Cooper (S) Tunen.. via Beek Autoracing

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

30 dec 2008, 20:57

Zo, was me t dagje wel.

Ben er al met klote gevoel heen gegaan (voelde me verkouden en licht in mn hoofd, koortsachtig :s)

Maarja, toch erheen he, had me er zo op verheugd!! :)
De Mini ligt nu 30 mm lager, dmv eibach verlaging :D
Staat echt top! Ben er zelf heel blij mee!!

En heb een Alta open luchtfilter laten monteren, WOW wist niet dat die compressor zo'n bizar geluid had :evil: :evil: :evil:
Ik dacht eerst van; er zit iets niet goed vast ofzo, zo metaal achtig / fluitend geluid, maarja schijnt zo te horen :lol: ;)

Ben blij dat ik geweest ben vandaag :) goede service bij Beek
maar voel mezelf nog zieker... haha, k ga ff uitzieken...

Oja, geen software erop laten zetten, vind dat ik op het moment genoeg vermogen heb samen met het filter, ik ga over een tijdje gewoon 15% pully met software laten doen, gelijk goed doen zullen we maar zeggen ;)
En natuurlijk dan ff vooraf vermogen op de bank meten en erna.
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

30 dec 2008, 22:50

Merk je betere gasrepons door het filter?
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 dec 2008, 10:00

StefanCS schreef:Merk je betere gasrepons door het filter?
De Mini reageerde zeker iets sneller/feller naar mijn gevoel.

Ik ben benieuwd hoeveel vermogen hij met dit filter heeft, volgens Beek zou je er alleen maar iets achteruit op gaan qua vermogen met dit luchtftilter. Wellicht niet met dit koude weer, maar hij ligt nu open in de motorruimte, dus kan sneller warme lucht pakken.
Wat ik heb gezien met de montage, is dat volgens mij dat de motorkap isolatie, het filter van boven afsluit (niet helemaal), waardoor hij dus toch redelijk afgesloten zit van de warme motorlucht.

Voor de zekerheid heb ik deze deksel er nog bij, nog niet gemonteerd;

http://www.altaperformance.com/products ... ir-Box-Top
Afbeelding
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

31 dec 2008, 10:22

Ik heb de temperatuursensor die normaal aan de voorkant hangt in de gesloten Gruppe M airbox gehangen. Daarbij zie ik zelfs in de gesloten airbox een 4 à 6 graden hogere luchttemperatuur bij warme motor dan de buitentemperatuur. Na 10 minuten stilstaan met warme motor zelfs boven de 10 graden. Dit zakt wel weer na een stukje rijden. Kun je nagaan hoeveel hoger de temperatuur van de aangezogen lucht is met een open luchtfilter.

Let wel op als je dit doet want de motor kan er wat armer door gaan lopen omdat de ECU denkt dat het warmer is buiten. Dit was de truc die men in de R53 Challenge heeft toegepast om de motoren wat armer te laten lopen omdat de JCW software te vet liep.
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 dec 2008, 12:10

Berthil schreef: Let wel op als je dit doet want de motor kan er wat armer door gaan lopen omdat de ECU denkt dat het warmer is buiten. Dit was de truc die men in de R53 Challenge heeft toegepast om de motoren wat armer te laten lopen omdat de JCW software te vet liep.
Normaliter lopen de Cooper Sjes toch al wel iets rijker?

Op de terugweg gaf mijn boordcomputer aan dat hij 7,8 liter op 100 km verbruikte.
(heb wel veel op cruise-control rustig gereden ivm winterse weer)
Dit stond normaal altijd rond de 9,3, heeft dit ermee te maken?
Want anders ga ik die deksel wel erop monteren.

