12 Volt aansluiting MINI Cooper

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Eddy
Nieuw Lid
Nieuw Lid

12 Volt aansluiting MINI Cooper

21 aug 2008, 08:57

Standaard is de 12V aansl niet aangesloten in mijn Cooper 2003.
Aansteker is een dopje en diverse 12V apparaten werken niet, er zit ook geen aansluiting achterin de kofferruimte.
Alle zekeringen in de auto en onder de motorkap zijn OK.

Kan ik een bepaald relais(blokje) kopen om deze 12V aan te sluiten?
Of ligt dit ingewikkelder?

Ik wil liever geen constante spanning, draad rechtstreeks op de accu, maar aansluiten op de originele manier.

Advies graag, dankjewel
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

21 aug 2008, 11:25

Eddy
Nieuw Lid
Nieuw Lid

21 aug 2008, 11:39

Klopt, ik ben dan ook op zoek naar een gerichte en nette mini-oplossing.

Niet geinstalleerde 12 VOLT aansluiting Mini Cooper 2003 werkend maken voor 12v apparatuur.

Iets wat ik zelf zou kunnen uitvoeren.
Een draad naar een accu trekken hoort daar niet toe, ouwehoeren nav een correcte vraag (ook van anderen) eveneens.
Ik hoop op een echte serieuze reactie.

Dankjewel!
MaVaEe
Koeien-teller

21 aug 2008, 11:46

Eddy schreef:Klopt, ik ben dan ook op zoek naar een gerichte en nette mini-oplossing.

Niet geinstalleerde 12 VOLT aansluiting Mini Cooper 2003 werkend maken voor 12v apparatuur.

Iets wat ik zelf zou kunnen uitvoeren.
Een draad naar een accu trekken hoort daar niet toe, ouwehoeren nav een correcte vraag (ook van anderen) eveneens.
Ik hoop op een echte serieuze reactie.

Dankjewel!
Wat voor een serieuze reacties verwacht je dan?
Als je zelf geen draad naar je accu kan trekken dan zou ik het maar bij de dealer laten doen... :)
Afbeelding
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

21 aug 2008, 11:50

Hoi Eddy,

Je krijgt hier over het algemeen echt serieuze reacties hoor. Soms moet je een beetje tussen de humor doorlezen.

Als je een 12V aansluiting wilt maken in de kofferruimte van de auto dan heb je meerdere opties.
1. Trek een draad naar de accu en zeker deze af. (Dit is echt serieus overigens)
2. Trek een draad van je zekeringkast (NA de zekering) naar de 12V aansluiting. Gebruik hiervoor de draad die je 12V aansluiting voorin je auto ook voedt.
3. Heb je deze aansluiting niet, zoek dan op welke zekering normaliter je 12V aansluiting voedt. Tap dan deze draad af.

Zoals je ziet, mogenlijkheded te over.
Maar wat ik niet begrijp is je stelling
"Niet geinstalleerde 12 VOLT aansluiting Mini Cooper 2003 werkend maken voor 12v apparatuur."

Zit de aansluiting er nu wel of niet? Zo niet dan kan ik je wel aangeven waar je de 12V socket moet monteren in je kofferruimte.
eEn het monteren is niet meer dan een rond gaatje maken, een universele sigarette aanssteker erin stoppen een aansluiten.

Ik wil je best wel helpen, maar het moet wel duidelijk zijn.
Arjan
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

21 aug 2008, 12:05

OK, het zou je dan ook netjes staan om jezelf even aan het forum ook voor te stellen, en dan je vragen te stellen...

Zit er wel bekabeling onder de sigaretten-aansluiting in de middenconsole?
Zo nee, dan heb je een mega-klus; dan moet er inderdaad een extra relais in de zekeringkast geplaatst worden (A47), en behoorlijk wat bekabeling getrokken worden. Van het contactslot naar de zekeringkast, naar massaansluiting naast je stoel (tapijt verwijderen), van zekeringkast naar de aansluiting sigarettenaansteker.
Zit er wel bekabeling, dan kun je, zoals Berthil al in je eerdere post al meldde, een aansteker kopen bij de dealer en die aansluiten.
Eddy
Nieuw Lid
Nieuw Lid

21 aug 2008, 12:06

Bedankt voor je reactie Arjan.

In mijn Mini zit voorin een dopje ipv een sigarettenaansteker.
Ik was van plan mijn navigatie hier op in te pluggen, maar deze werkt niet, ook niet als ik de sleutel op contact zet.
Ook de lader van mijn telefoon niet, dus de 12V aansluiting voorin is niet aangesloten.

Hier moet toch een originele mini-oplossing voor zijn?

