Oliekoeler met thermostaat gemonteerd

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

Oliekoeler met thermostaat gemonteerd

18 jul 2006, 21:23

Gisteren heeft M7 Racing mijn oliekoeler gemonteerd. Op de Nurburgring en Zandvoort liep de olietemperatuur gemakkelijk op naar 125 graden, temperatuur degradeert de olie. Het monteren van de koeler was behoorlijk meer werk dat we gedacht hadden, wat voornamelijk lag aan het passen en meten met de beschikbare ruimte voor oliekoeler en thermostaat. De zwarte gril is hier en daar een stukje dunner geworden :)

Linksvoor de thermostaat, rechtsvoor de oliekoeler:
Afbeelding

De Cooper S heeft linksonder een héle kleine watergekoelde oliekoeler die op de waterkoeling van de motor is aangesloten. Door deze te vervangen door een speciale plaat kun je de olie omleiden naar de grotere luchtgekoelde oliekoeler. Ik heb er ook een thermostaat bij genomen want ik wil niet bij aanvang van een ritje dat het langer duurt voor de olie op temperatuur is.

Na een kort proefritje meette M7 met een infra rood meter al 10 graden verschil tussen de ingaande en uitgaande temperatuur van de slangen op de oliekoeler. Vandaag een uurtje gereden op de snelweg bij een buitentemperatuur van 30 graden plus. Voorheen lag dan de olietemperatuur boven de 110 graden. Nu lag te temperatuur onder de 100 graden. Ruim meer dan 10 graden verschil met voorheen.

M7 Racing gebruikt zelf de CVT transmissiekoelers op hun Coopers. Die past meteen heel mooi bovenaan op de radiator, helemaal origineel. Het is dat ik deze koeler al had anders had ik denk ik de CVT koeler genomen.

Met dank aan M7 Racing voor het vakkundig monteren van de koeler. Prachtig gereedschap hebben ze daar trouwens. Voor elk schroefje en moeilijk toegankelijke locaties kwam er weer een ander stukje mooi gereedschap :)

Hier nog even de koeler zoals die geleverd werd, linksonder de speciaal gemaakte plaat die het originele KTM oliekoelertje vervangt:
Afbeelding
Miniboard
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 jul 2006, 21:53

Ziet er alweer doordacht en professioneel uit.
Complimenten alweer Berthil, dat fijntunen van jouw bereikt steeds grotere hoogtes.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 jul 2006, 22:15

Okeej: NEXT!!

Hahaha

Ziet er goed uit Berthil!
Afbeelding
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

19 jul 2006, 18:46

Ziet er erg indrukwekkend uit :)

Met dit warme weer stijgt mijn olie temperatuur ook richting 110-120 graden.
Lijkt mij een beetje aan de hoge kant. Is dit schadelijk voor mijn MINI? Moet ik dan ook een oliekoeler monteren? Lijkt mij een beetje extreem. Volgens mij heeft geen enkele Cooper dit ingebouwd.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jul 2006, 18:54

Maar goed dat ik geen olietemperatuurmeter heb.. wat niet weet wat niet deert :mrgreen: ofzo..
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

19 jul 2006, 19:25

Ik heb eens ergen gelezen dat vanaf 125 graden de olie in kwaliteit achteruit gaat. Het is dus zaak de olietemperatuur lager dan 125 graden te houden.

Op Zandvoort. Nurburgring en 240 km/h op de Duitse autobaan steeg de temperatuur al naar 125 graden. En dan trok ik nog niet eens iedere keer door naar 7000 toeren op de circuits.

Ik ga vast nog wel eens terug naar de Ring of Zandvoort, vandaar dat ik maar een oliekoeler heb gemonteerd.

Voor normaal weggebruik is een oliekoeler inderdaad wat overdreven, maar op het circuit kan het wel zijn nut hebben denk ik.
De Coopers van M7 Racing hebben trouwens wel een oliekoeler, maar die doen dan ook endurance racing.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”