheden te noemen, van eenvoudig gebruik tot circuit gebruik:
1. Remvloeistof en stalen remleidingen
2. Remblokken
3. Remblokken en schijven
4. Remklauwen, -blokken en -schijven; Big Brake Kit (BBK)

1. Remvloeistof en stalen remleidingen
Voordat je de remmen aan gaat pakken, moet je zorgen dat het pedaalgevoel goed is, en dat je fading vermindert. Dit doe je door ervoor te zorgen dat de pedaaldruk op juiste wijze wordt overgebracht naar de remklauw. Stalen remleidingen verstevigen de remleidingen aanzienlijk en deze zetten minder uit dan de standaard remleidingen. Pas minimaal een DOT 5.1 remvloeistof toe, die een hoger kookpunt heeft en minder snel aan kwaliteit zal inleveren. Standaard remvloeistof is DOT 4. Let op: er bestaat ook DOT 5, dit NIET gebruiken. DOT 4 en DOT 5.1 zijn door elkaar te gebruiken.

2. Remblokken
Als je zelden het uiterste van je remmen vraagt, en meestal alleen hard rijdt op de snelweg, is een upgrade van de remblokken een goede investering. De remkracht neemt iets toe, waardoor je bij een noodstop sneller tot stilstand komt. Verwacht echter niet dat je bij 3 noodstops achter elkaar nog net zoveel remkracht over hebt, want dat is een illusie. De standaard remschijven laat je ongemoeid. Pas dan ook geen remblokken toe, die geschikt zijn voor circuit gebruik. Ze zullen je remschijven aantasten, met scheuren tot gevolg en je zult deze binnen enkele duizenden kilometers moeten vervangen.
Dit is voor de gemiddelde rijder een prima upgrade van zijn remsysteem. Het zijn immers de blokken die het werk doen: wrijving op de schijf.

3. Remblokken en schijven
Ga je regelmatig een blokje om en kom je wel eens op een circuit dan is deze upgrade aan te raden. D Zorg er wel voor dat je de juiste blokken en schijven combineert. Brembo, Pagid en Tar-Ox bieden een complete set aan, waarbij de componenten op elkaar zijn afgestemd. Houd rekening met snellere slijtage, vooral bij toepassing van gegroefde schijven.

4. Big Brake Kit
Voor serieus circuit gebruik is er maar één optie, en dat is: alles vervangen. Nieuwe remklauwen, schijven en blokken geven de auto een compleet andere remkarakteristiek. Fading bestaat niet meer, en remmen is echt ankeren geworden. Hierbij geldt dat er grotere schijven, betere blokken en krachtigere remklauwen gebruikt wordt.
Hier wordt de formule kracht x arm is Moment op alle punten vergroot:
Kracht: op twee manieren, betere blokken met meer wrijvingsweerstand en door de sterkere remklauwen met meer drukcilinders worden de blokken krachtigerer en gelijkmatiger op de schijf gedrukt.
Arm: de schijf is grotere uitgevoerd.

Vanmiddag deel 2 :wink:
Laatst gewijzigd door Mini Poeper op 15 apr 2008, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 apr 2008, 09:20

Goed stuk! +1 verdiend! 8) 8)
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

15 apr 2008, 09:24

frankie schreef:Goed stuk! +1 verdiend! 8) 8)
Dank je! Tja, al is mijn One dan niet zo snel als een Cooper S mijn motto is als volgt:
Wer später bremst, ist länger schnell! :lol:

Ja, ik woon kom uit het oosten van het land.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 apr 2008, 15:01

frankie schreef:
peter schreef:Hey Marcel,

AP setje bij Beek vandaan halen. Dan maak je tenminste een echt verschil. Wat Tony al schrijft, met jouw rijstijl....

PS. morgen bel ik je echt ff (als ik het niet vergeet :s )
Peter, geloof me, ook het setje wat ik heb maakt echt verschil, als je wilt kan ik je het wel een keer laten voelen :lol: 8) ....ik denk persoonlijk dat het verschil tussen standaard->sport blokken + schijven groter is dan het verschil tussen sport blokken + schijven-> big brake kit. Dus twijfel ik een beetje of "brakewise" het de extra investering nog waard is.

Iemand die beiden gehad heeft en daarover wat kan zeggen?
Ik heb het allemaal al een keer gehad.. :oops:

Afbeelding

Brembo schijven en Ferodo DS2500 blokken, werkt prima voor normaal straatgebruik.

Afbeelding

Works remmen op de GP met 5,1dot remvloeistof en RVS remleidingen en het remt nog steeds bagger op het circuit, voor straat prima!

Afbeelding

Afbeelding

Tja.. dit is top natuurlijk maar idd overkill voor normaal straatgebruik!
Dus bij je zelf afvragen, wat heb ik ervoor over en wat heb ik eraan.. succes :wink:

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”