Dynamo

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
ndenotter
Mod virus alert!
Mod virus alert!

29 jul 2008, 16:42

Sorry, ik weet dat dit niet 't meest interessante topic is om te lezen maar er zweeft hierboven iemand die schijnbaar niet wil dat ik in een Mini of uberhaupt een auto stap:.... krijg net 'n belletje dat er mis-communicatie was en men net pas kon beginnen maar dat het rechter kabeltje van de motorkap sluiting is gebroken en ze de kap dus niet open krijgen. Wat ze hebben kunnen meten is achter onder de klep bij de accu maar, de richtingsdiode bv. is dus nog niet doorgemeten.

Sta nu voor de keuze: of kosten maken voor onderzoek en misschien erachter komen dat het daar niet voor een schappelijke prijs geregeld kan worden of nu direct naar de Stealert gaan.....

....aaaaaaahhhh :s IK MIS MIJN MINI!!!!!!!! :?
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!

29 jul 2008, 20:38

het is werkelijk kinderlijk eenvoudig joh!...lekker makkelijk voor iemand die dit jaren heeft gedaan! Maar wat is het probleem? Blijft je accu lampje branden? Brand hij niet en laadt hij niet meer bij? Kunnen meerdere dingen zijn natuurlijk maar kan je wel wat verder helpen zodat je niet je hele dynamo open hoeft te slopen misschien. Oh ja, welk merk dynamo...is ook wel handig om te weten...

Groet, Hans
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!

29 jul 2008, 20:41

By the way...je woont in Utrecht dus bij mij in de buurt...woon zelf in Blaricum....als je er nu echt niet uit komt, kom dan maar bij mij langs met je dynamo. Kan ik misschien wat voor je betekenen...als je op een zaterdag komt, kunnen we nog onderdelen halen in Hilversum...laat het maar weten...en de prijs??...haha! kratje Hertog Jan is voldoende!...we moeten elkaar toch een handje helpen niet waar??...

Hans again...
tysie
Be Mini
Be Mini

29 jul 2008, 22:44

Brullie schreef:By the way...je woont in Utrecht dus bij mij in de buurt...woon zelf in Blaricum....als je er nu echt niet uit komt, kom dan maar bij mij langs met je dynamo. Kan ik misschien wat voor je betekenen...als je op een zaterdag komt, kunnen we nog onderdelen halen in Hilversum...laat het maar weten...en de prijs??...haha! kratje Hertog Jan is voldoende!...we moeten elkaar toch een handje helpen niet waar??...

Hans again...
....uhhhhhhhh wat kan je nog meer????......qua sleutelen aan een Mini dan hè :mrgreen:
ndenotter
Mod virus alert!
Mod virus alert!

29 jul 2008, 23:13

Hans, thnx voor 't aanbod, je hebt PM! Morgenochtend weet ik wat de opties zijn. Zeer ws. heeft de BMW dealer geen tijd op korte tijd.
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!

30 jul 2008, 12:45

Hoi Niels.

Je hebt PM. Wordt wat lastig op zo'n korte termijn voor mij maar kan het me helemaal voorstellen! je wilt gewoon rijden en van het gezeur af zijn. :evil:
ndenotter
Mod virus alert!
Mod virus alert!

01 aug 2008, 09:19

Hmm en weer zit 't niet mee. De garage waar hij staat durft het niet aan en BMW heeft pas in September tijd?! Grrrr, zo maar eens bellen met BEEK dan, kijken....hopen! dat zij iets kunnen doen.
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!

02 aug 2008, 07:34

Shit Niels!!
Dit echt wel f**k zeg!
Ik snap toch eigenlijk niet hoe het komt dat je dynamo naar de haaien is hoor! Hoe oud is je racertje eigenlijk?
Heb je misschien olie lekkage gehad over je dynamo heen of zo? Is namelijk killing voor dynamo's! Koolborstels en sleepringen zijn dan in mum van tijd versleten! Of is er met een draaiende motor, een accupool los gehaald? Nooit doen trouwens want dan slaan de diode's door!! Dan is de dynamo op zeker stuk al is het maar voor fractie van een seconde dat de pool wordt losgehaald! Er zitten + en - diode's in je dynamo. Als de - diode's doorslaan, gaat je accu lampje branden om aan te geven dat je dynamo stuk is. Echter, zal je + diode's doorslaan, gaat je accu lampje NIET branden en laadt je dynamo evengoed niet bij! Ook als je regelaar het hoekie om is, hoeft je dynamo lampje niet te gaan branden!
Heeft de ANWB de laadspanning misschien gemeten op het moment dat je accu echt helemaal leeg was of echt kompleet stuk? Dit geeft soms ook een verkeerde meting! En wat heeft hij gemeten? De voltage of de ampere's? Voltage wordt gemeten over de accu heen, dus 2 klemmen v/d meter direct op je accupolen, en 'bij amper meting wordt de meter tussen de polen gemeten, of te wel, de ampere meter wordt in serie geplaatst tussen een accupool (+) zijde.
Heb je al eens een nieuwe meting gedaan met een nieuwe volle accu? Voltage van bijladen zonder verbruikers aan (lichten,verwarming,achterruit verwarming) moet ongeveer liggen tussen de 13 en 14 Volt bij een ongeveer 1500 toeren. Dit is normaal. Met verbruikers aan, minimaal 12,5 Volt. Als er maar 12 Volt wordt gemeten, is hij defect. Zeker als je maar 12 Volt meet zonder verbuikers aan, en na het aanzetten van de gebruikers, het Voltage onder de 12 Volt komt. By the way, als je meet als je auto stationnair draait, zal de waarde lager zijn dan wanneer je iets gas geeft. Altijd meten met iets meer dan stationair draaien. Een 1500 toeren is een beter. Als je de motor alleen stationnair laat draaien, zal aanvankelijk het Voltage rond de 12 a 12,5 Volt liggen.
Ik zou zeggen, eerst een nieuwe volledig opgeladen accu erin, en weer opnieuw meten of hij bij laadt!

Succes man en lees het wel hoe het is gegaan!

Groet, Hans (Brullie)
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!

02 aug 2008, 08:18

Ik ben dan wel (nog) niet alwetend over de Mini's want rij er net zelf een 3 weken 1tje, maar volgens mij heeft je stuurbekrachtigings pomp er niets mee te maken. Is niet een electrisch aangedreven pomp maar hydraulisch. Dus als je motor gewoon loopt, moet hij ook werken...en de pomp is toch net nieuw? Dus zou deze moeten zoemen bij een stuur beweging bij draaiende motor. Bijladen van de dynamo of niet...
Las trouwens ook dat je al eens van je garage had gehoord dat je dynamo soms wel en soms niet bij laadt? Dat klopt ook. Als je accu vol is, zakt het bijladen naar bijna 12 tot 12,5 Volt. Als je de motor laat draaien, wordt er spanning gebruikt uit je accu. Als je spannings regelaar meet dat de accu spanning terug loopt naar 12 Volt, schakelt je regelaar bij en gaat hij meer bijladen en zal je de spanningen meten die ik je eerder melde. Het is trouwens ook logisch dat de spanning van het bijladen fluctueerd want anders blaas je je accu op! Again, meten is weten en probeer eerst opnieuw wat ik hier boven heb geschreven. Ik krijg steeds meer het gevoel dat je dynamo helemaal niet stuk is maar door onwetendheid :O (je kan niet alles weten!!) de verkeerde diagnoses worden gesteld...

Cheers, Hans (Brullie)...
ndenotter
Mod virus alert!
Mod virus alert!

02 aug 2008, 21:13

Thnx voor de reacties man!

...dat wel/niet bijladen bleek een kul verhaal. De jongen bij de arage excuseerde en had dit verkeerd begrepen van zijn monteurs.
Wat betreft de accu: deze is gloedje nieuw door de ANWB erin gezet twee zondagen geleden. Door met die man te meten ontdekten we dat de accu niet wordt opgeladen. De stuur/servo-pomp is hartstikke nieuw maar volgens zowel de BMW garage als het problem-car forum wordt oa. die stuurpomp na een niet werkende dynamo uitgeschakeld.
As. dinsdag gaat mijn S naar Beek, koud kunstje voor ze om een nieuwe dynamo te monteren volgnes Klaas!
ndenotter
Mod virus alert!
Mod virus alert!

06 aug 2008, 10:14

Tralala...misschien moet ik de tiltel van dit topic maar eens omdopen in: "Niels' dynamo soep"...offem... "Goede garage's, slechte garage's"...offem..."The bold and the koolstaafjes".....
anyway: gisteren vroeg opgestaan! Planning was (nadruk op WAS, je zult zo wel lezen dat er snel een kink de kabel kwam) naar AC Delco rijden, in Mini stappen met een door Delco geregelde dynamo, naar Beek rijden en monteren. Dag begon goed na een relaxt edoch stevig ontbijt, om 08:00 ging de telefoon al dat Delco de dag ervoor de dynamo nog niet binnen had. Iemand van hen die me steeds erg goed helpt is in de auto gesprongen en de bestelling opgehaald. Echter, toen we de verpakking open maakte kwam daar de zoveelste tegenvalelr aan het licht. Wat bleek: de eikels van de revisie hadden twee dynamo's voor een CLASSIC fukking MINI meegegeven ???!!!! :evil: Zag het meteen al een de pulley! Godver! Nou met inmiddels alweer bijna een uur vertraging naar Beek geregden. Had mijn koffie amper op of de dynamo lag er al onderuit.
Heel relaxed dat ik vervolgens met de Passat van Klaas naar de revisie mocht rijden. Daar de dynamo achtergelaten om 'm vervolgens na twee uur (...op het strand te hebben gelegen ;)! ) weer op te pikken en er bij BEEK onder te schroeven. Aldaar na starten bleek dat de dynamo nog steeds niet leek bij te laden ondanks dat deze inmiddels dus nagenoeg hartstikke nieuw is. Morgen gaan ze bellen met BMW om te kijken of ergens een probleem in de kabelboom zou kunnen zitten..... TO fukking BE CONTINUED ;)
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!

06 aug 2008, 12:26

DAWM....DAWM....DAWM!!!!!! :evil: ... :evil:

Wat een onweise K.. zooi zo zeg!
Wat je misschien kan proberen is het volgende;

Neem nagenoeg gelijke dikke (+) kabel die lang genoeg is en maak hier een oog aan die net zo groot is om aan de + van je dynamo te schroeven. Trek deze direct buiten je auto om naar je accu en monteer deze ook zodanig goed dat hij niet los kan schieten! Starten en controleren. Als de kabel te veel problemen geeft, meet dan niet op de accu maar direct op je dynamo. De + van je dynamo pakken en de andere klem van je meter ergens aan massa leggen.
Gaat je lampje op het daschbord wel branden bij contact aan en weer uit als je motor eenmaal loopt? Het kan zijn, maar komt niet vaak voor, dat als je lampje van je daschbord kapot is, de dynamo ook niet bijlaadt...

Sterkte gozer!

Groet, Hans (Brullie)
!!! ENJOY THE MINI LIFESTYLE !!!
ndenotter
Mod virus alert!
Mod virus alert!

06 aug 2008, 15:59

....BEEK....helden!!! Klaas net aan de lijn, alles doet 't goed! Het 'ding' na de dynamo en de stuurpomp was een zekering!!!
Shadow_Breaker
GPc-0001

06 aug 2008, 16:07

nu kan je morge avond mee naar de mini meeting in breda :mrgreen:
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!

06 aug 2008, 19:11

Kolere gozer!!

Een zekering???...wow wat frustie!!...snel alle frutrastie vergeten en racen met je wagentje!!!
Gelukkig dat hij het weer doet man!!

Groet, Hans (Brullie)
!!! ENJOY THE MINI LIFESTYLE !!!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”