Het zou toch geen schade kunnen veroorzaken hoop ik? Er zijn toch wel meer Mini's met open Alta luchtfilters?
Of is software aanpassing erbij noodzakelijk?
Afbeelding
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

31 dec 2008, 13:16

Dat bedoel ik daar niet mee te zeggen, alleen als je je temperatuursensor die de buitenluchttemperatuur meet in je airbox gaat hangen. Niks aan de hand als hij gewoon aan de voorkant hangt, als hij kouder meet dan het is wordt het alleen maar rijker en daar gaat je motor niet kapot van.
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

31 dec 2008, 13:26

Vandaar dat ie in de winter een stuk meer zuipt. Afgelopen week heb ik 1 op 9,5 gereden, terwijl in in de zomer altijd 1 op 10,5-11 rij.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

31 dec 2008, 16:46

In koude lucht past meer zuurstof en benzine. Als gas opwarmt zet het uit en passen er dus minder (moleculen) in. Opletten in de scheikunde klas had dus toch van pas kunnen komen :)
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 dec 2008, 21:31

Berthil schreef:Dat bedoel ik daar niet mee te zeggen, alleen als je je temperatuursensor die de buitenluchttemperatuur meet in je airbox gaat hangen. Niks aan de hand als hij gewoon aan de voorkant hangt, als hij kouder meet dan het is wordt het alleen maar rijker en daar gaat je motor niet kapot van.
Oke :)
Afbeelding
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

05 jan 2009, 11:43

Berthil schreef:Ik heb de temperatuursensor die normaal aan de voorkant hangt in de gesloten Gruppe M airbox gehangen. Daarbij zie ik zelfs in de gesloten airbox een 4 à 6 graden hogere luchttemperatuur bij warme motor dan de buitentemperatuur. Na 10 minuten stilstaan met warme motor zelfs boven de 10 graden. Dit zakt wel weer na een stukje rijden. Kun je nagaan hoeveel hoger de temperatuur van de aangezogen lucht is met een open luchtfilter.

Let wel op als je dit doet want de motor kan er wat armer door gaan lopen omdat de ECU denkt dat het warmer is buiten. Dit was de truc die men in de R53 Challenge heeft toegepast om de motoren wat armer te laten lopen omdat de JCW software te vet liep.
Ha Berthil,

dat de temperatuur oploopt wanneer de auto stil staat en stationair loopt - ook in een gesloten air-box - is voor de hand liggend. Ook bij de standaard OEM Works of Cooper S Air-box zal dit gebeuren. Maar presteert een (goede) aftermarket air-box op dit punt slechter dan een OEM? Heb je dat wel eens gemeten?

Mijn Alta-airbox had ik toendertijd ook op belangrijke 'kieren' dichtgemaakt met sponsmateriaal en isoltatietape. Bovendien had ik de box aan de buitenkant voorzien van warmtewerend folie (met de gedachte dat dat ook een positief effect zou kunnen hebben bij het laag houden van de temperatuur).

Ferdinand
Veel rijplezier!
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

05 jan 2009, 12:22

Ferdinand schreef:dat de temperatuur oploopt wanneer de auto stil staat en stationair loopt - ook in een gesloten air-box - is voor de hand liggend. Ook bij de standaard OEM Works of Cooper S Air-box zal dit gebeuren. Maar presteert een (goede) aftermarket air-box op dit punt slechter dan een OEM? Heb je dat wel eens gemeten?
Dat is zeker logisch maar gezien de mate van oplopen bij een gesloten airbox zal het bij een open airbox nog wel een stuk hoger zijn.

Ik heb de sensor niet in een standaard airbox of mijn open GTT luchtfilter gehad, het zou inderdaad wel interessant zijn geweest om dat destijds wel te meten maar dan wel met vergelijkbare buitentemperaturen..
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 jan 2009, 18:10

Hebben mensen hier al een Wiechers veerpootbrug?
Ervaringen, merk je het erg als die erop zit?

Ik vond ze er wel mooi uitzien!
Afbeelding
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 jan 2009, 19:30

Die zijn idd super goedkoop bij Beek! 8)
FRANK69
4 op een rij!
4 op een rij!

17 jan 2009, 12:36

Toch nog effe een vraagje?
Volgende week ga ik naar Beek toe en laat ik de volgende dingen veranderen/aanpassen

-15% compressor pulley
-software
-gp intercooler
-k&n luchtfilter

de mini heeft nu standaard 180pk en het streefdoel ligt op 200/210pk,gaan deze ingrepen serieus voelbare resultaten opleveren? :oops:

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”