Een tijd later was er een probleem met de sleepring achter het stuur, deze is vervangen. Op mijn vezoek hebben ze toen ivm de geringe meerprijs een multifunctionele sleepring laten plaatsen.
Het cruisecontrol gevoel begon toch te kriebelen en na wat speurwerk op internet heb ik besloten om zelf cruisecontrol in te gaan bouwen (en daarna te laten activeren bij de dealer)
Op dit moment heb ik alvast de de onderdelen besteld die ik nodig heb (mini <2004)
Kabelboom incl 40 polige Z-plug: 61 12 0136 522 E16,87 ex. BTW
Koppelingsschakelaar: is in bestelling ze hadden me de verkeerde geleverd (die van >2004) 61 31 9122 702 E24,32 ex BTW
Handleiding voor me uitgeprint: nummer handleiding: 01 29 0 398 363
Volgende week heb ik vakantie en ga ik beginnen met de inbouw. As usual zal ik foto's maken en de vorderingen posten.
Update: koppelingsschakelaar omgeruild. Blijkt gewoon een remlichtschakelaar te zijn. Het nummer is 61 31 6967 601 en kon ik kosteloos omruilen voor de verkeerde.
Een paar foto's van de vergaarde materialen:

kabelboom

remlichtschakelaar voor op het koppelingspedaal

knopjes voor de radio telefoon en natuurlijk de cruisecontrol!

de nieuwe x60004 Z connector, 40 pins. Ben er nog niet uit waarom ik volgens de handleiding deze connector moet inbouwen in plaats van de oude. Maar goed daar komen we wel achter bij het inbouwen

dit is dus de originele x60004 op de computer van de mini. De posities waar ik 2 draadjes moet toevoegen zijn nog niet bezet, dus daarom vraag ik me af waarom ie vervangen moet worden.
Ik ben nog even op zoek naar de rubbber doorvoer om de 2 kabeltjes van binnenuit naar de motorruimte te krijgen. Op de tekening die ik heb is het niet zo duidelijk. Wellicht als het aan de binnenkant open ligt.
Morgenvroeg maar eens beginnen...
Zo om 8:45u begonnen met het interieur los te halen

zijklepje bijrijderskant

zijklepje bestuurderskant

bovengedeelte van het dashboard eraf

zo dat schiet lekker op

toerenteller en de tomtominbouw losgehaald, zie ook de draad voor de parkeerlicht mod van het comfirtknipperlicht

dashboard plankje bestuurderskant los

plaats voor de remlichtschakelaar. Net onder de veer

eerste deel op zijn plaats

helemaal op zijn plaats

net als de remlichtschakelaar op het rempedaal raakt de schakelaar in rust net het plaatje op het koppelingspedaal

bijrijderskant dashboardvakje los. Getapete draadje is van carkit

front delen van dashboard los

zijdelen los. Zichtbaar: kaarjte van garage, retentie dopjes, roest en 4 bloedvlekjes


Ah de connectors X10116 en X151

1 plaatsje nog vrij op de X151

X151 weer in elkaar gezet met toegevoegde draad (links)

X10116 met toegevoegde draad (links)

"Base module D" met connector X255

X255 met draad toegevoegd

Snelheidsmeter met connector X11175

X11175 met extra draad (rechts)

zekeringkast bestuurderskant

connector X10200 met extra draad

sleepring tegen draaien beschermd door tape. Stuur inmiddels verwijderd

X10195 achterop sleepring met een 5 draden uitgebreid

stekkers op de hoofdcomputer

X60004 in originele toestand

X60004 los

1 voor 1 overpinnen op de nieuwe X60004

Ik ben er nu uit waarom dit moet. De gaatjes zijn net niet groot genoeg gemaakt op de originele connector, dus simpelweg erbij pluggen gaat niet. Je moet ze ompinnen. Nog een zere rug van het gebogen staan


bijna alles omgezet. ook 2 draden toegevoegd

Joepie de lampjes branden al. Radio functies werken ook.

Bij de GAMMA stuk pijp gehaald om ratel te verlengen. Stuur zat erg vast. Met momentsleutel weer vastgedraaid
Zo, na een dag hard klussen is de boel aangesloten. Zoals gezegd werken de radio controls al. Verder geen storingen te zien met lampjes. Motor even laten lopen. Geen airbaglampje aan


Update 19-08-2008: Afspraak bij de dealer staat voor komende zaterdag...9:00u....

Update 23-08-2008:
Zo, bij de dealer geweest voor het activeren. Het activeren ging prima. Mooi dan heb ik de draden goed aangesloten. Fieeewwww
Maar...ondanks het functioneren van het lampje van de cruisecontrol, moest ik toch echt zelf m'n voet op het gas houden.
Na lang zoeken en proberen, kwamen we (monteur en ik) erachter dat alle functies het netjes deden, maar dat er een probleem was met de koppelingsschakelaar.
Het enige dat deze hoeft te doen is de positie van het koppelingspedaal weer te geven. Ofwel "opgekomen toestand" of "ingetrapt". Nu bleef deze ingetrapt aangeven.
Denken, denken... de schakelaar (wrsch een reedsensor) registreert het plaatje dat aan het pedaal zit. Monteur nog eens kijken, wat blijkt, het koppelingspedaal is niet van metaal aan de buitenkant net als het rempedaal. Er zit plastic omheen...
Tja en met plastic valt er weinig te doen met een reedsensor. Toen herinnerde de ik me ineens dat er in de handleiding iets stond van een sensor plaat, die alleen nodig was als deze nog niet aanwezig was op het pedaal. Omdat ik er vanuit ging dat het pedaal en dus ook het plaatje van metaal was heb ik dat plaatje nooit besteld.
****zooi, 2 uur lopen zoeken naar het probleem, gaat het om een sensorplaatje van, jawel 17 eurocent! Het is besteld, dinsdag binnen en dan kan ik het erop klikken en dan zou het moeten werken volgens de monteur. Nou daar hopen we dan maar op.
Heb al wel weer een nieuw probleem/project op het oog naar aanleiding van de cruisecontrol; omdat ik de dubbele teller heb boven mijn stuur ivm zelf ingebouwde tomtom, klopt het lampje van de cruisecontrol niet meer met het aangaan van de cruisecontrol...
korte uitleg, het aansturen van de controlelampjes gaat redelijk lomp. Als bij mijn originele teller, het 2e lampje van links de cruisecontrollamp was en op de dubbele teller het 2e lampje van links het EML lampje, dan zal bij het aanzetten van de cruisecontrol ofwel bij de enkele teller het cruisecontrol lampje gaan branden, maar als de dubbele teller erin zit, zal ook het 2e lampje van links gaan branden ->EML
Ofwel de oplossing wordt het afplakken van het gele eml lampje en er een draadje aansolderen dat naar een groen ledje gaat onder het icoontje van de cruisecontrol. Hoe en wat weet ik nog niet precies, misschien kan ik de wijzerplaat van de enkele teller qua diameter zo maken dat ie in het dubbele tellerhuis past. Dan hoeft er maar 1 ledje te worden gesoldeerd.
Of ik laat de kleurtjes gewoon zo. Een geel cruise lampje is vast ook mooi

Maar goed, eerst maar even afwachten hoe het dinsdag gaat..
Update 26-08-2008: laatste onderdeel opgehaald: 35 31 6765 622 E0,17

Zoals de monteur al zei, erop klikken en dan moet het werken. En waarachtig het werkt!
Als ik het plaatje meteen had gehad, waren we dus snel klaar geweest. Nouja goeie tip voor de volgende die dit projectje wil doen.
Ik ga cruisen

Ik kon het niet laten, moest toch die tellerplaat verkleinen en de ledjes omsolderen..

Op de plaats van de groene cruisecontrol zit dus het eml lampje. Als de cruise control aan staat brandt dus dit lampje

bij het aanzetten van het contact, gaan de ASC+T en Cruise control ledjes branden. Dit komt omdat bij de enkele teller hier het lampje voor de gordelspanner zit. Het ASC+T lampje is dus het enige lampje dat op de zelfde plaats zit in de beide tellers.
Zoals bedacht wil ik het groene ledje voor de cruisecontrol en het rode ledje van de gordelspanner uit de enkele teller solderen en deze op de goede plaats solderen van de dubbele teller zodat de ledjes op de goede plaats zitten en de goede kleur hebben. Als de tellerplaat dan ook nog passend gemaakt is, dan klopt alles weer.

de tellerplaten van de enkele en dubbele teller zijn zoals bekend niet even groot

platen op elkaar gelegd en afgetekend wat eraf moet

stukje er al af

even groot

het past.
Zo dat is het ene deel, de icoontjes zijn in ieder geval in orde. Nu de ledjes nog...

de smd ledjes zijn groter dan ik dacht, dat maakt het solderen in ieder geval niet moeilijker


2 smd ledjes vervangen door de 2 van de enkele teller.
Zo nu de boel getest en weer in elkaar gebouwd. het werkt!
Hier de eindfoto's

ASC+T ledje en gordel lampje, op de goede plaats en goede kleur

en het cruisecontrol ledje, op de goede plaats en de goede kleur