Lek (thermostaat huis)

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Marcel Always Open
Cabrio-King

19 mei 2008, 21:44

Dus als ik het topic goed gelezen heb, is dit niet zelf te repareren en gaat het flink geld kosten? (Mijn mini is van febr-2005 met 89.000 km op de teller). :cry:

Ik heb allereerst in de afgelopen weken een verhoogd verbruik geconstateerd van koelvloeistof (ik check dit elke 2 weken), en nu ook borrelende geluiden net na het afzetten van de motor. :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Garantie of coulance kan ik wel vergeten gelet op de leeftijd en aantal kilometers.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 mei 2008, 08:03

mderijke schreef:Dus als ik het topic goed gelezen heb, is dit niet zelf te repareren en gaat het flink geld kosten? (Mijn mini is van febr-2005 met 89.000 km op de teller). :cry: Ik heb allereerst in de afgelopen weken een verhoogd verbruik geconstateerd van koelvloeistof (ik check dit elke 2 weken), en nu ook borrelende geluiden net na het afzetten van de motor. :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: Garantie of coulance kan ik wel vergeten gelet op de leeftijd en aantal kilometers.
Je kunt je dealer een email sturen met een link naar dit topic,
waarin je vraagt om deze reparatie door hen te laten uitvoeren, maar vraagt wat voor coulanceregeling zij hier willen toepassen.

Koelvloeistoflekkage a.g.v. een gescheurd thermostaathuis is een bekend mankement bij Mini's.
Jouw Mini heeft het gewoon erg lang uitgehouden.

Het zou je dealer netjes staan om die reden, ondanks de leeftijd van je Mini, toch een vorm van coulance toe te passen.
Bijvoorbeeld 20% korting op de totale reparatiekosten.
Marcel Always Open
Cabrio-King

22 mei 2008, 18:16

Nou ondanks alle argumenten, geen coulantie en 213 euro incl btw lichter.
:s
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 mei 2008, 19:08

:p
Cooper-W
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Koelvloeistof lekkage

21 nov 2008, 21:04

Ik heb een vreemde lekkage, een aantal keren is het nu voorgekomen dat na het wegzetten van de mini er koelvloeistof ter hoogte van de radiateur op de grond loopt.
het expansie vat is dan leeg.
Ik heb vandaag de mini op de brug gezet en de voorkant eraf gehad en het hele koel systeem bekeken, de radiateur en die van de airco heb ik wel laten zitten. Aan de onderkant van de radiateur zit een schuim laagje, die was helemaal nat van de koelvloeistof. De motor heb ik meerdere keren warm laten worden en weer uit gezet. Echter, de lekkage is er niet als ik er op sta te wachten, (ik ben er 3 uur mee bezig geweest met aan en uitzetten van de motor. Dus alles weer in elkaar gezet.

Heeft iemand ervaring hiermee? kan het een kapotte thermostaat zijn, dat de druk te hoog oploopt als de motor uit is? of zit ergens een overdruk ventiel?
Wim.
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 nov 2008, 10:00

probeer de zoekfunctie eens, over dit issue is er al veel gepraat
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

22 nov 2008, 10:10

De expansietankjes van onze Mini's zijn prullen. Die van mij lekte precies op de lasnaad waar de 2 helften plastic/abs tegen elkaar gesmolten zitten. Vreemd genoeg de ene keer wel en de andere keer niet. Veel topics over gelezen en soms lost een nieuw tankje het probleem op maar soms ook niet. Derhalve een alu tankje geplaatst, dure oplossing maar wel vd problemen verlost.
Door de hitteschilden vd Cooper S lag het koelwater dat uit het tankje lekte meestal midden onder het motorblok.
Wellicht heb je er iets aan. Kunt wat piccies op mijn www zien.
Cooper-W
Nieuw Lid
Nieuw Lid

bedankt voor je reactie

22 nov 2008, 12:52

Ik heb al heel veel over lekkage gelezen op het forum, ik kom dit er niet tegen.
De lekkage aan het plastic expansie bakje heb ik gelezen, helaas is dit bij niet het geval.
Bij mij komt het onder de radiateur vandaan, alleen die is niet lek want ik heb de mini ruim 2 uur laten "proefdraaien" en er kwam geen druppel uit.
Kan het misschien zo zijn dat als je een kort stukje rijd de motor een beetje warm wordt en als je hem uit zet dat de thermostaat nog niet open is en dat de druk wel hoog wordt in het kort circuit? en dat het er dan via een overdruk ventiel eruit loopt?
Dit hoort natuurlijk naar het expansie vat te lopen!!
grt, Wim.
gilles
Mod virus alert!
Mod virus alert!

22 nov 2008, 12:55

ik had ook dat prob bij men vorige r50 .. in de garage hadden ze niks gevonden van lekkage (onder druk getest) .. dan maar zo een busje anti lekkage gekocht voor enkele euro's, bij het koelvloeistof gegoten en het prob was opgelost 8)
"stealth is key" C&C
wazowski
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

22 nov 2008, 13:05

De mijne is eergisteren binnengeweest voor een lekkende thermostaat. Zelfde symptomen, plasje onder de MINI en koelvloeistofvat snel leeg...
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop
Afbeelding
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: bedankt voor je reactie

22 nov 2008, 14:05

Cooper-W schreef:Ik heb al heel veel over lekkage gelezen op het forum, ik kom dit er niet tegen.
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... ostaathuis
Cooper-W
Nieuw Lid
Nieuw Lid

22 nov 2008, 17:26

kwam de koelvloeistof er ook bij de radiateur eronder uit? de thermostaat zit tegen de cilinderkop, als het daar lekt krijg je een plas midden onder de auto.[quote="wazowski"]De mijne is eergisteren binnengeweest voor een lekkende thermostaat. Zelfde symptomen, plasje onder de MINI en koelvloeistofvat snel leeg...[/quote]
wazowski
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

23 nov 2008, 15:52

Plasje lag in't midden.
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop
Afbeelding
Cooper-W
Nieuw Lid
Nieuw Lid

23 nov 2008, 19:58

OK, een andere plek dus.
Ik heb gelezen dat er verschillende thermostaten te koop zijn, morgen maar langs de dealer om te informeren.
wall-e
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 apr 2009, 21:14

hmm probleem is bekend zo te zien

- ventilator bleef al een week vreemd langs draaien na het rijden....verdacht :?
- (edit uit dit topic) trouwens bij het afzetten van de motor een mechanisch geluid (net of er een klep gesloten wordt) rechts achter het dashboard. Eergisteren, na de rit langs de wateren
- vandaag, 5 minuten onderweg, koelvloeistoftemp meter in het rood :shock:
- kap open, vies geurtje, droog koelvloeistoftankje, erg warm
- tankje bestaat uit twee delen (onder en boven) zag het ertussen bubbelend lekken
- tank gevult met een liter vloeistof, na 20 minuten rijden nog op gelijk niveau
- onderweg, bij stilstaan en zachtjes gasgeven idd een borrelend geluid achter de dash
- thuis, motor uit hee, de ventilator slaat niet meer aan, was mijn motor dan telkens te warm? liep het systeem langszaam leeg?
- we gaan gewoon weer onderweg morgen, nieuw tankje zit er sowiso aan te komen, vervangen lukt me zelf nog wel, of de rest ook hapert kom ik op terug.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”