Xenon voor dummies

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
dyna18
Enthousiast
Enthousiast

Xenon voor dummies

18 aug 2008, 16:25

Ik ben geinteresseerd om achteraf xenon verlichting in mijn mini te bouwen.
Nu heb ik wat topics door gelezen, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Ik lees namelijk veel tegenstrijdige dingen. Inbouwkitje of toch hele koplamp vervangen. Moeten boren, computer aanpassen of gewoon meteen werken.

Kan iemand in jip en janneke taal uitleggen hoe je het beste (en voordeligst) je oude verlichting kan vervangen voor xenon?
Welke producten moeten gekocht worden, waar zijn die het beste te kopen en hoe zijn deze simpel te installeren voor iemand met 2 linker handen?

Hopelijk kan iemand mij hier wegwijs in maken.
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 aug 2008, 16:48

Pre facelift xenons zullen geen probleem geven wsl, maar de retrofit (het facelift model dus) kan wel moeilijk doen. Hangt af van mini tot mini, bij de ene is het plug and play, de andere moet de computer opnieuw uitlezen ...

Je kan ook aftermarket xenon steken, zo behoud je, je originele units en moet je alleen ff een doosje aan je motorkap hangen :)
dyna18
Enthousiast
Enthousiast

18 aug 2008, 17:16

Fred schreef:Pre facelift xenons zullen geen probleem geven wsl, maar de retrofit (het facelift model dus) kan wel moeilijk doen. Hangt af van mini tot mini, bij de ene is het plug and play, de andere moet de computer opnieuw uitlezen ...

Je kan ook aftermarket xenon steken, zo behoud je, je originele units en moet je alleen ff een doosje aan je motorkap hangen :)
Is die laatste optie het beste?
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 aug 2008, 17:49

Daar heb ik geen ervaring mee eig, stuur anders es een PM naar Jean-Pierre, die had eerst aftermarket gestoken en heeft daarna oem xenon gestoken. Best wel makkelijk, kan hij vergelijken :)
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

18 aug 2008, 18:31

Nadeel van after market is dat je het niet origineel uit ziet... Je hebt dan gewoon een witte/blauwe koplamp...

Ik was ook allang over gegaan naar xenon, maar ik mag het niet omdat mijn auto uit augustus 2006 is en dan heb je die hoogteverstelling en washer nodig...
MY00
4 op een rij!
4 op een rij!

20 aug 2008, 10:57

Ik was ook allang over gegaan naar xenon, maar ik mag het niet omdat mijn auto uit augustus 2006 is en dan heb je die hoogteverstelling en washer nodig...
Dit is niet juist. Ze hebben dit aangepast het zou gaan om auto's vanaf bouwjaar 2006 dit is 2007 geworden.
Zie http://rechtennieuws.nl/8723/strengere- ... ampen.html
Groetjes,

René
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

20 aug 2008, 14:27

jstuyts schreef:Nadeel van after market is dat je het niet origineel uit ziet... Je hebt dan gewoon een witte/blauwe koplamp...
Xenon is niet altijd synoniem aan angel eyes. Als ik wat foto materiaal bekijk van pre-facelift xenon ziet het er nagenoeg uit als de normale lampunit (of hat moet allemaal retrofit zijn natuurlijk). Xenon slaat namelijk niet direct op de bouw van de lamp unit of het gebruikte lenzenstelsel maar op de manier waarop de lamp zijn licht verkrijgt. bij xenon is dit via HID (High Intensity Discharge) en word Xenon gebruikt als edelgas waar een 23K volt doorheen word gejaagd om een vlamboog te krijgen. Eigenlijk zijn het gewoon H.I.D lampen (zoals we ze in de duiksport ook gewoon noemen ;) )

Vreemd eigenlijk dat we een lamp vernoemen naar het soort edelgas wat erin zit :?

Ar.
dyna18
Enthousiast
Enthousiast

20 aug 2008, 14:39

Ik ben natuurlijk gewoon op zoek naar de fellere opvallende verlichting die xenon geeft.

Kan iemand duidelijk aangeven wat daarvoor nodig is om dit zo eenvoudig mogelijk te realiseren?
WoK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 aug 2008, 14:58

Een plug and play HID kitje

heel eenvoudig te installen....en kost je ongeveer 100 euri
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

20 aug 2008, 15:02

Zit er nog veel kwaliteitsverschil tussen de diverse merken?
Zeker i.v.m. de Balast/starters?

Ar.
dyna18
Enthousiast
Enthousiast

20 aug 2008, 15:03

WoK schreef:Een plug and play HID kitje

Kun je een voorbeeld geven van welke ik dan exact moet hebben en waar die te bestellen zijn?
Ik had al gezocht, maar ik vond toen zoveel varianten dat ik er niet wijs uit wordt.
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

20 aug 2008, 15:07

MY00 schreef:
Dit is niet juist. Ze hebben dit aangepast het zou gaan om auto's vanaf bouwjaar 2006 dit is 2007 geworden.
Zie http://rechtennieuws.nl/8723/strengere- ... ampen.html
Ja, inderdaad, ik was er echt van overtuigd dat het januari 2006 was... Dan toch eens gaan kijken voor originele koplampen:

Afbeelding

en niet dit: het vervangen van een lampje (plus installatie, weet ik) waarbij je een gehele blauwe koplamp (links) krijgt en het niet origineel eruit ziet, wat ik persoonlijk jammer vind:

Afbeelding
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

20 aug 2008, 15:10

Verder heb ik over het achteraf inbouwen dit nog gevonden:

http://www.cartuning-guide.com/xenon.html

Staat onderaan: Let op!! etc.....

Of deze website: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actue ... hting.aspx

Kan iemand hier duidelijkheid over verschaffen?
WoK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 aug 2008, 15:12

dyna18 schreef:
WoK schreef:Een plug and play HID kitje

Kun je een voorbeeld geven van welke ik dan exact moet hebben en waar die te bestellen zijn?
Ik had al gezocht, maar ik vond toen zoveel varianten dat ik er niet wijs uit wordt.
Tjah....dat is een leuke....welke is het goede?
Je kan dure varianten kopen zoals pilot etc...
maar heb vernomen dat dure versies ook gewoon kapot kunnen gaan, en ook
gewoon storing kan opleveren in je radio...

Daarom ga ik gewoon voor de goedkopere versie...
ik moet binnenkort ook mn eigen setje ophalen...kost me 100 euri....
volgens mij staat er bij "aangeboden" nog wel een draadje van mij...
waar het ook is aangeboden
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

20 aug 2008, 15:15

Hier weer een bericht wat een ander beeld geeft:

http://www.harvestbv.nl/Xenon.htm

Helemaal onderaan...

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”