Sinds enige tijd maakt de motor een raar ratelend geluid bij de motor... in het begin hoorde je het alleen als je hem starten nadat die een tijd stil gestaan had, hierna begon het steeds erger te worden. We hebben vanaf dat moment denk ik in het totaal iets van 2500km met de auto gereden niet wetende dat het oliepeil toch wel erg aan de lage kant is. Een week geleden hadden we voor de zekerheid olie bijgevuld en ik dacht .. (niet goed wetende hoe de olie te pijlen).. dat die daarna weer goed was.
Nu zijn we ermee naar Renova geweest en daar bleek er nog 1.5 liter olie bij te kunnen... echter de rammel is nog steeds aanwezig. We hebben al wel een afspraak gemaakt zodat ze het verder kunnen onderzoeken. De olietemperatuurmeter en de oliedrukmeter van het chronopack gaven geen andere waardes dan normaal aan.
Maar wat zouden de gevolgen kunnen zijn als je een tijdje met te weinig olie hebt gereden? En wat zou er mis kunnen zijn wat het ratelen zou kunnen veroorzaken.
Qua rijden rijd die nog zoals normaal geen vermogensverlies ofzo. Ook hebben we geen lekkages kunnen vinden. Sinds de laatste keer dat de olie is bijgevuld is er volgens mij ongeveer 10.000km mee gereden en daarom vind ik het wel raar dat het oliepijl zoveel kan zakken zonder lekkages?
Ratelend geluid.. gevolgen van te weinig olie?
- FastBunny
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- kwiebje
- Volledig MINI minded!
Bericht
Mini verbruikt nu eenmaal veel olie. Vandaag ook mijn olie weer eens gepeild en daar uit bleek dat er 2 liter olie er bij moest om op het normale niveau te komen.
Het geen wat je hoort is dat je blok wat gaat klepperen of pingelen. Als je er olie bij hebt gegooid moet dit over zijn. Als je te weinig olie gebruikt kan dat gevolgen hebben voor het blok. Die slijt dan meer. Dus regelmatig controleren!
Het geen wat je hoort is dat je blok wat gaat klepperen of pingelen. Als je er olie bij hebt gegooid moet dit over zijn. Als je te weinig olie gebruikt kan dat gevolgen hebben voor het blok. Die slijt dan meer. Dus regelmatig controleren!
- FastBunny
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Maar het rare is dat het dus nog niet over is... duurt dat even voor de olie door het hele blok gaat ofzo?
Okay wist niet dat de Mini zoveel gebruiktekwiebje schreef:Mini verbruikt nu eenmaal veel olie. Vandaag ook mijn olie weer eens gepeild en daar uit bleek dat er 2 liter olie er bij moest om op het normale niveau te komen.

Maar het rare is dat het dus nog niet over is... duurt dat even voor de olie door het hele blok gaat ofzo?

- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
komt de rammel vanaf de linkerkant van het blok (als je ervoor staat)?
Is het weg als de motor boven de 3000-4000 toeren komt?
Dan is het waarschijnlijk de hydraulische kettingspanner die vast zit.
Die kan vrij eenvoudig vervangen worden vanaf de zijkant van de motor na uithalen van de wielkastbekleding van het rechterwiel.
Wat je kan doen is een grote schroevendraaier op het blok houden en luisteren aan het uiteinde met het oor. Houd hem eens links op het blok en hou hem ook eens op de compressor. Als je meeste herrie uit de compressor komt is die naar zijn grootje.
De mijn heeft over de 145.000 gelopen en verbruikt zo goed als geen olie, ik vul nauwelijks bij tussen beurten.
Is het weg als de motor boven de 3000-4000 toeren komt?
Dan is het waarschijnlijk de hydraulische kettingspanner die vast zit.
Die kan vrij eenvoudig vervangen worden vanaf de zijkant van de motor na uithalen van de wielkastbekleding van het rechterwiel.
Wat je kan doen is een grote schroevendraaier op het blok houden en luisteren aan het uiteinde met het oor. Houd hem eens links op het blok en hou hem ook eens op de compressor. Als je meeste herrie uit de compressor komt is die naar zijn grootje.
De mijn heeft over de 145.000 gelopen en verbruikt zo goed als geen olie, ik vul nauwelijks bij tussen beurten.
- Jenkins
- Volledig MINI minded!
Bericht
Behoedzaam warmrijden en regelmatig oliepeil controleren.... zoooo belangrijk! Vooral dat eerste!
Als je je motor behoedzaam op temperatuur brengt kun je daarna doen met 'm wat je wilt.
Als je 2 liter moet bijvullen om weer op niveau te komen reed je dus met ongeveer de helft van de voorgeschreven hoeveelheid olie rond. Vind je 't dan gek dat je motor kuren gaat krijgen?kwiebje schreef:Mini verbruikt nu eenmaal veel olie. Vandaag ook mijn olie weer eens gepeild en daar uit bleek dat er 2 liter olie er bij moest om op het normale niveau te komen. Dus regelmatig controleren!

