Sinds één week ben ik de trotse bezitter van een Mini One seven, echt een super auto!! Maar heb nog wel een aantal vragen m.b.t. het chiptunen van een One.
Overal op het internet is te lezen dat de One (fysiek) dezelfde motor heeft als de Cooper, alleen de software zou verschillen. Met een wat (simpele) aanpassingen in de MCU zou de One dus het vermogen van een Cooper moeten kunnen krijgen. Dit is de reden waarom ik voor de One heb gekozen.
...Echter ... vandaag was de dag dat ik een afspraak wilde maken met een Chiptuner.
De eerste die ik heb gebeld was The Tuning Factory. Vriendelijk werd uitgelegd dat het chippen van een motor zonder turbo nauwelijks vermogenswinst oplevert. Het chippen van mijn Mini One zou 95pk het schrale resultaat zijn.
Damn ik dacht dit kan toch niet waar zijn ..

De tweede tuner die ik belde was Digicar Tuning Centre. Deze man was een stuk positiver en zei dat het resultaat van de ChipTuning tussen de 115 en 125 pk liggen, dit is per auto verschillend.
Misschien toch de goede keuze gemaakt

Dus ik heb zojuist Beekautoracing gebeld met de vraag of hij ervaring had met het chiptunen van een One. Zijn antwoord was dat hij een aantal mini's (ook leden van deze club) had gechiptuned maar dat het resultaat op de bank +- 95 pk was

Dus mijn vraag WAT = WAAR??
- De Mini One heeft fysiek dezelfde motor als de Cooper. (waar/onwaar)?
- Chippen met een universele MTH file geeft een uiteindelijk vermogen van 125PK (waar/onwaar)?
- Chippen met een specifieke MTH file geeft een uiteindelijk vermogen van 135PK (waar/onwaar)?
- Het vermogen van een One is grotendeels afgenomen omdat de gasklep maar voor 80% maximaal te openen is (waar/onwaar)?
- Chiptuning is grote onzin als je niets fysiek, zoals spruitsuk etc. laat aanpassen (waar/onwaar)?
Ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen verschaffen, alvast bedankt!
Gr. Rutger