Ik heb al een universeel autorelais (blokje) ingeplugd op de middelste (+/-) aansluiting naast de zekeringen links voorin binnen in de auto. Alle zekeringen zijn OK. Het relais gaf een "klik"-geluid, maar de 12v aansluiting werkte niet.

Wat kan ik doen? vergeet ik iets? Of is de 12v aansluiting vooring bij voorbaat niet aangesloten. Terwijl het 12v-frame-pje er wel in zit.
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

21 aug 2008, 12:18

Er moet in ieder geval een relais geplaats worden aan de connector-zijde (achterkant dus) van de zekeringkast; dus die moet helemaal eruit en dan pas kun je het relais plaatsen.

De middelste relais-aansluiting naast de zekeringen is voor de Shift-Lock (voor een automatische versnellingsbak...)
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

21 aug 2008, 12:18

Hoi Eddy,
Zoals Robert al aangeeft, zit er wel bekabeling onder de aansteker?
en zit deze ook wel aangesloten op de aansteker? Misschien dat de voorgaande
eigenaar iets had aangesloten en dit wat rigoreus heeft verwijderd. Heb jij een import auto of nederlands?
Bij Nederlands ingevoerde auto's is het "niet rokers" pakket namelijk niet mogenlijk en zou de aansluiting er moeten zitten. Uit duitsland geimporteerde auto's hebben we de optoe op het "niet rokerspakket" en ik kan me voorstellen dat dan de aansteker er niet inzit.

Maar wel de aanstekr en niet aangesloten is niet iets wat fabrikanten doen geloof ik.

Ar.
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 aug 2008, 13:37

Met het niet-rokerspakket zit Ar juist. Dit had ik ook in de Mini, dan is waar normaal de 12v aansteker zit, gewoon loze ruimte met een dopje erop. Er zit dus helemaal geen aansteker in.
Eddy
Nieuw Lid
Nieuw Lid

21 aug 2008, 15:19

Kijk, dit zijn nou de reacties die ik bedoel. Bedankt voor het meedenken!
Excuses dat ik me niet eerst heb voorgesteld (ik kom hier niet om op te scheppen).
Ik ben dus Eddy en heb sinds vorige maand een zwarte cooper met lederen bekleding creme/blauw, panoramadak, 17 inch spoke velgen, schroompakket, en bijna alle denkbare opties, behalve de 12v aansluiting voorin werkt niet.
En ik wil graag navigeren met m'n tomtom go.

Het is inderdaad een duitse import auto geweest Arjan. Het binnenwerk van de aansteker zit er wel in, maar ipv een sigarettenaansteker is het een een dopje van dezelfde afmeting. Omdat het binnenwerk van de 12v aansluiting er wel in zit lijkt het me sterk dat deze niet is aangesloten met kabels (niet gecontroleerd overigens).

Het enige wat ik kan herleiden uit het boekje is het middelste autorelais dat ik moet plaatsen in de zekeringkast voor de bestuurdersdeur. Hiervoor heb ik dus een universeel autorealais gebruikt, maar dit werk niet. Alle zekeringen zijn OK.
Is er nog iets waar ik aan moet denken/naar moet kijken? Tuurlijk kan ik een draad met +- naar de accu trekken, maar ik wil het graag zo origineel mogelijk - en veilig - houden.

Groeten Eddy
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

21 aug 2008, 15:58

Dit relais, nummer I01151 op de afbeelding?

Afbeelding

En als het binnenwerk van de aansteker er wel in zit, dan lijkt het me ook dat ie bedraad is; en dan is het relais ook aanwezig.
Dan kan het een zekering zijn (F32 in de zekeringkast) of wellicht een slecht massa contact. Die massacontacten zitten tussen de stoel en de deur, aan de dorpel....
Eddy
Nieuw Lid
Nieuw Lid

22 aug 2008, 08:38

Gelukt!

Alles gechecked, alles aanwezig.
Bedrading onder het frame-pje van de 12v aansluiting was standaard niet aangesloten.
Draad niet bereikbaar bij het verwijderen van de sigarettenaansteker.
Losschroeven, klik en klaar.
Dankzij jullie alles kunnen checken en geen onnodige zaken losgehaald.
Bedankt!
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

22 aug 2008, 09:44

Mooi.. nu navigatie aansluiten en nooit meer verdwalen :mrgreen:
Shadow_Breaker
GPc-0001

22 aug 2008, 10:40

Eddy schreef:Gelukt!

Alles gechecked, alles aanwezig.
Bedrading onder het frame-pje van de 12v aansluiting was standaard niet aangesloten.
Draad niet bereikbaar bij het verwijderen van de sigarettenaansteker.
Losschroeven, klik en klaar.
Dankzij jullie alles kunnen checken en geen onnodige zaken losgehaald.
Bedankt!
nu navi instellen op 14 september naar breda :wink:

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”