Tuning by Heinz

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
timmy
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: turnhout
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 apr 2008, 15:15

20 jul 2008, 20:20

frankie schreef:Heb je alleen een na-uitdraai of ook eentje vooraf?
Alleen na-uitdraai .
grtjs , Tim
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10024
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

20 jul 2008, 20:25

Dan weet je dus eigenlijk nog niks.... :roll: Want echt interessant is pas het verschil, op dezelfde bank, onder zelfde omstandigheden, tussen voor en na.
tirex
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Poederlee
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 sep 2007, 20:30

20 jul 2008, 20:37

voor ne chip op maat, zijn ze enkele uren/dagen aan bezig.. :wink:

heb mijn golf 2 20v turbo 5 dagen kwijt geweest.. (JDeniginering)


dus die chip van heinz, zal niet op maat geschreven zijn!!
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

20 jul 2008, 21:06

timmy schreef:
snans schreef:ga voor Heinz als je in sprookjes geloofd
ga naar Beek als je true value wil

:p
Bij mijn golf werd dat wel gestaafd met een uitdraai op de testbank.
Dan zal het wel zo zijn zeker , of niet?
LOL :mrgreen:

zo'n uitdraai kan ik je ook laten zien :D
+20pk met enkel en alleen een openluchtfilter. (run voor-na)
wel enkele verschillen in testing: run na was met super grote ventilatoren op de motor gericht ...
==> zorgt voor extra airflow + koele lucht ipv omgevingslucht

daarnaast ben'k er van overtuigd dat ze nog wat manueel kunnen corrigeren. was het ook niet zoiets als omrekenen krukas-wielen ofzo ?

kijk, ik was best tevreden van het resultaat van de openluchtfilter. mini reageerde beter en gaf super geluid.
stond wel tegenover dat ze mijn originele buizen van de luchtfilterbox zonder boe-of-ba hebben doorgezaagd. (net slagers :roll: ) en daar was'k dus niet blij mee.

d'r hangt ook zo een sfeertje van ... 'weet niet hoe het te zeggen' ... wij weten alles, en ge moet ons maar geloven, want wij zijn specialisten. dees merk is het beste (want dat verkopen wij) ... en dat is een mentaliteit waar'k niet van hou.

naar mijn mening zijn er meerdere goede dingen, alleen verschillen ze allemaal een klein beetje, en zal het ene beter zijn voor het ene doel, en de andere voor het andere doel.
tirex
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Poederlee
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 sep 2007, 20:30

20 jul 2008, 21:48

snans schreef:
timmy schreef:
snans schreef:ga voor Heinz als je in sprookjes geloofd
ga naar Beek als je true value wil

:p
Bij mijn golf werd dat wel gestaafd met een uitdraai op de testbank.
Dan zal het wel zo zijn zeker , of niet?
LOL :mrgreen:

zo'n uitdraai kan ik je ook laten zien :D
+20pk met enkel en alleen een openluchtfilter. (run voor-na)
wel enkele verschillen in testing: run na was met super grote ventilatoren op de motor gericht ...
==> zorgt voor extra airflow + koele lucht ipv omgevingslucht

daarnaast ben'k er van overtuigd dat ze nog wat manueel kunnen corrigeren. was het ook niet zoiets als omrekenen krukas-wielen ofzo ?

kijk, ik was best tevreden van het resultaat van de openluchtfilter. mini reageerde beter en gaf super geluid.
stond wel tegenover dat ze mijn originele buizen van de luchtfilterbox zonder boe-of-ba hebben doorgezaagd. (net slagers :roll: ) en daar was'k dus niet blij mee.

d'r hangt ook zo een sfeertje van ... 'weet niet hoe het te zeggen' ... wij weten alles, en ge moet ons maar geloven, want wij zijn specialisten. dees merk is het beste (want dat verkopen wij) ... en dat is een mentaliteit waar'k niet van hou.

naar mijn mening zijn er meerdere goede dingen, alleen verschillen ze allemaal een klein beetje, en zal het ene beter zijn voor het ene doel, en de andere voor het andere doel.

Amen.. :wink:
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

20 jul 2008, 21:51

Iedereen moet gewoon zijn tuner kiezen waar hij of zij het meeste vertrouwen in heeft. Bij doktoren zijn er ook genoeg die cum laude geslaagd zijn en ook genoeg met de hakken over de sloot. En ze hebben beiden werk ;)
Der Abt
Be Mini
Be Mini
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:31

21 jul 2008, 10:00

Tuners kiezen vandaag allemaal voor de "easy way" om software te tunen.
Dit is namelijk de computer aan de OBDII poort koppelen en op een kwartiertje of een half uurtje is de klus geklaard.

Wanneer we spreken over diesels, dan is deze manier van tunen zeer gunstig.
Elke tuner (zelfs de slechtste) kan makkelijk via de OBDII poort pk en koppel vrijmaken op een diesel.
Benzinemotoren die een grote cc inhoud hebben, of die een kompressor (of twee) of een turbo (of twee) hebben, reageren hier ook goed op.

Het moeilijke voor tuners, zijn de 4 cilinder benzinemotoren die geen kompressor of turbo hebben.

Betreffende jullie discussie over Beek vs Heinz, het is inderdaad het beste dat je kiest voor de tuner waar je je zelf het best bij voelt.
Maar het feit is dat het allebei "commerciële tuners" zijn en dat geen van de twee de beste is.
Heinz staat inderdaad bekend om zijn optimistische bank, maar zijn software is zeker niet slecht.
Aan mijn software zijn ze lang bezig geweest en ze hebben meerdere keren de wagen op de bank getest.
Ik ken ook enkele mensen die van Beek niet tevreden waren.
Ik heb verscheidene pm's gekregen van mensen die contact hadden opgenomen met Beek om op maat gemaakte software te krijgen, en Beek zijn antwoord was simpelweg "standaard file is de enige mogelijkheid".
Met andere woorden, op beide tuners is iets aan te merken, en ik zou persoonlijk de dag van vandaag voor geen van beide meer kiezen.
Buiten Beek en Heinz zijn er immers nog een heleboel tuners die qua kwaliteit en qua bank nog veel beter zijn.

Stap maar eens binnen bij TBM in Geel, die kerels maken daar op maat turbo-kits, inlaatstukken, volledige uitlaatlijnen, ... noem maar op.
Hetzelfde kan je zeggen van Inter-Tuning.
Dit zijn de mannen waar bijna niemand over spreekt, maar kerels die met een EVO 8 met 600pk rond rijden, of met een Civic Type R turbo met 450pk of met een BMW E46 M3 met 400pk, die weten wel aan welk adres ze moeten zijn.

Naast Inter-Tuning en TBM heb je ook nog Powerplus Engineering in Anderlecht.
Die mannen zijn zeker ook niet slecht en zeker gekend in het hele Mini en BMW wereldje.

Als je spreekt over software in het algemeen, dan zijn er drie manieren waarop je dit kan doen :

1) Standalone computer
2) Piggyback
3) OBDII

Een standalone gaan ze maken wanneer je bijvoorbeeld een turbokit hebt laten steken en alles moet tot in de details afgesteld worden.
Met een standalone kan je werkelijk alles instellen, zelfs launch control is mogelijk.
Dit is dan ook een optie die makkelijk 1000 euro of meer kan kosten.

Een piggyback is een computer die men aan de standaard computer gaat koppelen, met een piggyback (UniChip is hier het bekendste merk) kan je meer tot in detail alles regelen, vergeleken met de OBDII manier.
De UniChip kost 450 euro + 400 euro voor het afstellen van de software.

De derde en meest goedkope manier, die het meest populair is, is software aanpassen via de OBDII poort.
Maar als je op deze manier een wagen zijn software wilt aanpassen, dan is het eigelijk moeilijker dan bijvoorbeeld met UniChip.
Reden ?
Met UniChip kan je meteen meerdere parameters aanpassen, en vervolgens de wagen op de bank zetten om te testen.
Nadien kan je meteen weer meerdere parameters aanpassen en opnieuw testen.
Als je dit met OBDII doet, dan kan je slechts 1 parameter per keer aanpassen (als je het goed wilt doen) en dan moet je op de bank, dan opnieuw 1 parameter en weer op de bank enzo verder.

Conclusie : als je de software van een wagen echt goed wilt aanpassen, dan ben je via de OBDII manier minstens enkele uren bezig omdat je slechts parameter per parameter kan aanpassen, terwijl je met UniChip meteen meerdere parameters kan aanpassen en misschien slechts een half uurtje bezig bent.
Daarbovenop kan je met UniChip veel gedetailleerder tewerk gaan.
Dus met UniChip ben je sneller klaar als tuner, en je werk is beter omdat alles tot in de puntjes is aangepast.

Bijvoorbeeld : je wilt op 3751 toeren iets meer benzine inspuiten, wel met de UniChip kan je dit, via OBDII niet.

Het bakje dat 450 euro kost blijft ook altijd aan je wagen hangen en is volledig legaal (gehomologeerd toestel).

Mijn raad is, zoek zoveel mogelijk informatie op van alle tuners die je kan vinden en vraag meningen aan mensen die bij deze tuners geweest zijn.
En kijk zeker niet alleen naar de bekende tuners, er zijn er immers nog veel meer.
Kijk ook zeker naar alle mogelijkheden betreffende soorten tuning.

Indien je graag enkele adressen wilt, check out this thread :

http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=8537

Vriendelijke groeten

Der Abt

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”