Hoe kun je het beste chrome delen behandelen als je deze wilt spuiten in een andere kleur?
Is daar nog een bepaalde systematiek in of bepaalde producten zodat het niet gaat bladderen en zo??
Wie weet hier antwoord op ?
Chroom spuiten
- NicoJ
- Mod virus alert!
Bericht
Ik heb mijn chroom grill gespoten int zwart, en dit is ontzetten goed gelukt..
Dit komt ook omdat ik vroeger heel veel heb gespoten met spuitbussen
Maar om to the point te komen,
Benodigdheden:
-Schuurpapier korrel 80
-Schuurpapier korrel 240
-Schuurpapier korrel 600
-Ontvetter (thinner fzo )
-Primer ( ik gebruik meestal grijze primer, waarom --> hier zie je het beste de oneffenheden mee ! )
-De kleur die je wenst ( in mijn geval zwart)
-Clear varnisch van MOTIP( Believe me , its the BEST! )
How to do it :
Je maakt eerst je chroom deel volledig vet en vuilvrij, dit omdat het schuurpapier dan langere levensduur zal hebben.
Je pakt je schuurpapier met korrel 80 en begint zeer grof te schuren tot je de koperlaag er ziet begint door te komen, dit ga je nadien afwerken met schuurpapier korrel 240.
Nadien maak je het geheel weer vet en stofvrij(met een andere propere oude handdoek fzo, want als je dit niet goed doet zal je de gevolgen dragen dat je lak terug loskomt ! )
Pak dus niet meer met je vuile handen op het pas ontvette gedeelte!
Dan ga je de primer beginnen spuiten, eerst een zeer dun laagje en laat dit min 15 min drogen( waarom --> als je eerst een dunne laag legt is dit een goede basis om verder op te bouwen)
dan ga je verder met dunne lagen opbouwen, tot min 3 lagen primer.
Je schuurt de primer terug af maar met korrel 600, niet echt schuren, maar even overgaan..
Dan pak je een droge doek, en haalt al het stof eraf.
(zie je nog oneffenheden blijf je vooral primer leggen op die plek waar een putje ofzo zit tot deze gelijk is)
Nu de gewone gewenste kleur:
Eerst weer even nakijken op stof!
als alles oke is ga je beginnen met de gewenste kleur, weer opbouwen met fijne lagen om zeker lekken te voorkomen.
dit doe ik meestal een laag of 4, zodat deze echt dik genoeg ligt..
Dan laat je dit een uurtje of 4 minimaal uitharden.
De Vernis:
Dit is normaal het gemakkelijkste, maar let op leg dit niet te dik want anders ga je matte plekken creeren!
De vernis leg ik ook een laag of 3 dik, waarom--> dan ben ik zeker van een diep genoege glans in de kleur..
Zeker een nachtje laten uitharden op een plaats waar het minimaal +17 graden is en vochtvrij.
Voila, zo makkelijk is dit, volg alle stappen goed, en dan lukt alles prima!
Zijn er nog vragen; dan laat je u maar horen
(PS: ik gebruik altijd producten van motip, dit vind ik de beste, betaal liever 2 euro meer voor een goede spuitbus, tegenover alles verkeerd uitdraait..)
Voor :

Na:

Eventueel kan dit misschien een goede DIY zijn?
Mvg NicoJ
Dit komt ook omdat ik vroeger heel veel heb gespoten met spuitbussen

Maar om to the point te komen,
Benodigdheden:
-Schuurpapier korrel 80
-Schuurpapier korrel 240
-Schuurpapier korrel 600
-Ontvetter (thinner fzo )
-Primer ( ik gebruik meestal grijze primer, waarom --> hier zie je het beste de oneffenheden mee ! )
-De kleur die je wenst ( in mijn geval zwart)
-Clear varnisch van MOTIP( Believe me , its the BEST! )
How to do it :
Je maakt eerst je chroom deel volledig vet en vuilvrij, dit omdat het schuurpapier dan langere levensduur zal hebben.
Je pakt je schuurpapier met korrel 80 en begint zeer grof te schuren tot je de koperlaag er ziet begint door te komen, dit ga je nadien afwerken met schuurpapier korrel 240.
Nadien maak je het geheel weer vet en stofvrij(met een andere propere oude handdoek fzo, want als je dit niet goed doet zal je de gevolgen dragen dat je lak terug loskomt ! )
Pak dus niet meer met je vuile handen op het pas ontvette gedeelte!
Dan ga je de primer beginnen spuiten, eerst een zeer dun laagje en laat dit min 15 min drogen( waarom --> als je eerst een dunne laag legt is dit een goede basis om verder op te bouwen)
dan ga je verder met dunne lagen opbouwen, tot min 3 lagen primer.
Je schuurt de primer terug af maar met korrel 600, niet echt schuren, maar even overgaan..
Dan pak je een droge doek, en haalt al het stof eraf.
(zie je nog oneffenheden blijf je vooral primer leggen op die plek waar een putje ofzo zit tot deze gelijk is)
Nu de gewone gewenste kleur:
Eerst weer even nakijken op stof!
als alles oke is ga je beginnen met de gewenste kleur, weer opbouwen met fijne lagen om zeker lekken te voorkomen.
dit doe ik meestal een laag of 4, zodat deze echt dik genoeg ligt..
Dan laat je dit een uurtje of 4 minimaal uitharden.
De Vernis:
Dit is normaal het gemakkelijkste, maar let op leg dit niet te dik want anders ga je matte plekken creeren!
De vernis leg ik ook een laag of 3 dik, waarom--> dan ben ik zeker van een diep genoege glans in de kleur..
Zeker een nachtje laten uitharden op een plaats waar het minimaal +17 graden is en vochtvrij.
Voila, zo makkelijk is dit, volg alle stappen goed, en dan lukt alles prima!
Zijn er nog vragen; dan laat je u maar horen

(PS: ik gebruik altijd producten van motip, dit vind ik de beste, betaal liever 2 euro meer voor een goede spuitbus, tegenover alles verkeerd uitdraait..)
Voor :

Na:

Eventueel kan dit misschien een goede DIY zijn?
Mvg NicoJ
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Als je die Motip varnisch gebruikt, moet je dan ook hoogglans zwart gebruiken of mag het ook mat zwart zijn? Op de één of andere manier zit in mijn hoofd dat glanslak harder is maar moelijker hecht. Dus dan misschien de mat gebruiken voor een betere hechting en de varnisch voor hardheid en glans?
Onze sponsors