Behoedzaam warmrijden en regelmatig oliepeil controleren.... zoooo belangrijk! Vooral dat eerste!
Als je je motor behoedzaam op temperatuur brengt kun je daarna doen met 'm wat je wilt.
I rest my case.Berthil schreef:De mijn heeft over de 145.000 gelopen en verbruikt zo goed als geen olie, ik vul nauwelijks bij tussen beurten.

- marss
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik hou mijn olie via de peilstok altijd in de gaten. Bij normaal gebruik verbruikt de MINI geen olie, maar met behoorlijk blazen op hoge snelheid, hoog in de toeren trampend over de duitse Autobahn, mocht er een klein beetje olie bij.
Oliepeilstok bij CooperS blijft een kl*te ding!!
marss
marss
- Sepp
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Bij al mijn vorige auto's inclusief een MINI Cooper altijd prima peilstokjes,
maar die stok van de Cooper S daar valt niks op af te lezen. Ik heb echt geen idee.
Terwijl het oliepeil bij zo'n opgefokt motortje dus zo belangrijk is

"We've got a thing that's called...MINI love"
Inderdaadmarss schreef:
marss

maar die stok van de Cooper S daar valt niks op af te lezen. Ik heb echt geen idee.
Terwijl het oliepeil bij zo'n opgefokt motortje dus zo belangrijk is

"We've got a thing that's called...MINI love"
- PPCS
- Volledig MINI minded!
Bericht
De R53 verbruikt over het algemeen geen olie. Die van mij heb ik nog nooit n druppel zien verbruiken.
Oliepijl staat altijd netjes op max. Ook als ik m af en toe flink doorjaag. Ik rij de mini altijd wel eerst 20 min warm, tot de olietemp minimaal 70 graden aangeeft. Dan kan het gas er wel op. Die pijlstok is inderdaad een raar ding.
Iedere keer als ik m terugsteek ben ik bang dat ie breekt. Als je m een paar keer goed schoon veegt dan is het oliepijl prima af te lezen, maar gerommel is het wel ja. De R56 daarentegen staat bekend als een oliezuipschuit
.
Groeten,
PP
Oliepijl staat altijd netjes op max. Ook als ik m af en toe flink doorjaag. Ik rij de mini altijd wel eerst 20 min warm, tot de olietemp minimaal 70 graden aangeeft. Dan kan het gas er wel op. Die pijlstok is inderdaad een raar ding.
Iedere keer als ik m terugsteek ben ik bang dat ie breekt. Als je m een paar keer goed schoon veegt dan is het oliepijl prima af te lezen, maar gerommel is het wel ja. De R56 daarentegen staat bekend als een oliezuipschuit

Groeten,
PP
- FastBunny
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Dat is het hem nu juist, we letten heel erg op de olietemperatuur (van het chronopack) en dan trekken we verder door enzo. Overigens gaat de auto komende maandag naar de garage om te kijken wat er precies loos isPPCS schreef:De R53 verbruikt over het algemeen geen olie. Die van mij heb ik nog nooit n druppel zien verbruiken.
Iedere keer als ik m terugsteek ben ik bang dat ie breekt. Als je m een paar keer goed schoon veegt dan is het oliepijl prima af te lezen, maar gerommel is het wel ja. De R56 daarentegen staat bekend als een oliezuipschuit.
Groeten,
PP

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors