Engine en EML lampje

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Bereikbaar
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Engine en EML lampje

09 jan 2009, 18:57

Vandaag met veel plezier onze Mini (01-2003) opgehaald. Auto stond in de showroom. Nog even de radio overgebouwd vanuit de vorige auto. Door de garagehouder is de auto naar buiten gereden en met lopende motor ben ik op weg gegaan. Nu heb ik bij iedere start dat het Engine en EML lampje zo'n 5 seconden blijven branden nadat ik de motor heb gestart en de onder andere het rode olie en acculampje al uit is. Dit levert even wat vraagtekens bij mij op. De lampjes gaan namelijk wel synchroon uit en de motor laat ook geen beperkt vermogen zien en draait verder prima.

Is dit standaard voor de Mini? Heeft dit met de buitentemperatuur te maken? Of heeft de inbouw van de radio voor een probleem gezorgd? Daarnaast denk ik eventueel ook nog aan een lagere accuspanning. Toen ik ging proefrijden was namelijk de accuspanning laag.

Loop ik nu tegen iets normaals aan van de mini? Ik kan het in de handleiding in ieder geval niet vinden. Wat raden jullie aan? Kan ik doorrijden zonder problemen of moet ik de auto laten staan en de garage opzoeken?
Laatst gewijzigd door Bereikbaar op 11 jan 2009, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

09 jan 2009, 19:34

ik had nog een filmpje van de testfase van de tomtom inbouw in de duoteller. De motor wordt niet gestart, maar je hoort me wel de standen van het contact noemen en je ziet de bijbehorende ledjes. Misschien heb je er wat aan.

(let niet op m'n suffe stem, ik was moe :lol: )
klik

als ik morgen weer op pad ga, zal ik even voor je kijken na het starten
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
Deniz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 jan 2009, 20:23

Zo ver ik weet is het normaal, duurt bij mij ook ff tot ze beide uitgaan
Bereikbaar
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Eerste reactie

10 jan 2009, 12:06

Alvast bedankt voor de eerste reactie. Ik hoor graag nog even van Rein of het inderdaad nog een paar seconden duurt voor ze uit zijn. Vind jammer dat de handleiding van de mini zelf weinig informatie over dit soort startprocedures geeft. Net zo goed als weinig informatie over potentiele storingen. Zo zie ik nu ook als de auto warm is, dat het lampje van air conditioning na enige tijd gaat knipperen. Slaat de airco dan af tot hij weer aanslaat. Of wil hij me wat anders zeggen.
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 jan 2009, 12:18

Die lampjes die je in eerst instantie aan ziet gaan gaan bij het starten van de motor idd na ongeveer 5 minuten uit.

En als je op de knop voor voorruit verwarming duwt die begint te knipperen. Tevens gaat dan ook de knop aan voor de achterruitverwarming. Deze zijn schijnbaar gekoppeld. Achterruitverwarming springt vanzelf uit.
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

10 jan 2009, 13:00

kwiebje schreef:Die lampjes die je in eerst instantie aan ziet gaan gaan bij het starten van de motor idd na ongeveer 5 minuten uit.
Ik zal eens kijken of het bij mij ook 5 minuten duurt :mrgreen:
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 jan 2009, 13:02

bedoelde natuurlijk seconden ;) :mrgreen:
Ri
Rini

10 jan 2009, 13:03

Ik heb er vanmorgen speciaal op gelet.
Als de motor loopt blijven bij ons ook die 2 gele lamjes ook nog even (paar tellen) branden.
Het hoort blijkbaar zo. Ook nooit ergens last van gehad.
Dus don't worry :mrgreen:
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

10 jan 2009, 13:03

Dat EML lampje welke 5 seconden aanblijft is normaal.
De Check word volgens mij gedaan op alle vitale functies bij draaiende motor.
Olieduk gaat (gelukkig ;) ) gelijk uit.

Ar.
Bereikbaar
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Reacties

10 jan 2009, 18:06

Dank voor de reacties. Begrijp dat het soort hoort als check. Scheelt weer. Ik post zo mijn volgende vraag, want ik stond vanmiddag al met een hele lege accu.....
Ri
Rini

10 jan 2009, 18:56

Hadden jullie de MINI niet pas gekocht?
Als dat zo is, dan zou ik gewoon even teruggaan.
Anders accu laten checken en nieuwe erin.
Niet te lang over nadenken.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

10 jan 2009, 20:19

Engine en EML blijven idd wat langer branden, dat "gedoe" waar Bas het over heeft is de automatische ontwasemingstand, als je die knop langer ingedrukt houdt dan knippert hij niet en blijft hij continu branden en merk je dat hij alleen de voorruit verwarmd/ontwasemt.

Mbt tot je vgl probleem.....dat zal wel de accu zijn....je auto heeft wrschijnlijk ook langere tijd bij de dealer binnengestaan....ik zou ermee terug gaan en een nieuwe accu eisen of als je ver weg woont eisen dat ze je een nieuwe accu vergoeden.

Alles bij elkaar niet echt leuke ervaringen als je net je Minietje hebt gekocht he !!!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”